Chidaneh.com placeholder image

انواع سنگ راه پله، بهترین سنگ برای این جای پرتردد کدام است؟

به قلم: مژگان احمدی

پله یکی از قسمت‌های مهم در یک ساختمان است. کار پله ارتباط برقرار کردن بین طبقات است. به همین دلیل پله یکی از پرترددترین قسمت‌های یک ساختمان به شمار می‌آید. به این منظور معمولا متریال نهایی که بر روی پله نصب می‌کنند از سنگ است که دوام بیشتری نسبت به سایر عناصر دارد. دقت داشته باشید سنگی انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی منطقه‌تان سازگاری داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بعضی از انواع سنگ راه پله را به شما معرفی کنیم.

انواع سنگ پله

مشخصات یک سنگ خوب

یک سنگ خوب باید در برابر ضربه، سایش، کثیفی و آلودگی پایدار باشد. همچنین در هنگام استفاده از مواد شوینده آسیب نبیند و لکه‌ها به‌راحتی از روی آن پاک شوند. سنگ باید سطحی صاف و صیقلی داشته باشد. نیاید ترک یا شکستگی داشته باشد. شما می‌توانید توسط یک شی فلزی ضربه‌ای به سنگ بزنید درصورتی‌که صدایی شبیه به شیشه داد یعنی سنگ مرغوب است و بدون ترک و خلل و فرج داخلی است.

چوب و هنر

مطلب مرتبط: انواع سنگ ساختمانی، از نما تا شومینه!

در کجاهای پله سنگ استفاده می شود؟

روی کف پله، لبه، زیر و دیواره‌های راه‌پله از قسمت‌هایی هستند که می‌توانید از سنگ استفاده کنید. دقت کنید اگر پله‌های بیرون از ساختمان نیاز به سنگ دارد حتماً از جنس مرغوب استفاده کنید. سنگ گرانیت یکی از با استحکام‌ترین سنگ‌هاست. قطعاً سنگ‌های آهکی با تراکم پایین برای قسمت‌هایی که پرتردد و ضربه‌پذیرند مناسب نیستند.

برندهای معتبر در این حوزه
انواع سنگ پله

انواع سنگ راه پله کدام است؟

سنگ‌های گرانیت، تراورتن، سنگ چینی، مرمر و لایم استون ازجمله سنگ‌های معمول در راه پله‌ها هستند. شما باید مناسب با طرح، رنگ دلخواه و بودجه‌تان سنگ موردنظرتان را انتخاب کنید.

سنگ گرانیتی پله

انواع سنگ راه پله: سنگ گرانیتی

سنگ گرانیتی در برابر سایش بسیار مقاوم است. دارای درخشش و جلای بالایی است. این سنگ یکی از پیشنهادهای مناسب برای مکان‌های پرتردد است.

سنگ تراورتن پله

انواع سنگ راه پله: تراورتن

سنگ‌های تراورتن که به‌صورت چرمی فرآوری می‌شوند در برابر سایش مقاوم هستند و زیبایی بالایی دارند. تراورتن ها در برابر نور خورشید، رطوبت، گرما و سرما از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

سنگ مرمر پله

انواع سنگ راه پله: مرمر

مقاوم در برابر سایش، رطوبت و ضربه از خصوصیات سنگ‌های مرمریت است. ناگفته نماند گاهی انواع سنگ‌های مرمر در مقایسه با انواع گرانیت‌ها از قیمت بالاتری برخوردار هستند که شما باید مناسب با نوع بودجه و سلیقه‌تان یکی را انتخاب کنید.

انواع سنگ پله

علت از بین نرفتن لکه‌ها در انواع سنگ پله

چنانچه سنگ پله و سنگ زیر آن از درصد جذب آب بالایی برخوردار باشند آلودگی‌هایی که به شکل مایع هستند را به راحتی در خود جذب می‌کنند که این عمل باعث ماندگاری لکه‌ها در سطح سنگ می‌شود. سنگ‌های گرانیت، مرمر و سنگ‌های کریستالی یا همان چینی جذب آب پایین تری دارند و سنگ لایم استون به دلیل اینکه جذب آب بالا دارد خیلی مناسب نیست.

سنگ تراورتن

استفاده از شوینده‌ها

برای از بین بردن لکه‌ها معمولاً از شوینده‌های با ترکیب اسیدی استفاده می‌کنند ولی متأسفانه باید گفت که انواع سنگ راه پله اغلب در برابر این مواد واکنش نشان می‌دهند و جلوه و جلای خود را به‌مرور زمان از دست می‌دهند. درنتیجه دقت داشته باشید سنگ‌هایی را انتخاب کنید که به‌صورت چرمی فرآوری شده باشند. این نوع سنگ‌ها خیلی مقاوم‌تر از انواع دیگر هستند.

در پایان:

در این مطلب از چیدانه به معرفی انواع سنگ مناسب پله از جمله مرمر، سنگ گرانیتی  تراورتن پرداختیم و مشخصات یک سنگ بررسی کردیم. شما میتوانید برای دیدن انواع سنگ راه پله در سایت چیدانه به متخصصین مصالح مراجعه کنید.

مطالب مرتبط: 

نویسنده: سمیه منوچهری | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه