Chidaneh.com placeholder image

جمع آوری برگ های پاییزی، مکانیزه یا دستی؟

به قلم: تحریریه چیدانه

داشتن حیاط، باغ و یا هر نوعی از فضای سبز در فصل پاییز، علی رغم زیبایی بی انتهای خود نیازمند نگهداری نسبتا زیادی نیز هست. درست که پاییز، فصل جوانه زدن و رویش گیاهان به حساب نمی آید و به همین دلیل نیز افراد بر این باور باشند که در این مدت می توانند به کلی بی خیال فضای سبز منزل خود شوند، اما، جمع آوری برگ های پاییزی، مهم ترین بخش از نگهداری حیاط و فضای سبز در فصل پاییز به شمار می آید. معمولا برای جمع آوری برگ پاییزی روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در این مطلب از وب سایت چیدانه تصمیم داریم به طور مفصل تری در رابطه با آنها صحبت کنیم.

درباره جمع آوری برگ

اسکای اسکرپر

جمع آوری برگ های پاییزی در حیاط

درست است که با شروع فصل پاییز و ابتدای خزان، ریزش برگ ها و جمع شدن آنها در فضای حیاط، چندان به چشم نیاید، اما روز به روز که می گذرد، تعداد برگ های زرد و نارنجی بیشتر می شود و در نتیجه نیز فضای باغ یا حتی به کلی تغییر خواهد کرد. به همین دلیل هم باید به دنبال راه چاره ای بود تا با کمک جمع آوری برگ ها هم فضای باغ و حیاط، مرتب و زیباتر شود و هم بتوان از وجود این برگ های خوش آب و رنگ بهترین استفاده را داشت.

ناگفته نماند که برخی از افراد در چنین شرایطی ترجیح می دهند برگ های پاییزی ریخته شده را برای مدتی به حال خودشان نگه دارند تا بتوانند در نهایت آنها را به کمپوست تبدیل کنند. درست است که نمی توان این روش را نادرست دانست، اما روش خودش را دارد! طبیعی است که زیبایی برگ های زرد پاییزی بعد از گذشت زمانی، رو به زوال می رود و فضای کلی حیاط شما را شلخته و به هم ریخته می کند. به همین دلیل هم باید برگ های خشک شده را جمع کنید.

این را بدانید که تهیه و ساخت کمپوست تنها در زمانی امکان پذیر است که برگ ها زیر خاک دفن شوند. به همین دلیل هم به حال خود گذاشتن برگ ها موجب ساخت کمپوست نخواهد شد! به خاطر داشته باشید که فرا رسیدن فصل پاییز به معنای بی توجهی به گیاهان نیست و به همین دلیل نیز هم در خود این فصل و هم پیش از آن، باید تدابیری را اندیشید. 

باغ پاییزی

پیش از این در یکی از مطالب با عنوان «آماده کردن باغچه برای پاییز، این خزان هم حواسم بهتون هست!» سعی شده است تا شرایط و راه های آماده کردن گیاهان پاییزی باغچه مطرح شود. بر اساس این مطلب باید در فصل پاییز این مراحل را طی کنید:

  • بررسی باغ و باغچه برای آمدن پاییز جهت اصلاحات مورد نیازی مثل خاک
  • توجه به وضعیت گیاهان آپارتمانی پاییزی و در صورت نیاز انتقال آنها به گوشه ای گرم
  • اصلاح خاک باغچه برای فصل پاییز شامل استفاده از کود شیمیایی، مالچ، کمپوست، احیای خاک و…
  • از بین بردن علف هرز با سم های مخصوص
  • جمع آوری دانه ها برای کاشت گیاهان پاییز
  • بررسی بیماری گیاهان در فصل پاییز و هرس شاخه های بیمار و پوسیده

پاییز

در مطلب دیگری با عنوان «آماده کردن حیاط خانه برای پاییز و برگریزان!» که از سری مطالب مجله منزل بوده است، این فرایند از جنبه های دیگری نیز شفاف سازی شده است:

«با برنامه‌ ریزی و مراقبت درست می ‌توانید در زندگی گیاهان نقش داشته و آنها را از مرگ نجات دهید. طبق تجربه توجه و مراقبت باید در فصل سرد هم ادامه داشته باشد. گیاهان زمانی که سالم هستند، سرما را بهتر تحمل می ‌کنند و از آسیب بیشتر در امان می‌ مانند. بهتر است آماده ‌سازی حیاط برای شروع فصل سرد، حدود شش هفته قبل از اولین سرما و یخبندان صورت بگیرد. درون حیاط قدم بزنید و به قسمت ‌های آسیب ‌دیده نگاهی بیندازید. اگر ضروری است گیاهان آسیب ‌دیده را تغییر دهید؛ هم‌اکنون زمان این کار فرارسیده است.»

باغبانی

علاوه بر این در این مطلب سعی شده که به چنین موضوعاتی نیز پرداخته شود:

  • کاشت گیاهان پاییزی
  • آماده سازی چمن برای پاییز و زمستان
  • محافظت از گیاهان در فصول سرد
  • پیش غذای زمستانی
  • خلاصی از مزاحم های فضای سبز حیاط در پاییز
  • لباسی بر تن گیاهان در فصول سرد

حالا بیایید از جنبه دیگری به این ماجرا نگاه کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نگهداری از باغچه و گلدان در فصل پاییز اهمیت دارد؟ برای یافتن پاسخ به این سوال هم حتما به مطلب «کاشت گیاه در پاییز، می دونی چرا الان بهترین وقته؟» سری بزنید!

روش های جمع آوری برگ

روش های جمع آوری برگ درختان در پاییز

به طور کلی باید بگوییم که جمع آوری برگ درختان به دو صورت دستی و ماشینی یا مکانیزه صورت می گیرد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از ابزار ماشینی استفاده کنند و با این کار زمان کمتری را نیز صرف جمع آوری نمایند. در اینجا باید بگوییم درست است که شاید روش های ماشینی، سرعت عمل بیشتری داشته باشند، اما باید این را نیز در نظر گرفت که به همان میزان، هزینه بالایی را نیز برایمان باقی خواهند گذاشت. علاوه بر هزینه تهیه آنها باید به هزینه قطعات و تعمیراتشان را نیز در نظر گرفت. این وسایل معمولا وزن بالایی دارند و با سوخت فسیلی فعالیت می کنند.

با توجه به این موضوع باید اشاره کنیم که وسایل جمع آوری برگ های پاییزی به صورت دستی هزینه به مراتب پایین تری دارند و احتیاج چندانی به تعمیرات نیز نخواهند داشت. وزن این وسایل بسیار سبک است، تا جایی که حتی کودکان نیز می توانند در جمع آوری برگ های پاییزی به کمک شما بیایند. با این جال ناگفته نماند که استفاده از وسایل دستی جمع آوری برگ درختان، زمان نسبتا زیادی را از شما خواهد گرفت. به همین دلیل نیز شما می توانید با بررسی اولویت های خود یکی از روش های دستی و مکانیزه را انتخاب کنید. در ادامه شما را با انواع روش های دستی و ماشینی جمع آوری برگ پاییزی آشنا می کنیم.

جمع آوری مکانیزه

جمع آوری مکانیزه برگ های پاییزی

جمع آوری برگ های پاییزی برای ساخت مالچ

یکی از راه هایی که برای جمع آوری برگ های پاییزی تان وجود دارد آن است که با کمک یک ماشین چمن زنی مالچ موور به سراغ برگ ها بروید و آنها را به مالچ تبدیل کرده و بر روی چمن هایتان بریزید. این کار موجب می شود که چمن حیاط و یا باغ شما در فصل زمستان مورد محافظت قرار بگیرد و یخ نزند. به همین دلیل هم باید بگوییم که دیگر هیچ بهانه ای برای به حال خود رها کردن برگ های پاییزی وجود نخواهد داشت!

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر ماشین چمن زنی شما محفظه جمع آوری مخصوص به خود را نداشته باشد باید به سراغ کیسه های مخصوصی بروید که به ماشین شما وصل شده و برگ ها را نگهداری می کنند. با این کار سرعت مالچ سازی تان نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.

جمع آوری ماشینی برگ

جمع آوری برگ های پاییزی با دمنده

یکی از روش هایی که برای جمع آوری برگ های پاییزی به کار گرفته می شود، استفاده از ماشین های مخصوص است. به طور کلی باید بگوییم که شما می توانید برای این کار از دمنده های دستی استفاده کنید، این وسیله ها سرعت عمل بسیار بالایی دارند و می توانند گزینه ایده آلی برای جمع آوری برگ های پاییزی از فضای باز باشند.

فقط به خاطر داشته باشید که این نوع از ماشین ها، صرفا در جمع آوری برگ های خشک عملکرد بهتری خواهند داشت. در کنار این باید اشاره کنیم که این نوع از ماشین ها سر و صدای زیادی دارند و در نتیجه می توانند موجب ایجاد مزاحمت برای همسایگانتان شوند! در نتیجه اگر فضای حیاط و یا باغ شما به گونه ای است که در ارتباط مستقیم با همسایه ها قرار دارد بهتر است به کلی بیخیال استفاده از دمنده های دستی شوید!

روش دستی

جمع آوری دستی برگ های پاییزی

جمع آوری برگ پاییزی با چنگک

استفاده از چنگک در فصل پاییز، سنتی ترین و قدیمی ترین روش برای جمع آوری برگ های پاییزی است. این روش بیشتر مناسب کسانی ایست که برای فرآیند جمع آوری برگ ها عجله ای ندارند و ترجیح می دهند که وقت خود را به خوبی در باغ و حیاط خود بگذرانند و سر فرصت به جمع آوری برگ های پاییزی بپردازند. نگهداری و استفاده از این چنگک ها بسیار راحت است و شما می توانید بسته به نوع استفاده و نیازتان به سراغ انواع متفاوتی از آنها بروید.

 شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه نمایید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه