Chidaneh.com placeholder image

نگهداری فضای سبز، بدون این ۵ اصل شدنی نیست!

به قلم: سمانه زارعی

با وجود شلوغی‌ شهرها و آلودگی‌هایی که در فضای بیرون از خانه وجود دارد، داشتن فضای سبز در خانه لازم و ضروری به نظر می‌رسد. داشتن یک گوشه‌ی سبز در حیاط خانه و یا سبز بودن تراس خانه می‌تواند حس و حال سرزندگی بدهد ولی باید بدانیم که فضای‌ سبز، از باغچه‌ی بزرگ داخل حیاط گرفته تا گلدانی که پشت پنجره می‌گذاریم، موجود زنده‌ای هستند که نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. اگر شما هم می‌خواهید ۶ اصل مهم در نگهداری از فضای سبز را بدانید این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

 

چوب و هنر

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
معماری حیاط سبز
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

نگهداری از فضای سبز خانگی

فضای سبز خانگی می‌تواند یک حیاط بزرگ با چندین درخت و درختچه یا باغچه‌ای با بوته‌های زیبای گل در گوشه‌ای از حیاط خانه و یا تراسی پر از گلدان‌های بزرگ و کوچک باشد که سبزی و طراوت را به خانه شما می‌آورند. برای داشتن فضای سبز شاداب و سرحال باید با اصول اولیه نگهداری از فضای سبز خانگی آشنا باشید و در همه‌ی فصل‌ها بر اساس نیاز گیاهان و فضای سبز عمل کنید.

 

فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا
نگهداری فضای سبز
فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
محوطه سازی و احداث فضای سبز
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

گیاهان؛ عناصر اصلی فضای سبز 

مهم‌ترین عنصری که فضای سبز خانه شما را تشکیل می‌دهند گیاهان هستند. با توجه به مساحت، شرایط اقلیمی منطقه و سلیقه خود می‌توانید انواع مختلفی از گیاهان مانند: درخت، درختچه‌، بوته، گیاهان رونده، گیاهان پوششی ،گل‌های فصلی و گیاهان آپارتمانی را در فضای سبز خانگی خود داشته باشید. استفاده از گیاهان بومی منطقه زحمت شما برای نگهدای از فضای سبز خانگی را کم می‌کند.

۵ اصل در نگهداری فضای سبز:

 

  • آبیاری گیاهان
  • هرس درختان
  • حذف علف‌های هرز
  • کوددهی
  • تمیز کردن باغچه

 

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
احداث فضای سبز و آبنما
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

۱.آبیاری در نگهداری از فضای سبز خانگی

یکی از مهم‌ترین نیازهای گیاهان و داشتن فضای سبز سرزنده، آبیاری صحیح و به موقه گیاهان در فضای سبز خانگی است. اشتباه رایجی که در بسیاری از افراد تازه کار که تجربه‌ی نگهدای از گل و گیاه را ندارند، وجود دارد این است که فکر می‌کنند باید هر روز باغچه و گل و گیاه خود را آبیاری کنند. گونه‌های گیاهی موجود در فضای سبز خانه خود را بشناسید و از نیاز آبی آنها آگاه شوید تا فضای سبزتان بر اثر آبیاری زیاد و یا آبیاری کم آسیب نبیند. یکی از روش‌های مقرون به صرفه برای آبیاری فضای سبز خانگی طراحی آبیاری قطره‌ای برای آن است.

 

فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا
طراحی و اجرای روف گاردن
فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا

۲.نگهداری از فضای سبز خانگی؛ هرس درختان را فراموش نکنید!

هرس کردن بخشی از نگهداری درست از فضای سبز خانگی است. هرس درختان و درختچه‌ها باید به دقت و با مهارت کافی انجام شود تا آسیبی به گیاهان وارد نشود. هرس فضای سبز با هدف تنظیم و کنترل رشد، گلدهی و میوه‌دهی گیاهان انجام می‌شود. هرس درختان انواع مختلفی دارد که معمولا در پاییز و زمستان انجام می‌شود ولی نوعی از هرس تابستانه یا سبز هم وجود دارد. برای هرس فضای سبز خانگی خود از یک باغبان با تجربه کمک بگیرید.

 

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
ساخت آلاچیق در فضای سبز
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

۳.چیدن علف‌های هرز در نگهداری از فضای سبز

یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند تا فضای سبز خانگی سرحال و زنده‌ای داشته باشید وجین کردن علف‌های هرز است. علف‌های هرز ممکن است در جذب آب و مواد غذایی گیاهان فضای سبز شما مشکل ایجاد کنند، در نتیجه باید حذف شوند. وقتی علف‌های هرز وجین می‌شوند یعنی از ریشه کنده شده و از بین می‌روند ولی اگر علف‌های هرز را بچینید به سرعت رشد خواهند کرد چرا که شما فقط سطح بالایی گیاه را چیده‌اید.

 

گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل
بعد از اجرا
گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل

۴.نگهداری فضای سبز؛ از کوددهی غافل نشوید!

اگر شما گیاهان فضای سبز خانگی خود را به خوبی بشناسید، از نیازهای غذایی آنها هم آگاه خواهید بود. کوددهی فضای سبز با توجه به نوع گیاهان فضای سبز و نوع خاک آنها انجام می‌شود. کودها به دو نوع طبیعی و شیمیایی تقسیم می‌شوند. برخی از کودها عناصر ضروری و موردنیاز گیاهان مانند: ازت، فسفر، پتاس و.. را تامین می‌کنند و برخی از انواع کودها به عنوان مکمل مواد غذایی برای گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. کودهای حیوانی برای تقویت ساختار فیزیکی خاک بسیار مناسبند.

 

گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل
بعد از اجرا
گروه محوطه سازی و فضای سبز پورفاضل

۵.نگهداری فضای سبز خانگی، تمیز کردن باغچه مهمه

برای داشتن یک فضای سبز خانگی سرحال، تمیز کردن باغچه را فراموش نکنید. اگر درختان سوزنی برگی دارید که برگ‌های آنها سطح باغچه‌ را می‌پوشاند بهتر است آنها را جمع کنید. همچنین برگ‌های درختان خزاندار را بعد از ریخته شدن از درخت جمع کنید. حاشیه‌های باغچه را هر چند وقت یکبار بشویید. همینطور شستشوی درختان و درختچه‌هایی که در فصل تابستان گرد و خاک می‌گیرند لازم است. همه‌ی این کارها باعث می‌شود باغچه شما ظاهر تمیز و مرتبی داشته باشد.

 

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
احداث فضای سبز و آبنما
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
طراحی محوطه و فضای سبز
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

نکته‌هایی برای نگهداری از فضای سبز خانگی

  • با توجه به ضررهایی که مواد شیمیایی برای محیط زیست و سلامتی افراد دارند بهتر است از کودهای شیمیایی طبیعی و حیوانی برای فضای سبز خود استفاده کنید.
  • کاشت درختان میوه پرنده‌ها را به فضای سبز شما جذب خواهند کرد در نتیجه در این مورد باید نظافت باغچه و حیاط را در نظر بگیرید.
  • برای نگهداری از فضای سبز خانگی برخی از وسایل و ابزارهای اولیه را تهیه کنید. اگر حیاط کوچکی دارید ابزارهای برقی برای شما به صرفه نخواهد بود. وسایل دستی به راحتی به شما کمک می‌کنند تا از فضای سبز خانگی خود نگهداری کنید.
  • اگر فرصت زیادی برای رسیدگی به فضای سبز ندارید، سعی کنید از گیاهان کند رشد استفاده کنید و همچنین گیاهانی که باعث کثیف شدن زود به زود باغچه نشوند.
  • استفاده از گونه‌های گیاهی حساس، نیاز به مراقبت زیادی دارند در نتیجه در انتخاب گیاهان برای فضای سبز در انتخاب گیاهان دقت کنید و با یک متخصص فضای سبز در این باره مشورت کنید.
  • اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و حیاطی برای طراحی فضای سبز خانگی ندارید، می‌توانید از بام منزل برای داشتن فضای سبز استفاده کنید. بام سبز فضایی دنج برای فضای سبز و اوقات فراغت شما ایجاد می‌کند. برای داشتن بام سبز اصولی و زیبا از شرکت‌های متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر فضای سبز خانگی شما به اندازه‌ی یک گلخانه پر از گیاهان آپارتمانی است. باید حواستان به تک تک گلدان‌ها و نیاز آنها باشد.
  • اگر در حیاط خود فضایی برای نشستن و دورهمی دارید، وجود فضای سبز در کنار آن به زیباتر شدن آن کمک می‌کند.

 

طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان
ساخت آبنما
طراحی و اجرای فضای سبز نرگس سبز دشتستان

کلام آخر:

نگهداری از فضای سبز خانگی کاری لذت بخش است، با اینکه باید ساعاتی از زمان خود را صرف نگهداری از فضای سبز خانگی خود کنید ولی در آخر کار مطئنا از داشتن گل و گیاه و فضایی زیبا در حیاط و خانه خود لذت خواهید برد. اصول اولیه‌ی نگهداری از فضای سبز خانگی در این مطلب بیان شد. بهتر است برای طراحی، اجرا و نگهداری از فضای سبز خانگی خود با شرکت‌های متخصص در این زمینه در ارتباط باشید و از کارشناسان کمک بگیرید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه