Chidaneh.com placeholder image

ساخت آباژور، با هنر علی روشنایی های شیشه ای را به خانه بیاورید!

دست سازه های خلاقانه: دوست داشتم نور را در خانه‌ام از چیزی بگیرم که هویتی ذاتی داشته باشد. نور در خانه کم چیزی نیست! بدون نور نمی‌توان جریان زندگی را دید، زیباییِ محبتِ روان شده در فضای خانه در تاریکی دیده نمی‌شود و لبخندهای شیرینی که نثار عزیزانم می‌کنم در سیاهی رنگ و بویی ندارد. برند برسام دست‌سازه‌ های نوری است که با هنر یکی از جوانان ایرانی آباژورهای زیبایی را به دست ما می‌رساند. برسام، نام پسر بیژن از پهلوانان شاهنامه و به معنی بسیار فروزان و درخشان است.

سرویس خواب بالسا
فیلم نت

برسام

آباژور خمره LB 38
برسام

بیوگرافی علی در یک نگاه

  • نام: علی سیف نیک
  • سن: ‌۳۰ سال
  • شغل: ‌فعال در حوزه صنایع‌دستی
  • موقعیت مکانی: تهران
  • محصول: آبگینه، روشنایی و نورپردازی

از حسابداری تا صنایع‌دستی!

من دانش‌آموخته رشته حسابداری در دانشگاه قزوین هستم و پس از اتمام دوره کارشناسی در سال ۱۳۸۹ و به دلیل عدم علاقه به ادامه تحصیل در این حوزه، وارد دنیای هنر شدم. در ابتدا در شاخه‌های مختلفی از هنر یادگیری را آغاز کردم و بدون تحصیلات آکادمیک مشغول کار شدم. من درنهایت به‌صورت کاملاً اتفاقی با حرفه‌ای به نام شیشه فوتی و آبگینه آشنا شده و از شدت علاقه و هیجان این رشته و با کمک دوستان، به‌سرعت وارد بازار حرفه‌ای کار و تولید شدم. از سال ۹۰ تاکنون در قالب طراحی، تولید و فروش محصولات دست‌ساز با نام برند برسام فعالیت می‌کنم.

ایجاد سبک مدرن در شیشه، آغاز محصولات برسام

در ابتدا علاقه و هیجان این شغل باعث شد تا با جدیت تمام در این حوزه فعالیتم را ادامه بدهم و در ادامه راه اهدافم بزرگ‌تر و کامل‌تر شدند. از مهم‌ترین اهداف من از میانه راه برسام، به وجود آوردن سبک مدرن‌تری از تولیدات شیشه و همین‌طور کارهای ساده و مینیمالی بود که با حس و حال امروز خانه‌ها، هم‌خوانی بیشتری دارند و در این مسیر تا حدود زیادی موفقیت‌هایی کسب کردم. هدف دیگری که داشتم ساخت وسایل تلفیقی بسیاری بود که می‌توان با شیشه انجام داد که در حال حاضر هم با این آباژور مدرن به این هدف هم دست پیدا کردیم.

مطلب مرتبط: آباژور مدرن، این مدل ها در دکوراسیون چشمک می زنند!

تلفیق دنیای آبگینه با پارچه در آباژورها

دنیای بی‌حد و حصر آبگینه، تنوع کار، تکنیک، اجرای محصول، زمان گذاشتن برای طراحی آنها و نکته مهم‌تر، ایده گرفتن از نمونه‌های خارجی، موجب شد تا محصول جدیدی را که با تلفیق شیشه ساخته می‌شد پیش بگیرم. با استفاده از پایه‌های شیشه‌ای که در ساخت آنها تجربه و شرایط مناسب را داشتم، کار آغاز شد. برای یادگیری ساخت شیدها که سخت‌ترین قسمت کار بود، در مدت کوتاهی داخل کارگاه آباژورسازی به‌صورت پاره‌وقت کار کردم و تا حدود زیادی ساخت کلاهک آباژور را یاد گرفتم، سپس با تمرین، آزمودن بسیار و آموزش به همکاران دیگر که حدود دو ماه هم ‌زمان برد، به نقطه‌ای که مدنظر بود رسیدیم و کم‌کم آماده تولید شدیم. در حال حاضر هم خانم فاطمه توکلیان دوخت پارچه را انجام می‌دهند.

ورود آباژور مدرن برسام به بازار

باوجود تمام سختی‌ها، روند کار پیش رفت. تولیدات جدید که روشنایی و آباژورهای دست‌ساز برسام بود، آرام‌آرام روانه بازار شد. آباژورهایی که حتی شیدها و پارچه‌های آن هم دست‌دوز و دست‌ساز بود. این نکته برای ما بسیار خوشحال‌کننده بوده و اهمیت داشت، چراکه ما اولین نفر در بازار بودیم که آباژورهایی با کلاهک‌های این سبک می‌ساختیم.

  • نوع محصول: دکوری و کاربردی
  • سبک محصول: تلفیقی، تلفیق مدرن و سنتی/ پایه مدرن، شید و تکنیک ساخت پارچه به سبک سنتی
  • جنس محصول: چوب، فلز، سیمان برای پایه آباژور
  • ویژگی برجسته محصول: تکنیک سوزن‌دوزی، بلوچ دوزی. چهل‌تکه و سبک نقاشی از گلیم‌های قشقایی و

برسام

آباژورپایه شیشه ای ته تخت LB30
برسام

استقبال خوب از محصولات دست ساز آباژور 

کالاهای کاربردی برسام هر سلیقه‌ای را راضی می‌کرد. از نورپردازی دکوراسیون منزل گرفته تا کافه و رستوران از این روشنایی‌ها استفاده کرده‌اند. برای ساخت محصولات فعلی هیچ ایده‌ای از بازار گرفته نشده و همواره سعی شد تا این ایده را خودمان به مشتری بدهیم و از این بابت هم بسیار راضی هستیم. اکنون‌که محصولات برسام در بهترین فروشگاه، گالری و آرت‌شاپ‌های تهران و شهرستان عرضه می‌شود، مردم از کار دست استقبال می‌کنند و رضایت بسیاری را به ما هدیه می‌دهند.

مطلب مرتبط: آباژور در دکوراسیون پذیرایی، کجا بذارم بهتره؟

برسام در سال 96 تجربه فروش آباژورهای دست‌ساز خود را در گالری صنایع‌دستی لندن هم در سال ۹۶ پیدا کرد. صادرات در حوزه صنایع‌دستی برای ما موفقیت چشمگیری بود، اما خوب می‌دانیم که این، پایان ماجرا نخواهد بود و تلاش خود را هرروز بیشتر خواهیم کرد. اهداف آینده برسام در زمان نه‌چندان دور، تنوع بیشتر محصولات دست‌ساز و استفاده بیشتر از هنر ایرانی است. هم‌چنین تصمیم دارم تا حد توان برای علاقمندان و هنردوستان، اشتغال ایجاد کنم.

پابنده باد ایران…

همه ما ایرانیان وظیفه داریم از تولید و سرمایه‌های کشورمان حمایت کنیم. با واردات و خرید کالاهای خارجی شرایط همه ما سخت‌تر خواهد شد. ما به‌عنوان یک عضو کوچک از خانواده صنعت دست کشور از همه عزیزانی که به کالای ایرانی باکیفیت اهمیت می‌دهند و برای آینده کشور نگران هستند تشکر و قدردانی می‌کنیم. به امید فردای بهتر برای ایران عزیزمان…

برای ارتباط با این گروه به پروفایل اهالی فن برسام در وبسایت چیدانه سری بزنید و برای تهیه محصولات آنها اقدام کنید. شما هم می توانید نمونه دست سازهای خلاقانه خود رابه شماره ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰ تلگرام کنید. 

منبع: مجله منزل | نویسنده: صدف حقیقت 


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه