Chidaneh.com placeholder image

انواع کلید و پریز، این کوچک پرکاربرد را فراموش نکنید!

به قلم: مژگان احمدی

در طراحی دکوراسیون داخلی خانه، اجزا و عناصر کوچکی وجود دارند که شاید حضورشان خیلی به چشم نیاید اما بودنشان ضروری و کاربردی است و شاید بتوانند علاوه بر کارآیی شان، بر زیبایی دکوراسیون داخلی خانه نیز تاثیر گذار باشند، یکی از این اجزا و عناصر کوچک انواع کلید و پریز هایی هستند که در همه خانه ها به چشم می خورند. انتخاب و خرید کلید پریز برق جزء مواردی است که شاید کمتر کسی به آن دقت کافی را داشته باشد و بسیاری ها خیلی بی توجه از کنار آن می گذرند. اما حقیقت این است که انتخاب یک کلید پریز مناسب و درست می تواند در وهله اول تاثیر زیادی در ایمنی خانه و بعد از آن زیبایی ظاهری فضا داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب از چیدانه با ما همراه باشید تا به موضوع انواع کلید و پریز بپردازیم.

معین صالحی
مبل تک در دکوراسیون منزل
معین صالحی

chidaneh ad banner

انواع کلید و پریز در یک نگاه

خب قبل از آن که بدانیم چه نوع کلید و پریزی برای خانه ما مناسب هستند، یا با انواع مختلف آن آشنا شویم، باید دقیقا خود کلیدها و پریز ها و کارآیی آن ها را بشناسیم. کلید ها و پریز ها از ابزار کنترل جریان برق هستند و حضور آنها در مدارات الکتریکی امری غیر قابل چشم پوشی است. به وسیله آن ها است که جریان برقی به راحت ترین شکل ممکن در اختیار ما قرار می گیرد پس می توان گفت که حضورشان در خانه بسیار مهم است.

به طور کلی کلید و پریزها بر اساس شکل و مدل طراحی شان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. انواع کلید و پریز را می توان بر اساس تکنولوژی ‌های به‌ کار رفته در آنها به دو دسته کنترلی و معمولی تقسیم کرد که تنها کاربرد کلیدهای لمسی و کنترلی در مقابل کلیدهای معمولی وجه زیبایی و لوکس بودن آنها است، پس اگر به دنبال کلید و پریز لوکس برای فضای داخلی تان هستید حتما به سراغ این مدل های کنترلی و دارای حسگرهای هوشمند بروید. البته هر کدام از این انواع کلید و پریز نیز به نوبه خود دسته بندی هایی متفاوت پیدا می کنند و می توانند برای فضاهای متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند.

بوتیک خلاقیت سالسو
استیکر کلید پریز طرح golgoli
بوتیک خلاقیت سالسو

برخی از کلیدهای پریز حسگر به گونه ای طراحی می شوند که با حضور شما در فضا و اتاق به طور خودکار روشن می شوند و بعد از خروج شما نیز خاموش می گردند، به همین دلیل نیز می توان گفت که این نور از مدل کلید برق می تواند تاثیر به سزایی در صرفه جویی در مصرف برق داشته باشد.

این موضوع در کلیدهای پریز راه پله های ساختمان ها شکل متفاوت تری به خود می گیرد، به گونه ای که این نوع از کلیدها دارای زمان سنج هستند و با تنظیمات تایمر خود در مدت زمان تعریف شده ای خاموش می شوند.

جالب است بدانید که امروزه در طراحی برخی از کلید پریزها امکانی وجود دارد که هر کلید برای قسمت متفاوتی از اتاق تعریف شده باشد. این یعنی برای مثال یک کلید چهار بخشی که قسمتی از آن به چراغ بالای تخت ارتباط پیدا می کند و قسمت دیگری از آن به قسمت در ورودی. به این شکل هم می توانید دسترسی راحت تری داشته باشید و هم مقرون به صرفه تر عمل کنید. در کنار انواع مدل کلید پریز می توان به کلید و پریزهای ضد آب، کلید لمسی، کلیدهای دارای حسگر حرارتی، پریزهای یو اس بی و… اشاره کرد.

انواع کلید برق
انواع کلید و پریز

انواع کلید

کلید ها ابزاری هستند که به وسیله آن ها جریان برق مدار وصل یا قطع می شود، کلید ها دارای انواع مختلفی از جمله، کلید تک پل که از یک نقطه یک مصرف کننده را کنترل می کند، کلید دوپل که دو مصرف کننده را از یک نقطه کنترل می کند، کلید تبدیل یک مصرف کننده را از دو نقطه کنترل می کند و کلید صلیبی که امکان کنترل یک گروه مصرف کننده را از چند نقطه برای ما فراهم می آورند.

پریز های مختلف برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه

انواع پریز

وسیله ای هستند برای اتصال سیم ها در سیم کشی های ثابت و قابل انعطاف مانند دوشاخه لوازم برقی، پریز ها دارای انواع مختلفی مانند تک فاز یا سه فاز هستند که بر اساس نوع حفاظت دسته بندی می شوند، برخی از آن ها دارای اتصال به زمین بوده و برخی دیگر بدون اتصال به زمین هستند.

انواع و اقسام کلید های برق

انواع جدید کلید و پریز

حالا که راجع به مدل های مختلف کلید و پریز اطلاع اولیه را به دست آورده ایم، بهتر است که به سراغ انواع جدید کلید و پریز برویم و با آن ها نیز آشنا شویم.

کلیدهای برق مجهز به حسگر گرمایشی

کلید های لمسی یا کلید های مجهز به حس گرهای حرارتی

این کلید ها ظاهر زیبا تری نسبت به کلید های قدیمی دارند، این نوع کلید ها با حس گرمای دست و انگشتان فرمان قطع یا وصل شدن جریان برق را صادر می کنند، این کلید ها که به کلید های لمسی مشهور هستند، بیشتر در تاسیسات خانه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

کلیدهای مجهز به حسگر حرارتی

کلید های مجهز به حس گرهای حرکتی  

این کلید ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار مناسب هستند، چرا که با توجه به حضور افراد در فضا روشن می شوند و با خارج شدن فرد از فضا خاموش ، بنابر این اگر در زمینه خاموش کردن چراغ ها آدم فراموش کاری هستید، این نوع چراغ ها برای هم مقرون به صرفه و هم مناسب تر هستند.

انواع کلید های تایمری

کلید های تایمری

کلید های تایمری هم که کاربردشان بیشتر در محل هایی چون مسیر راه پله حیاط یا پشت بام است که نباید چراغ دائما روشن بماند در زمان های مختلفی قابل تنظیم هستند و با توجه به نیاز شما از روی دستگاه تایمری که به آن متصل می شوند تنظیم می گردد  .

کلیدهای مدرن برای فضاهای داخلی خانه

کلید های مدرن

بعضی از کلید های مدرن به این صورت تنظیم می شوند که روی هر کلید برای یک اتاق قسمت های مشخصی را می توانید تعریف کنید؛ مثلا یک کلید چهار بخشی که یک قسمت آن به چراغ بالای تخت مربوط می شود یک قسمت آن چراغ بالای در ورودی  را به همین شکل تنظیم کنید تا تنها با استفاده از نزیک ترین کلیدی که در اطاقتان هست بتوانید نور تمام اتاق را تنظیم کنید.

پریز هایی با ورودی های مختلف

پریز هایی با ورودی های مختلف

در زمینه پیشرفت، پریز ها نیز از کلید ها جا نمانده اند و آن ها هم نسبت به گذشته تفاوت های بسیاری کرده اند، در گذشته پریز ها فقط دارای یک ورودی برای دوشاخه ها بودند، اما پریز های جدید با انواع ورودی ها دسترسی شما را به مرکز اطلاعات و تلفن و اینترنت و انواع ورودی های داده ها آسان می کند.

کلید و پریز فونتینی محصول اسپانیا
کلید و پریز
کلید و پریز فونتینی محصول اسپانیا

بهترین مدل کلید پریز

امروزه کلیدهای پریز در تنوع طرح و جنس بالایی تولید می شوند که می توانند برای هر خانه ای متناسب با سلیقه و نیاز صاحب خانه مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از رایج ترین انواع کلید پریز، نمونه های پلاستیکی آن است. توصیه ما این است که در صورت انتخاب کلید پریز پلاستیکی به دنبال نمونه هایی باشید که کیفیت مطلوب را داشته باشند و بتوانند در مقابل ضربه و زنگ زدگی از خود مقاومت خوبی نشان دهند و در زمان تصب و استفاده نیز شکسته نشوند.

علاوه بر این امروزه کلید پریزها با مدل های مختلفی اعم از چوبی، کلید پریز کلاسیک، رنگی، لاکچری و… نیز در بازار موجود هستند که می توانند بنا بر سلیقه و البته نیاز شما مورد استفاده قرار بگیرند. پیش از این نوع کلید پریز تنها در رنگ های سفید و مشکی خلاصه می شد، اما امروزه این تنوع گستردگی بسیاری پیدا کرده است و می توان آنها را در طرح ها و شکل های متفاوتی اعم از مربعی، مستطیلی، دایره ای و… پیدا کرد. این موضوع کمک می کند که شکل ظاهری دیوار شما متفاوت تر و زیباتر به نظر برسد و ترکیب خوبی را به فضا ببخشد.

قیمت انواع کلید و پریز

با توجه به نوسانات قیمت نمی توان به طور کلی قیمتی از انواع کلید و پریز را ارائه داد. با این حال می توان تنها به ذکر بازه ای از کمترین و بیشتری قیمت های کلید پریز را مشخص نمود. به طور کلی کلید پریزهایی موجود در بازار را می توان از 4 هزار تومان در نمونه های ساده تا حدود 500 هزار تومان در مدل های لمسی و حسگر تهیه و خریداری نمود.

قیمت انواع کلید و پریز
کلید و پریز ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

انواع کلید و پریز در طراحی دکوراسیون داخلی

در گذشته کلید ها و پریز تنوع کمی داشتند، شکل های شان ساده بود و طیف های رنگی کمی را در بر می گرفتند، اما امروزه ما شاهد تنوع بسیار خوبی در طراحی کلید ها و پریز ها هستیم که به راحتی می توانیم نوع مناسب با طراحی دکوراسیون داخلی خانه مان را انتخاب کنیم. فقط کافی است تا به هماهنگی رنگی کلید ها و سبک طراحی آن ها با دکوراسیون داخلی منزل مان توجه کنیم.

کلید ها و پریز ها

کلید و پریز مناسب را از اینجا بخرید!

به طور کلی بهتر است کالاهای این چنینی را از بورس آنها در هر شهر تهیه کرد؛ به طور مثال بورس لوازم و تجهیزات برقی مثل کلید و پریز در تهران خیابان لاله زار است، همچنین برای خرید اینترنتی کلید و پریز می توانید از شرکت ها و اهالی فن مرتبط با هوشمندسازی و نورپردازی در چیدانه کمک بگیرید.

 

مطالب مرتبط با انواع کلید و پریز: 

گردآوری شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه