Chidaneh.com placeholder image

ساخت کتابخانه چوبی، همین حالا دست به کار شوید!

به قلم: تحریریه چیدانه

خودتان بسازید: خریدن کتابخانه سخت است، آنقدر سخت که گاهی ساختن یک کتابخانه ساده در خانه از آن ارزان‌تر و تمیزتر در می‌آید. کتابخانه‌های سری‌ساز بازاری، معمولا همیشه یک جای کارشان لنگ می‌زند و حتی اگر بهترین مواد را به کار برده باشند، باز هم می شود ایرادی برایشان پیدا کرد. جنس‌های ارزان‌ و معمولی،‌بی‌کیفیت هستند و کتابخانه‌های خوب سفارشی‌ساز بسیار گران‌تر از توان مالی خیلی از ما. راه‌حل چیست؟ ساختن یک کتابخانه‌ی ساده در خانه‌ی خودمان. چیزی که هم ارزان‌تر است، هم مال خودمان. ما در این مطلب از چیدانه برایتان یک دستورالعمل ساده و گام به گام برای ساخت کتابخانه‌ شخصی اما ارزان برای خود خودتان داریم، پس با ما همراه باشید.

کتابخانه چوبی ایکیا
 

اسکای اسکرپر

برای ساخت کتابخانه دست به متر شوید!

قبل از این‌که هرکاری بکنید، ببینید چقدر فضا برای کتابخانه‌تان دارید. تعداد کتاب‌ها یا وسایل دکوری‌تان را با فضای محدودی که دارید، بسنجید. هرچقدر کتاب‌ها بیشتر شد، طبقه‌ های کتابخانه را بیشتر کنید و بعد سراغ بیشتر کردن طول قفسه‌ها بروید. قفسه‌هایی که بیش از اندازه دراز باشند،‌ زیر سنگینی کتاب‌هایتان تاب می‌آورند. ارتفاع هر قفسه در ساخت کتابخانه چوبی را معمولا ۷۵ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. اندازه‌ی کتابخانه‌ها قراردادی هستند اما شاید این قراردادها به درد شما نخورند. بهترین راه برای درآوردن عمق و ارتفاع کتابخانه این است که یکی از کتاب‌های خودتان را روی تخته ها بگذارید و همان اندازه‌ای که برایتان مناسب بود را برش بزنید.

قفسه کتاب استودیو میم
 

لیست خرید برای ساخت کتابخانه تهیه کنید.

برای خریدن وسایل موردنیازتان باید یک لیست تقریبا مفصل جمع و جور کنید. اندازه‌ی چوب‌هایی که قرار است بخرید را اندازه بگیرید. زیاد از استاندارد دور نشوید و از قبل حواستان به اندازه‌ی تخته‌های آماده باشد. تخته‌های آماده را معمولا در اندازه‌ی ۹۶ اینچی برش می‌زنند. برای همین اگر اندازه‌تان جور نباشد، ممکن است مجبور شوید مقداری از چوب‌ها را دور بریزید که اصلا کار عاقلانه‌ای نیست.

studio pousti
کتابخانه چفت
studio pousti

چه چوبی برای کتابخانه مناسب است؟

برای ساخت کتابخانه چوبی باید دنبال نوع خاصی از چوب باشید که مقاوم باشد و در طولانی‌مدت خم نشود. در عین حال آن‌قدرها هم سنگین نباشد. اگر دنبال چوب بادوام هستید، گردو را انتخاب کنید. گردو گران‌تر از بقیه‌ی چوب‌هاست چون برش زدن قطعاتش کار سختی است و دستگاه‌ها را کند می‌کند. چوب افرا و کاج هم انتخاب‌های خوبی برای کتابخانه هستند. اگر طبیعی بودن چوب و خاص بودن زیاد برایتان اهمیتی ندارد، می‌توانید سراغ ساخت کتابخانه MDF بروید که این‌روزها خیلی از وسایل چوبی را با آن می‌سازند.

مبلمان و دکوراسیون خانه من
قفسه چوبی
مبلمان و دکوراسیون خانه من
 

چه وسایل دیگری باید بخریم؟

برای ساخت کتابخانه چوبی رنگ یا روغن جلا را فراموش نکنید. برای بستن پشت کتابخانه‌تان هم چند تخته نیوپان یا تخته سه لایی بخرید تا هزینه‌هایتان کمتر شود. یک سری بست محافظ برای ثابت نگه داشتن طبقه‌ها،‌ چند عدد پیچ مخصوص چوب و کمی هم سیم فلزی ( که در مواقع لزوم بتواند بست‌ها را ثابت کند) نیاز خواهید داشت.

در چیدانه بیشتر بخوانید:ساخت کتابخانه در منزل، جعبه کفشتان را دور نیاندازید!

ساده چوب
کتابخانه چوبی مدرن
ساده چوب
 

چوب‌ها را برش بزنید.

اندازه‌گیری‌هایی که هزار سال پیش انجام داده بودید، حالا به کارتان می‌آید. چوب‌ها را به اندازه‌ای که قبلا تعیین کرده‌اید، اره کنید. حواستان باشد که در زمان برش دادن، حتما قطر چوب را در نظر بگیرید تا قفسه‌ها از داخل هر طبقه رد شده و به جایی گیر نکند. متر از دستتان نیفتد. باز هم برای اطمینان چوب‌هایی که از قبل اندازه زده بودید را چک کنید که بعدها پشیمان نشوید.

مبلمان اداری تیدانا
کمد اداری تیدانا مدل OF9
مبلمان اداری تیدانا
 

دقیق دریل کنید.

قرار است کتابخانه برای خودتان باشد و تا چندین سال برایتان کار کند. پس لطفا در تمام مواردی که به ساختن کتابخانه‌تان مربوط می‌شود، کمی وسواس به خرج بدهید. اندازه‌ی قطر پیچ‌ها و بست‌هایی که قرار است هر طبقه کتابخانه را محکم سرجایش نگه دارد، چک کنید و دقیقا به همان اندازه سوراخ کنید. اگر سوراخ‌تان اندازه نباشد، ممکن است طبقه‌ها روی هم لق بخورند و خیلی زود رشته‌ای که ساخته بودید،‌ پنبه شود. پس لطفا مراقب باشید. اگر در دریل کردن دقیق نیستید یا می‌ترسید اشتباه کنید، برای نگه داشتن پیچ از بست‌های فلزی استفاده کنید. راه مطمین‌تر همان پیچ است و این راه فقط به درد ساخت کتابخانه‌ های چوبی سبک‌تر می‌خورد.

نگین کیانی
طراحی کتابخانه کوچک خانگی با قفسه چوبی
نگین کیانی

مرحله آخر: چفت کردن و رنگ‌آمیزی!

مرحله آخر ساخت کتابخانه چوبی چفت کردن طبقه‌ها به کناره‌های کتابخانه و جلا دادن به سازه‌ی جدیدی چوبی منزل‌تان است. اگر از چوب‌های مرغوب و عالی استفاده کرده‌اید، رنگ زدن را فراموش کنید. روغن جلا انتخاب اصلی شماست. موقع چفت کردن طبقه‌ها به کتاب‌خانه‌ی اصلی حواستان به فاصله‌ها باشد. هیچ بخشی از کار را زخمی نکنید که زحمت‌هایتان بر باد می رود. کتابخانه جدید مبارک‌تان باشد.

با پیوستن به کانال چیدانه، روزانه از مطالب مفیدی مطلع شوید!

منبع: مجله منزل | نویسنده: اشکان خسروپور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه