Chidaneh.com placeholder image

انواع سینک ظرفشویی؛ آشنایی با 20 مدل سینک آشپزخانه

به قلم: سمانه زارعی

سینک ­های ظرفشویی یکی از عناصر مهم در آشپزی و نظافت آشپزخانه هستند. انواع مختلفی از سینک های ظرفشویی وجود دارد که هرکدام ویژگی­های خاص خود را دارند. دوست دارید یک سینک استیل داشته باشید تا به راحتی تمیز شود یا سینک سرامیکی مدرن را بیشتر دوست دارید؟ یا به دنبال یک سینک گرانیتی جذاب برای دکوراسیون کلاسیک آشپزخانه ­تان می­گردید؟ برای اینکه بهترین نوع سینک آشپزخانه را انتخاب کنید این مطلب از چیدانه راجع به انواع سینک ظرفشویی را مطالعه کنید.

 

سرویس خواب بالسا
سینک ظرفشویی سفید

انواع سینک ظرفشویی از نظر متریال

یکی از متداول­ ترین انواع دسته ­بندی انواع سینک، از نظر جنس آنهاست. در ادامه انواع مختلف سینک از نظر جنس و متریال را بررسی می­ کنیم:

  • سینک ظرفشویی فلزی:
    • استیل ضد زنگ
    • سینک برنجی
    • سینک مسی
  • سینک ظرفشویی سنگی:
    • کورین
    • سنگ گرانیتی
    • کوارتز
    • سنگ مرمر
    • سنگ صابونی
  • سینک ظرفشویی سرامیکی
  • سینک ظرفشویی چدنی
  • سینک ظرفشویی شیشه ­ای

انواع سینک ظرفشویی فلزی

سینک فلزی در آشپزخانه

سینک­ های ظرفشویی فلزی قدمت نسبتا بالایی دارند و هنوز هم کاربرد خود را حفظ کرده ­اند که در بین آنها سینک استیل ضد زنگ، کاربردی­تر و ارزان­تر است.راجع به انواع سینک ­های فلزی مانند: استیل، مس و برنجی در ادامه توضیح داده ­ایم.

سینک ظرفشویی استیل ضد زنگ

یکی از اولین سینک­ های ظرفشویی خانه­ های ایرانی، سینک استیل است که هنوز هم جزو پرفروش­ ترین و پرطرفدارترین نوع سینک ­ها به شمار می­ رود. این نوع سینک قیمت مناسبی دارد و به راحتی تمیز می­ شود. انواع سینک استیل در دو نوع مات و براق وجود دارد. با تمیز کردن نوع براق، زیبایی اولیه آن برمی­ گردد.

نکته­ ای که برای خرید سینک استیل وجود دارد این است که باید در هنگام خرید به ضخامت آن توجه کنید. سینک استیل با ضخامت بالاتر مقاومت بیشتری دارد ولی انواع نازک­تر آن پر سروصدا هستند. و یکی دیگر از ویژگی­ های آن که ممکن است جزو معایب سینک استیل باشد؛ خش پذیر بودن آن است.

جالب است بدانید که سینک استیل رنگی هم در بازار پیدا می­شود؛ و در انواع رنگ­ های استیل، برنز و طلایی می­ توانید آن را پیدا کنید.

مطالب پیشنهادی: تفاوت سینک استیل و گرانیتی، کدومش بهتره؟

 

سینک ظرفشویی مسی

سینک ظرفشویی مسی

سینک ظرفشویی مسی

یکی از انواع سینک­ های ظرفشویی خاص است و برای دکوراسیون آشپزخانه ­های کلاسیک و یا سنتی مناسب است. این نوع سینک به مرور زمان، تیره ­تر می ­شوند. سینک ظرفشویی مسی از نظر سلامتی و تمیزی جزو بهترین نوع سینک­ ها است که به راحتی شسته می ­شود ولی باید مراقب استفاده از مواد اسیدی برای شستشوی آن باشید تا خوردگی ایجاد نشود.

 

سینک ظرفشویی برنجی

سینک ظرفشویی برنجی

سینک ظرفشویی برنجی

از جمله سینک­ هایی که کمتر در خانه­ های ایرانی دیده می­ شود. ظاهری شیک و زیبا دارد و برای آشپزخانه­ هایی با دکوراسیون روستیک بسیار عالی است. سینک ظرفشویی در کنار شیرآلات برنجی، ترکیبی یکپارچه و زیبا ایجاد می­ کند.

 

سینک گرانیتی اتریس
سینک و روشویی گرانیتی دوقلو
سینک گرانیتی اتریس

سینک ظرفشویی سنگی

سینک­های سنگی می­تواند از جنس سنگ طبیعی مانند؛ صابونی و مرمر و یا مصنوعی مانند؛ گرانیتی و کورین باشند. جنس انواع سینک­ سنگی ظرفشویی عبارتند از:

  • کورین
  • سنگ گرانیتی
  • کوارتز
  • سنگ مرمر
  • سنگ صابونی

 

سینک ظرفشویی سنگ کورین

سینک ظرفشویی سنگ کورین

سینک ظرفشویی سنگ کورین

کورین از انواع سنگ ­های مصنوعی است که ترکیبات آن شامل؛ اکرلیک، پلی استر، اپوکسی و رنگدانه است. از جمله ویژگی ­های سینک کورین؛ زیبایی، تنوع رنگی بالا، مقاومت در برابر قارچ و باکتری و خراش است. لکه­ های آب بر روی سینک ظرفشویی کورین باقی نمی­ ماند.

 

سینک گرانیتی اتریس
سینک گرانیتی با طراحی جذاب
سینک گرانیتی اتریس

سینک ظرفشویی گرانیتی

به سینک ظرفشویی گرانیتی، کامپوزیت هم گفته می­ شود. سینک گرانیتی از ترکیب گرانیت و مواد رزینی ساخته شده است. مقاومت بالایی در برابر دمای بالا دارد. و قیمت آن از سینک استیل بیشتر است. سینک کامپوزیتی در دو نوع صاف و صیقلی و بافت­دار وجود دارد. هنگام خرید سینک ظرفشویی گرانیتی به وجود جای نصب شیرآلات توجه کنید زیرا در صورتی که از ابتدا جای نصب شیر وجود نداشته باشد ممکن است در هنگام نصب و سوراخ کردن بشکند. برای نصب انواع سینگ ظرفشویی گرانیتی کار را به نصاب حرفه­ ای بسپارید تا خیالتان راحت باشد.

مطلب پیشنهادی: سینک گرانیتی رنگی؛ با این تنوع انتخاب سخت نیست!

 

سنگ کورین سازه
نمونه روشویی شیبدار با سنگ کوارتز
سنگ کورین سازه

سینک ظرفشویی کوارتز

یکی دیگر از انواع سینک سنگی است. جنس سینک کوارتز از ترکیبی از سنگ طبیعی کوارتز و درصد کمتری از رزین ساخته شده است. سینک کوارتز هم نوعی سینک کامپوزیتی است. این نوع سینک ظرفشویی هم مقاومت بالایی دارد. تنوع رنگی آن باعث شده است که طرفداران خاص خودش را داشته باشد. اگر می­خواهید مقایسه­ ای بین سینک­ های سنگ مصنوعی داشته باشید به مطلب کوارتز یا کورین؟ رقابت بهترین سنگ در دکوراسیون داخلی سر بزنید.

 

سینک ظرفشویی مرمر

سینک ظرفشویی مرمر

سینک ظرفشویی مرمر

سنگ مرمر از جمله سنگ­های طبیعی است. این نوع سینک در آشپزخانه­ های لوکس و مجلل جای دارد. این نوع سینک در برابر خراش و ضربه مقاوم است. در مورد معایب آن می­ توان گفت؛ سینک سنگ مرمر قیمت بالایی دارد و به دلیل سختی بالای سنگ مرمر، احتمال شکستن ظروف در برخورد با آن زیاد است.

 

سینک سنگ صابونی

سینک سنگ صابونی

سینک سنگ صابونی

از جمله سینک­ های از جنس سنگ طبیعی است که می ­توان آن را به صورت یکپارچه با سنگ کابینت ساخت. این نوع سینک برای آشپزخانه­ های مجلل مناسب است. به دلیل مقاومت بالای آن در برابر مواد رنگی و دمای بالا، در کارگاه ­ها و آزمایشگاه­ ها کاربرد دارد. سینک صابونی را می­ توان به صورت اریب و یا منحنی طراحی کرد. سینک صابونی از انواع سینک ­های با قیمت بالاست.

 

سینک سرامیکی سفید

سینک سرامیکی سفید

سینک ظرفشویی سرامیکی

یکی دیگر از انواع سینک­ های ظرفشویی با مقاومت بالا، سینک سرامیکی است. این سینک زیبا که روکشی با لعاب دارد گزینه ­ی مناسبی برای دکوراسیون آشپزخانه سنتی هستند.برخی از انواع سینک­ های سرامیکی به نام سینک ظرفشویی لعابی هم شناخته می­ شوند. احتمال شکستن ظروف در سینک سرامیکی زیاد است. این نوع سینک مقاومت کمتری نسبت به بقیه انواع سینک سنگی دارد. به دلیل کمیاب بودن سینک سرامیکی در ایران اغلب سینک گرانیتی را با سینک سرامیکی اشتباه می­ گیرند.

 

گروه بازرگانی افراش پلاس
کابینت و جزیره مشکی و سفید مدل اس پی ال
گروه بازرگانی افراش پلاس

سینک ظرفشویی چدنی

یکی از انواع جدید سینک ­های ظرفشویی است که مقاومت و استحکام بالایی دارد. این نوع سینک­ها از انواع استیل سنگین ­تر هستند و همچنین بر روی آنها خش­ خوردگی ایجاد نمی­ شود و در برابر ترک و دمای بالا مقاوم است. اگر به دنبال سینک ظرفشویی مدرن برای آشپزخانه خود هستید، سینک چدنی انتخاب خوبی است. با تنوع رنگی بالایی که سینک چدن دارد دست شما برای انتخاب رنگ سینک هم بازتر است.

 

سینک ظرفشویی شیشه ای

سینک ظرفشویی شیشه ­ای

سینک ظرفشویی شیشه­ ای

سینک ظرفشویی شیشه ­ای از لایه زیرین استیل و لایه رویی شیشه ساخته شده است. سینک شیشه ­ای از انواع سینک ظرفشویی جدید است و می ­تواند در هماهنگی با هود و اجاق گاز قرار بگیرد و دکوراسیون آشپزخانه را یکپارچه کند. ولی به دلیل احتمال شکستگی و مقاومت کم در برابر ضربه، کمتر مورد توجه مشتریان است. 

 

سینک ظرفشویی ماگما استون
مدل سینک ظرفشویی دو لگن
سینک ظرفشویی ماگما استون

انواع سینک ظرفشویی از نظر نوع نصب

سینک ظرفشویی از نظر نوع نصب و ظاهر آنها به دو نوع سینک توکار و سینک روکار تقسیم می­ شوند:

سینک ظرفشویی روکار: در این نوع مدل، سینک بر روی سنگ کابینت قرار می­ گیرد و سینک ظرفشویی به طور کامل بر روی سنگ کابینت دیده می­شود. این نوع سینک قیمت کمتری نسبت به نوع توکار دارد. نصب و تعویض انواع سینک ظرفشویی روکار راحت­ تر از سینک توکار است.

سینک ظرفشویی توکار: سینک توکار زیر سنگ کابینت نصب می­ شود و فاصله ­ای چند سانتی­متری بین پیشخوان تا سینک وجود دارد. در این مدل سینک تمیز کردن سسطح سنگ کابینت آسانتر است. نصب کابینت توکار نیاز به فردی ماهر دارد. هزینه سینک توکار بیشتر از سینک ظرفشویی روکار است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت بین سینک توکار و روکار؛ این 5 ویژگی رو مقایسه کنید

 

سینک ظرفشویی ماگما استون
مدل سینک ظرفشویی دو لگن
سینک ظرفشویی ماگما استون

انواع سینک ظرفشویی از نظر طراحی

یکی دیگر از انواع تقسیم بندی سینک آشپزخانه، بر اساس طراحی و میزان فضای آن برای قرار گرفتن ظروف است. سینک ظرفشویی می ­تواند عمیق و با دو یا چند لگن باشد و یا یک سینک تک لگنه طراحی شود. با توجه به نیاز و تعداد افراد خانواده بهترین نوع سینک ظرفشویی را انتخاب کنید.

سینک تک لگنه: سینک­هایی که یک لگن دارند و برای خانواده­ های کم جمعیتی که مهمان زیادی ندارند مناسب است. سینک تک لگنه را در آشپزخانه­ های کوچک نصب می­ کنند.

سینک دو لگنه: شستن میوه و ظرف­ ها در این سینک آسان­تر است. مخصوصا برای خانواده­ های پرجمعیت که مهمان­ های زیادی هم دارند.

سینک چند لگنه: سینک آشپزخانه می ­تواند به صورت چند لگنه طراحی شود. در دکوراسیون آشپزخانه­ های ایرانی کمتر دیده می­ شود. این نوع سینک به تقسیم­ بندی ظرف­ ها و یا موادغذایی که قرار است شسته شود کمک می­ کند.

 

سینک گرانیتی فونیکس PHOENIX هوگونیک
خرید انواع سینک گرانیتی فونیکس آشپزخانه
سینک گرانیتی فونیکس PHOENIX هوگونیک

مقایسه انواع سینک ظرفشویی

انواع سینک ظرفشویی را معرفی کردیم. بر اساس معیارهای مختلفی می­توان انواع سینک را با هم مقایسه کرد. بهترین انتخاب زمانی صورت می­گیرد که با توجه به سبک طراحی دکوراسیون، نیاز کارفرما و میزان بودجه سینک ظرفشویی را انتخاب کرد. نکته ­های برای مقایسه انواع سینک ظرفشویی:

  • سینک­ های استیل، کورین، چدن و گرانیتی در مقایسه با بقیه انواع سینک­ ها کاربردی­تر هستند و طرفداران بیشتری دارند.
  • سینک­ های شیشه ­ای و سرامیکی در مقایسه با سینک­ های دیگر خاص ­تر هستند ولی مقاومت کمتری نسبت به ضربه دارند.
  • سینک­ های مرمر، برنجی و مسی برای دکوراسیون کلاسیک و مجلل مناسب هستند. ولی سینک­ های کورین، چدن، شیشه ­ای در آشپزخانه مدرن جلوه بیشتری دارند.
  • به طور کلی سینک ­های صابونی، مرمر، برنجی، مسی نسبت به بقیه انواع سینک­ ها قیمت بالاتری دارند ولی این موضوع به ابعاد و اندازه و کیفیت ساخت هم بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی: نصب سینک ظرفشویی، ترفندهاش رو بدونی بهتره!

 

سینک ظرفشویی ماگما استون
مدل سینک ظرفشویی دو لگنه رنگی
سینک ظرفشویی ماگما استون

سینک ظرفشویی مات بخریم یا براق؟

انواع سینک ظرفشویی را می­ توان از نظر ظاهر به دو دسته کلی مات و براق تقسیم کرد. سینک­ های ظرفشویی فلزی مانند استیل در دسته سینک­ های براق هستند که تمیز کردن آنها بسیار آسان است و با تمیز کردن درست می­ توان ظاهر آن را مانند روز اول در آورد. ولی در مقایسه با سینک­ های مات خش ­پذیرتر هستند. برخی از انواع سینک ­های سنگی ظاهری مات دارند. سینک­ های مات لک ­پذیری بالاتری دارند ولی برخلاف سینک براق خش پذیر نیستند. سینک­ های مات اغلب از جنس سنگ هستند در نتیجه قیمت بالاتری دارند. با توجه به نیاز خود و مشورت با کارشناسان فروش بهترین نوع سینک را انتخاب کنید.

 

کابینت هیمان
کابینت نئوکلاسیک سفید شیک
کابینت هیمان

قیمت انواع سینک ظرفشویی

یکی از موارد مهم در تهیه و انتخاب هر نوع محصولی قیمت آن است. این روزها با توجه به عدم ثبات قیمت­ها نمی­ توانیم عدد مشخصی را برای هر نوع سینک ظرفشویی بیان کنیم. عوامل مختلفی مانند؛ ابعاد و اندازه، کیفیت ساخت، تک لگنه یا چن لگنه بودن، جنس سینک، توکار و روکار بودن سینک و… بر روی قیمت انواع سینک ظرفشویی تاثیر می­ گذارند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید سینک ظرفشویی، هوشمندانه خرید کنید!

 

دفتر معماری نهم
سینک ظرفشویی قابل سفارش از جنس ترکیبی کورین یا کوارتز و استیل
دفتر معماری نهم

کلام آخر:

در این مطلب با انواع سینک­ های ظرفشویی آشنا شدیم. همه نکته ­های بیان شده در انتخاب سینک مناسب آشپزخانه موثر هستند. سینک­ های ظرفشویی با کیفیت و زیبا را از فروشگاه ­های معتبر خریداری کنید. اهالی فن چیدانه در زمینه وسایل خانه و آشپزخانه برای انتخاب سینک مناسب در کنار شما هستند. 

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه