جاهای دیدنی اطراف تهران، 8 مقصد خنک و تابستانی!

جاهای دیدنی اطراف تهران، 8 مقصد خنک و تابستانی!

به قلم: تحریریه چیدانه

گردشگری: در ابتدای فصل تابستان و آغاز تعطیلات مدارس و دانشگاه ها هستیم و بسیاری در حال تدارک برای مسافرت هستند. برخی هم برای تعطیلات آخر هفته ی خود برنامه های سفری کوتاه دارند. ما می خواهیم چند پیشنهاد برای تعطیلات شما داشته باشیم! شمایی که در تهران سکونت دارید و به فکر تفریح و گردش در آخر هفته خود هستید. در این مطلب از چیدانه به سراغ برخی نقاط تفریحی خاص رفتیم. جاهای دیدنی اطراف تهران که کمتر فرصت معرفی شدن را پیدا کرده اند. با ما همراه باشید.

طالقان

  • موقعیت: شمال استان البرز، 120 کیلومتری شمال غرب تهران
  • مسیر دسترسی: اتوبان تهران – کرج را به سمت قزوین رفته، پس از گذشتن از شهرهای کرج، هشتگرد، آبیک، 4 کیلومتر بعد از آبیک به جاده انحرافی و اختصاصی طالقان (در سمت راست به طرف شمال) می رسیم. پس از رد شدن از زیاران و طی مسافت 28 کیلومتر، برفراز گردنه ابراهیم آباد وارد دره طالقان شده و پس از پایین آمدن از گردنه، سد طالقان مشخص خواهد شد.
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: سد طالقان، دشت های سرسبز، آبشارهای متعدد، چشمه های دائمی و فصلی مانند: چشمه آب گرم گنداب در شمال روستای دهدر، چشمه آب گرم شمال روستای هرنج، چشمه آب گرم گراب بالاطالقان، چشمه آب گرم خچیره. طالقان اکنون 126 اثر تاریخی- معنوی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی و 12 روستای هدف گردشگری دارد.

مطلب پیشنهادی : گردشگری در ایران، سفر به 7 دره سرسبز و دیدنی!

چوب و هنر

روستای شاهاندشت

روستای شاهاندشت

  • موقعیت: استان مازندران، 65 کیلومتری جنوب آمل، 96 کیلومتری شمال شرق تهران
  • مسیر دسترسی: 96 کیلومتری جاده تهران – آمل (هراز)، کنار جاده.
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع است. و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی 180 متری دارد.

مطلب پیشنهادی : خنک ترین نقاط دیدنی ایران برای سفرهای تابستانی!

 

روستای وردیج و واریش

  • موقعیت: 30 کیلومتری غرب استان تهران، از توابع دهستان سولقان، بخش کَن
  • مسیر دسترسی: انتهای اتوبان همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف، خیابان شهید اردستانی. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج – روستای واریش» به چشم می‌خورد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد.
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: این روستا دارای جاذبه های متعددی از جمله باغستان‌های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور، سنگ‌های صیقل خورده و آبشار است. دره های عمیق، باغ های سرسبز و کوه های مرتفع، مناظر چشم نوازیست که در طول جاده و در طی مسیر، چشم های زیبابین و کنجکاو شما را به خود جلب خواهند کرد. در ادامه به طور خاص به معرفی 2 جاذبه اصلی این روستا یعنی آبشار لت مال و کوه های سنگی تراش خورده می پردازیم.

مطلب پیشنهادی : 10 روستای زیبا اطراف تهران برای سفری یک روزه

 

دامنه ارواح سنگی کوه البرز

  • موقعیت: بین روستای وردیج و روستای واریش
  • مسیر دسترسی: انتهای اتوبان همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف، خیابان شهید اردستانی. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج – روستای واریش» به چشم می‌خورد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد.
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: شاید اگر برای اولین بار سنگ تراشه‌های طبیعی وردیج را ببینید، خیال کنید این صورتک‌های پر از حفره بازمانده‌های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است، اما کافی‌ست پای صحبت یک زمین‌شناس بنشینید تا برایتان از روال فرسایش بادی صخره‌های وردیج بگوید و هوازدگی بخشی از کوه‌های این منطقه که یک نمونه عالی و کم نظیر از تغییرات بافت زمین را به وجود آورده است. اشکالی که بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را برایتان تداعی خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی : 10 شهر دیدنی دنیا با هتل های 5 ستاره ارزان!

آبشار لت مال

  • موقعیت: روستای وردیج
  • مسیر دسترسی: انتهای اتوبان همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف، خیابان شهید اردستانی. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج – روستای واریش» به چشم می‌خورد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد. برای رسیدن به آبشار فصلی قبل از ورود به جاده اصلی و بعد از مجتمع معلم پارک نموده و وارد دره می شوید. بعد از کمی پیاده روی به اولین آبشار میرسید که ۵ متر ارتفاع دارد. با ادامه راه در دره به آبشار دوم خواهید رسید که آن نیز ارتفاع کمی دارد، ولی زیباست. با کمی پیاده روی به آبشار اصلی یا لت مال می رسید.
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش. لت مال تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ و سنگ‌ها است. این آبشار از سه آبشار کوچک و فرعی تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده‌اند. آبشار اول ۵ متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلندتر است، اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت مال است که ۳۵  متر ارتفاع دارد و به صورت پله مانند به پایین می‌ریزد.

مطلب پیشنهادی : بهترین سفر خارجی در تابستان، 10 کشور دیدنی!

آبشار رندان (دره حیدر)

  • موقعیت: 25 کیلومتری شمال غرب استان تهران، شمال روستای رندان، از توابع دهستان سولقان، بخش کَن
  • مسیر دسترسی: از داخل روستا در جهت شرق (دره سمت راست روستا) وارد مسیر دره شده و در خلاف جهت رودخانه به سمت بالا حرکت کنید. بعد از حدود یک ساعت پیاده روی در مسیری کم شیب و نسبتا هموار به آبشار رندان می رسید. مسیر روستا تا آبشار یک راه باریک پاکوب مشخص و بدون فرعی بوده که بدون مشکل خاصی شما رو تا آبشار هدایت می کند.
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: در ارتفاعات شمال شرق روستای رندان و در امتداد دره ای سرسبز، یکی از زیباترین آبشارهای تهران قرار دارد. این آبشار باشکوه و پرآب با ارتفاع تقریبی حدود ۴۰ متر، بعد از آبشار سنگان، دومین آبشار مرتفع تهران است. آبشار رندان در ارتفاع حدود 2200 متر از سطح دریا واقع شده و فاصله آن از روستا حدود 2 کیلومتر است.

مطلب پیشنهادی : 10 روستای منحصر به فرد در کوهستان های ایران

اگر به دنبال مکانی نزدیک تر در خود تهران می گردید و به دنبال تفریحی یک روزه هستید، پیشنهاد ما به شما این دو مکان است:

پارک ژوراسیک

  • موقعیت: تهران، محله سعادت آباد (میدان بهرود)، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهرود، بلوار شقایق (پایین‌تر از پارک پرواز)
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: برای نخستین بار در ایران، پارک ژوراسیک تهران (پارک دایناسورهای متحرک) محیطی مفرح و هیجان انگیز برای خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان فراهم آورده است که بازدید از آن را به تمام خانواده ها توصیه می کنیم. حدود ۴۰ سال پیش محققان فرانسوی اندکی از بقایای یک دایناسور را در حوالی کرمان کشف کرده و آن بقایا را به سرعت به کشور خود (موزه تاریخ طبیعی پاریس) منتقل کردند و تا قبل از افتتاح پارک ژوراسیک در تهران، این موجود منقرض شده فقط در لا به لای کتاب ها در میان تصاویر فیلم های سینمایی قابل مشاهده بود. اینک شما می توانید به صورت واقعی از این موجودات منقرض شده بازدید کنید.

مطلب پیشنهادی : 7 مکان کمتر شناخته شده در شمال ایران برای سفر

 

سورتمه دربند

  • موقعیت: شمال شهر تهران، میدان تجریش خبابان دربند خیابان اسد الهی، بوستان گلابدره
  • جاذبه های طبیعی و گردشگری: در سال ۱۳۹۲ در بوستان گلابدره مسیر سورتمه سواری افتتاح شد که توسط کادر متخصصین ایرانی با تکنولوژی های مدرن ساخته شد و تمام استاندارهای ایمنی ایران و اروپا در آن رعایت شده است. این سورتمه با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت مسیری پیچ در پیچ با طول بیش از ۸۵۰ متر را در بالاتر از سطح زمین و بر روی ریل های مطمئن و ایمن طی می کند. در این پارک شما تنها از سورتمه لذت نمی برید، بلکه چشم انداز کوه های دربند از شمال، نمای شهر بزرگ تهران از جنوب و مناظر زیبا و طبیعی گلابدره یک سفر به یادماندنی و شاد را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

مطالب زیر نیز در این زمینه به شما معرفی می شود:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه