معماران برجسته: در طول تاریخ و بهخصوص تاریخ معاصر معماری دنیا، مبلمان به عنوان عنصری جدانشدنی و تاثیرگذار بر معماری داخلی شناخته شده است، تا حدی که میتوان اهمیت طراحی مبلمان را همتراز با طراحی داخلی و در برخی موارد بیشتر از آن خواند. این مهم را میتوان در آثار اکثر معماران موفق و مشهور دنیا بهخوبی مشاهده کرد؛ معمارانی همچون لودویگ میس وندروهه، ایرو سارینن، فرانک لویدرایت، نورمن فاستر، آلوار آلتو، فرانک آ گری، لوکوربوزیه، ژان نوول، خریت ریتفلد، اسکار نیمایر، ریچارد نیوترا، ژان پرووه و دیگرانی که زمانی از عمر خود را صرف طراحی مبلمان کردهاند و طراحیهای آنها از شاخصترین نمونهها و نمایندگان عصر خود در دوران طراحی داخلی امروز هستند، پس در مواجهه با مبلمان طراحیشده میتوان علاوه بر در نظر گرفتن بحث زیباییشناسی آنها در فضا، رنگ، بافت، مواد ساخت و سایر جزییات ظاهری به درک عمیقتر و آگاهیهای ثانویهای از سبک ساخت، جامعه هدف مصرفکننده، فضای مورد استفاده و کارکرد آن در تکمیل طراحی داخلی پی برد. بهطورکلی در نگاه اول موضوع مبلمان در طراحی فضای داخلی مسئلهای ساده و سطحی تلقی میشود، اما در بطن صورت مسئله، موضوع طراحی مبلمان و نقش آن در طراحی داخلی، مسئلهای پیچیدهای بهحساب میآید که درواقع عناصر موثری از جمله جهانبینی طراح، درک درست از جامعه هدف، روش تولید، متریال و ویژگیهای کارکردی محصول میتواند شاخصهای برای این پیچیدگی باشد.به همین منظور در این مطلب از چیدانه قصد داریم دیدگاه جمعی از معماران برجسته کشور را در زمینه “اهمیت و نقش مبلمان در طراحی فضاهای داخلی" را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.
معماران برجسته ای که امروز در چیدانه به گفت و گو با آن ها پرداختیم:
کامران حیرتی: مبلمان “جهان کوچک" معماری است.این عنصر به فضا وضعیت می بخشد و تنها مربوط به کاربرد دکوراتیو نمی شود. مبلمان می تواند آرزوهای ما را در فضا باز تولید کند. هر کدام از عناصر داخلی فضا در ارتباط با عناصر دیگر، همانند یک موجود زنده وارد دیالوگ می شود و در نهایت هم با حضور این اجزا در کنار یکدیگر سمفونی معماری تکمیل خواهد شد. برای فهم این موضوع، کافی است به موجودی مثل صدف دریایی دقت کنیم.
صدف دریایی توانایی تولید مروارید را دارد. در واقع او درون خود چیزی را بوجود می آورد که به لحاظ ماهیت، رابطه عمیق تنگاتنگی با خود صدف برقرار می کند و از آن جدا نخواهد شد. همین رابطه بین معماری واجزای داخلی آن به خصوص مبلمان وجود دارد؛ بنابراین انتخاب یا ساخت مبلمان برای یک فضا همانند رابطه بین بدن و اجزای آن است. با این نگرش، طراحی مبلمان، اهمیت بسیاری داشته و کار پیچیده ای به حساب می آید. به نظر من نقش خود معماران برای شناختی که از فضا و مخصوصا فضاهایی که خود طراحی می کنند در طراحی مبلمان بسیار با ارزش و مهم است.
مریم پوستی: معماری، رابطه بین انسان، ابژه، مکان و فضا است. در همین راستا مبلمان نیز به عنوان یک ابژه، المانی تاثیرگذار در معماری کل بنا محسوب میگردد و نسبت به دیگر عناصر تشکیلدهنده ساختمان مانند سقف، کف، دیوار و پنجرهها اهمیت یکسانی دارد؛ از این رو با در نظر گرفتن چگونگی طراحی آن و تاثیرش بر بقیه المانها میتواند ارزشافزودهای برای کل بنا ایجاد کند. همانطور که طراحی بدنه ماشین یا دوچرخه از چگونگی طراحی صندلی و زین و رابطه آن با بدن انسان مجزا نیست، طراحی ساختمان نیز از چگونگی قرارگیری و طراحی فضاهای داخلی و مبلمان آن جدا نخواهد بود.
این رابطه در ساختمانهای مسکونی به دلیل تناسبات انسانی و استفاده روزمره به طور قابلتوجهی ملموستر و آشکارتر است؛ به عنوان مثال در این نوع ساختمانها میتوان از آشپزخانه به عنوان فضایی کلیدی و نوعی مبلمان نام برد که چگونگی طراحی آن به سبب تاثیری که بر روی گردش، حرکت و تعاملی که بین اعضای خانواده دارد میتواند رابطهای تاثیرگذار بر روی چیدمان و ساماندهی سایر فضاهای خانه نیز داشته باشد.
به طورکلی طراحی مبلمان در دل خود نوعی جسارت، سرعت و بازیگوشی به همراه دارد که طی آن میتوان حجم، مواد تشکیلدهنده و اندازهها را در انواع و اقسام مختلف تجربه کرد که این تجربه قابلیت تاثیرگذاری بر روند طراحی معماری را نیز خواهد داشت، در واقع طراحی مبلمان همان روند طراحی معماری، اما در مقیاسی کوچکتر است. میتوان اینگونه تصور کرد که معماری و مبلمان دارای یک هویت بوده که تلقی آنها به عنوان عناصری تاثیرپذیر از هم از لحاظ ایدهپردازی، حجم، مواد تشکیلدهنده، چیدمان، تاثیر نور، رنگ و تناسبات انسانی باعث ارتقا سطح کیفی بنا شده و ارزشافزودهای برای آن تولید مینماید.
ستاره امین الهی: وحدت و هماهنگی که از اصول اولیه طراحی داخلی به حساب میآید و در معماری گذشته ایران نیز با باور به اصل وحدانیت در عالیترین نمونههای معماری آن زمان، تجلی یافته است در روزگار ما کمتر به چشم میخورد. اگر معماری را شعرِ فضا بخوانیم و خود را به نگرش معماران مولفی چون تادائو آندو که فضا را حامل معنا میشناسند، نزدیک بدانیم، آنگاه میتوان آفرینش آبژهها را نیز گونهای از سرودن حجم تصور کرد. یگانگی و هارمونی اشیاء با فضا و نیز با یکدیگر بر زندگی روزانه و احوالات عضو مشترک تمام فضاهای معماری؛ یعنی انسان، تاثیر مستقیم و عمیق دارد.
طراحی که درباره او چنین فرض میشود که میخواهد طرحی نو دراندازد به باور من فردی است که ابتدا روح فضای مسکونی و یا عمومی را میفهمد و سپس با وفاداری به شیوه طراحانهاش، مناسبترین سرایش را در قالب مبلمان و یا مجسمه کاربردی ارائه میدهد، البته این به معنای یکسان بودن سبکها نیست و گاهی هم طرح میتواند مبلمانی مدرن در فضایی سنتی باشد. بعضی مواقع معمار خود مبلمان فضای خلق شده را طراحی میکند و گاه در ارتباطی دو سویه میان معمار و طراح، تعاملی در پروسه طراحی صورت میگیرد.
حالت دیگر، فضای آماده برای طراح و درواقع همان نگاه غالب ظرف و مظروف به فضا و عناصر داخل آن فضا است. در ایران در قیاس با معماران خوشفکر، تعداد طراحان و مجسمهسازانی که برگ تازهای به کتاب نازک طراحی ایران اضافه کنند تا به امروز اندک بوده است. همچنین جنسی از همکاری میان معمار و طراح که در آن ایده طراح میتواند بر بخشی از فرایند شکلگیری فضای معماری در عین طراحی و برای تعالی فضای معمارانه، اثر بگذارد نادر است و به گمان من، جای خالی پروژههایی که بر نقش و تاثیر آبژه در فضا تشدید میگذارد، احساس میشود.
برای اینکه بتوانید پروژه ی خود را در بخش پروژه های برجسته چیدانه با نام خودتان ثبت کنید کافی است، عکس پروژه و مشخصات خود را به تلگرام چیدانه ۰۹۰۳۵۵۵۰۱۴۸ ارسال کنید. اهالی فن چیدانه مکانی است که معماران و متخصصان حوزه ساخت و دکوراسیون داخلی می توانند عضو شده و پروژه های خود را به نمایش بگذارند. اگر شما هم صاحب کسب و کاری در این زمینه هستید، هر چه سریع تر دست به کار شوید و پروژه ی خود را با مردم ایران به اشتراک بگذارید.
منبع: مجله منزل |نویسنده: ثمینا فراهانی| تحریریه چیدانه