Chidaneh.com placeholder image

با این 8 ترفند مقرون به صرفه، سبز زندگی کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

طراحی مقرون به صرفه: نوروز را پشت سرگذاشته­ایم. دوباره بهار آمده است، بهار زیبا و طبیعتی که به راستی نمی‌توان از آن دل کند. یادم می‌آید که مادربزرگ همیشه می‌گفت بهار که آمد زمان تکاندن گرد و غبار قدیمی است نه تنها گرد و غبار خانه ،بلکه تکاندن گرد و غبار تفکراتمان! بعد از پایان همهمه ­های خانه تکانی ­ها و گذشتن از ماه پرتکاپوی فروردین چقدر خوب می‌شود اگر با ایده‌های خلاق از طبیعت بهاری استقبال کنیم و همگام با طبیعت پیش برویم. هنوز برای شروعی دوباره و نو شدن افکارمان دیر نیست. با چیدانه همراه باشید.

استفاده کمتر از کاغذ

چوب و هنر

استفاده کمتر از کاغذ

این روزها در دنیای مدرن و در تمامی مراکز آموزشی جهان کمتر کسی از کتاب‌ها و یا فایل‌های پرینت شده استفاده می‌کند، بیایید کمی با جهان هم­ قدم شده و به جای خرید کتاب از فایل‌های دیجیتال استفاده کنیم.

استفاده مجدد از لوازم و وسایل

نه به مصرف گرایی 

به یاد داشته باشید که مصرف­ گرایی نمی‌تواند مد زیبایی باشد! قبل از اینکه میز ناهارخوری خود را دور بیندازید بهتر است کمی به استفاده دوباره از آن فکر کنید! اگر شما نیز دوستدار طبیعت هستید در هنگام خرید به دنبال میزهای ساخته شده از درختانی مثل بامبو باشید که به سرعت رشد می‌کنند و طراحی مقرون به صرفه دارند.

ساخت کوسن با لباس قدیمی

لباس‌های قدیمی، دکوری های نو 

یکی از خلاقانه‌ ترین ایده‌ها تبدیل لوازم دور ریختنی به لوازم جدید است. این کار را به خانواده خود آموزش دهید و مطمئن باشید که در کنار پرورش خلاقیت به شما دیدی جدید به همه زندگیتان می‌دهند. از همین حالا شروع کنیم! مطلب با لباس های کهنه یک کوسن زیبا و ارزان درست کنید! در این زمینه می تواند شما را به خوبی راهنمایی کند.

 کاهش زباله‌های الکترونیکی

 کاهش زباله‌های الکترونیکی

در دنیای مدرن به علت رشد سریع تکنولوژی مصرف ما از این لوازم رو به افزایش است، اما بهتر است قبل از خرید وسیله‌ ای جدید کمی فکر کنیم! با مراقبت از وسیله‌های الکترونیکی می‌توان به جای یک سال چندین سال از آن استفاده کرد. از خود بپرسید که آیا لپتاب و یا گوشی جدید برای من کارایی‌های بیشتری خواهد داشت و من تنها به خاطر به ­روز بودن آن را می‌خرم!؟ آیا بهتر نیست به جای به ­روز کردن لپتاب مان تفکرات و اطلاعاتمان را درباره طبیعت و زمین به ­روز کنیم؟!

 رعایت قوانین بازیافت

 رعایت قوانین بازیافت

تشخیص زباله‌های خشک و تفکیک آنها از یکدیگر آنقدرها هم سخت نیست. در زندگی دوستدار محیط زیست این کار هزاران فایده بزرگ دارد:

  • ماموران شهرداری دیگر برای یافتن زباله‌ها نیاز به گشتن در تمامی سطل را ندارد.
  • شما به عنوان فردی آگاه نسبت به شرایط زمین شناخته می‌شوید.
  • می‌توان با بازگرداندن مواد قابل بازیافت به چرخه استفاده، زمین را برای نسل‌های بعدمان حفظ کنیم.
  • گربه‌های کوچک محلمان برای اینکه در زباله‌ها به دنبال غذا یا شیشه‌ها بگردند زخمی نمی‌شوند! کمی به دیگر فوایدش فکر کنیم…

لوازم یک بار مصرف

لوازم یک­بارمصرف ممنوع !

این روزها به هر خانه‌ای که سر می‌زنیم پر است از سفره‌های یک­بارمصرف است! آن سفره‌های گل گلی زیبا دارد کم ­کم به تاریخ می‌پیوندد. دوستان من استفاده از سفره‌ها و یا ظروف یک­بارمصرف نمی­ تواند نشان از پاکی، فرهنگ و نوآوری شما باشد، بلکه نشانگر بی ­اطلاعی ما از جهان اطراف و میزان آلودگی آنها در زمین است!

استفاده از گیاهان خانگی

استفاده از گیاهان خانگی

در این هوای آلوده تهران چه چیزی می ­تواند بهتر از گیاهان خانگی و خانه سبز باشد؟ آنها در کنار تصفیه هوا و تولید اکسیژن می‌توانند روحیه شما را نیز عوض کنند .بخش گیاهان خانگی چیدانه شما را با این گیاهان و روش های نگهداری آن ها آشنا می کند به سادگی می توانید گیاهان مناسب فضای داخلی تان را انتخاب کنید و خانه ی زیباتری داشته باشید. 

استفاده مجدد از مواد غذایی

فکری به حال مواد غذایی مانده بکنید!

با میوه‌های قدیمی می‌توان دسر، مربا، لواشک و خوراکی‌های خوشمزه بسیاری پخت، غذاهای مانده را به غذایی دیگر تبدیل کرده و یا طی چندین روز مصرف کرد و برنج‌های مانده را به پرنده‌های زیبای شهرمان بخشید. دست نگه دارید و کمی فکر کنید. درحالی که شما ظرف پر از غذای خود را دور می‌ریزید کودکان و حیوانات بسیاری دارد از گشنگی تلف می‌شوند! پس اندازه نیاز خرید کنیم و باسلیقه باشیم.

اگر شما هم برای فضا و سبک زندگی خود از ایده های مقرون به صرفه استفاده می کنید می توانید عکس هایی از چیدمان فضای خود را به شماره تلگرام ۰۹۳۸۸۵۴۷۱۴۰ ارسال کنید و با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع: مجله منزل| نویسنده: صدف کلانکی | تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه