Chidaneh.com placeholder image

16 ایده جذاب برای حیاط های نقلی

به قلم: تحریریه چیدانه

بالکن، پاسیو، حیاط خلوت: خانه‌های موجود در شهرهای بزرگ مزایای زیادی دارند، اما حیاط جزء این مزایا نیست. طراحان در شهرهای متراکم مانند تهران وقتی نوبت به طراحی فضاهای فشرده خانه‌ها می‌شود مجبورند ایده‌های خاصی را مدنظر بگیرند تا یک فضای تنگ و کوچک تبدیل به حیاطی کاربردی و راحت شود. در این‌جا اندازه مهم نیست چراکه‌ ایده‌هایی وجود دارد که از طریق آن می‌توان کارایی حیاط‌های کوچک را به بیش‌ترین حد خود رساند.

در این مطلب به 16 ایده در طراحی یک حیاط کوچک اشاره می‌کنیم. با چیدانه همراه شوید.

chidaneh ad banner

1. فضای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. با استفاده هوشمندانه ازنیمکت و میزهای سفارشی کاربردهای حیاط خود را افزایش دهید و مبلمان را به‌گونه‌ای در فضا بچینید که قسمت‌های مختلفی برای استراحت، غذا خوردن، گفتگو، و غذا پختن فراهم شود. 

2. از یک نورپردازی هوشمندانه استفاده کنید. این فضا هم‌چنین دارای ایده‌های نورپردازی مختلفی است. چراغ‌های دیواری وظایف مختلفی را در این حیاط به عهده دارند. آن‌ها فضای پخت و پز و گیاهان را به طور خاص و فضای کلی را به طور عام روشن می‌کنند. هم‌چنین یک چراغ آویز در بالای قسمت غذاخوری نصب شده است.

نشیمن در حیاط کوچک

3. فضای درونی خانه را امتداد و گسترش دهید. به نظر شما کدام‌یک از اتاق‌های خانه کوچک است. چنین فضایی را در فضای بیرونی خانه طراحی کنید. «آیا آشپزخانه شما بیش از حد کوچک است؟ آیا به یک اتاق نشیمن بزرگ‌تر نیاز دارید؟ چرا این فضا را در بیرون خلق نمی‌کنید؟ با گسترش تکنولوژی‌ وسایل مخصوص فضاهای بیرونی اکنون می‌توان هر فضایی را در بیرون از خانه به وجود آورد.»

در عکس بالا می‌بینید که یک فضای نشیمن اضافی در ایوان کوچک ساخته شده است.

4. فضای داخلی را کامل کنید. برای طراحی حیاط خانه از همان رنگ‌ها و سبکی استفاده کنید که در فضای داخلی خانه خود استفاده کرده‌اید. «از رنگ‌ها و بافت‌های مشابه فضای داخلی استفاده کنید تا این دو فضا به هم پیوند بخورند. این کار چیزی بیش‌تر از اضافه کردن دو صندلی و یک میز غذاخوری است. یک میز غذاخوری ساده با صندلی‌های چوبی شما را به استفاده از فضای بیرونی مشتاق نخواهد کرد. برای این کار ازمبل های ساده و راحت استفاده کنید.»

5. با زوایا بازی کنید. اگر فضای بیرونی خانه شما کوچک است، زاویه کفپوش‌های فضا را به سمت عرض فضا بچرخانید تا فضای بیش‌تری در اختیار شما باشد. در عکس بالا برای ایجاد فضای بیش‌تر کفپوش‌ها 45 درجه تغییر جهت داده‌اند.

6. به مقیاس توجه کنید. اگر حیاط خانه شما کوچک است به جای پر کردن آن با یک میز غذاخوری 10 نفره از میزهای پیش‌ساخته سفارشی و با قابلیت تغییر در ابعاد استفاده کنید. به همین ترتیب شما نباید درختی را در فضای خود بکارید که 30 متر ارتفاع دارد و کل فضای شما را تحت‌الشعاع قرار می‌د در طراحی حیاط عکس بالا از درختان و گیاهان کم‌ارتفاع استفاده شده است تا فضای حیاط باز به نظر برسد.

7. از یک ماده استفاده کنید. اگر فضاهای چندمنظوره دارید از یک ماده در طراحی آن‌ها استفاده کنید تا کل فضا یک‌دست و یک‌پارچه شود. «فضاهای کوچک به این یک‌دستی نیاز دارند.» یک فضای بازی جداگانه در نزدیکی محلی که والدین مشغول استراحت هستند باعث می‌شود تا کودکان جلوی چشم آن‌ها باشند و استفاده از یک ماده کل فضا را به هم پیوند داده است.
 استفاده از همان ماده موجود در دیگر قسمت‌های خانه در حیاط کوچک. او در یکی از حیاط‌هایی که طراحی کرده است از همان مصالح راهروی ورودی در کفپوش‌ها استفاده کرده است. این کار باعث می‌شود تا حیاط بزرگ‌تر به نظر برسد.

8. از بی‌نظمی دوری کنید. هر چه عناصر موجود در حیاط شما بیش‌تر باشد کوچک‌تر به نظر می‌رسد. در عوض سعی کنید از نشیمن‌های پیش‌ساخته و سفارشی استفاده کنید، از استفاده از مبل‌های بزرگ بپرهیزید، و گیاهان را تحت کنترل خود درآورید. آرتور می‌گوید: «تنها چیزی که اگر در حیاط از کنترل خارج شود به طراحی شما آسیب می‌زند گیاهان هستند.»
 «از بی‌نظمی دوری کنید. به جای گذاشتن 20 گلدان کوچک در حیاط، از 5 گلدان بزرگ‌تر استفاده کنید. از دو یا سه نوع گیاه و با دو یا سه رنگ استفاده کنید تا فضای شما منظم و سازمان‌دهی‌شده باقی بماند.»

برای بیش‌ترین استفاده را از این حیاط 6 در 8 متر مربعی، در کنار دو درخت کهنسال یک سکو ساخته شده است. در این فضا از گیاهان مرتفع استفاده نشده است تا فضا برای سرگرمی و تفریح مناسب باشد.«درختچه‌های کوچک بسیار مناسب این فضا هستند و به مراقبت زیاد هم نیازی ندارند.»

9. فضا را محصور کنید. این حرف با ایده طراحی فضاهای کوچک به‌گونه‌ای که بزرگ‌تر به نظر برسند در تضاد به نظر می‌رسد اما نکته‌ای است که در بعضی از فضاها کاربرد خوبی دارد. «وقتی شما یک فضای کوچک را محصور می‌کنید، این فضا دنج و صمیمی می‌شود. چنین کاری را در فضاهای بزرگ به راحتی نمی‌توان انجام داد. هم‌چنین با این کار کاربردهای یک حیاط بیش‌تر می‌شود.»

برای عملی کردن این ایده آلاچیق عنصر بسیار خوبی است اما این کار را با گیاهان هم می‌توان انجام داد. حیاطی که در عکس بالا می‌بینید متعلق به یک معمار است. این حیاط 3.5 در 6.5 متر مربع مساحت دارد. از آن‌جایی که چند آپارتمان‌ مشرف به حیاط خانه او بودند او تصمیم گرفت تا فضای یبرونی خانه خود را محصور کند. او از گیاهان عمودی مانند درخت ارغوان و درخت انگور استفاده کرد تا یک فضای محصور ایجاد کند.
«با افزایش گیاهان موجود در فضای بیرونی خانه خود می‌توانید فضای امن و سبزی را به وجود بیاورید.»

10. به منظره توجه کنید. اگر منظره روبه‌روی حیاط خانه شما ناخوشایند است، با استفاده از مصالح مختلف این منظره را از دید خارج کنید. پیشنهاد مورد علاقه او چارچوب‌های مشبک است. در طراحی حیاط عکس بالا از چارچوب‌های مشبک برای ایجاد مانع در مقابل منظره پیرامونی حیاط استفاده شده است. «چارچوب‌های مشبک عناصر بسیار خوبی هستند، چراکه مانعی در برابر منظره ایجاد می‌کنند اما اجازه جریان هوا و ورود نور به حیاط را می‌دهند.»

11. کنتراست را فراموش نکنید. «همیشه به کنتراست‌های جذاب فکر کنید.» اشکال مستطیل و مثلثی را با اشکال مدور ترکیب کنید. گیاهان با شکل‌های متفاوت را در کنار هم قرار دهید. 
«این کار از کنار هم قرار دادن اشکال یکسان جذاب‌تر است. اگر فضای شما مربع است، از گلدان‌های مربع استفاده کنید اما در وسط این فضا یک میز دایره شکل قرار دهید.»

12. میزان نگهداری از حیاط را به حداقل برسانید. یکی از مزایای بسیار خوب فضاهای کوچک این است که به راحتی تمیز می‌شوند. پس این مزیت را خراب نکنید. از گیاهان گلدانی استفاده کنید تا گیاهانی که در خاک باغچه کاشته می‌شوند. «خاک موجود در باغچه باعث گل‌آلود شدن فضای شما می‌شود در حالی که نگهداری از گلدان‌ها کار ساده‌تر و تمیزتری است.»

چمن‌ها آب بسیار زیادی مصرف می کنند اما نباید استفاده از چمن مصنوعی را نادیده گرفت. «نگهداری از چمن مصنوعی راحت‌تر از چمن طبیعی است و در عین حال چمن مصنوعی جلوه زیباتری دارد.» 

 13. استفاده از تراس. اگر حیاط شما کوچک است یک تراس طبقه طبقه در آن بسازید. البته هزینه ساخت تراس بسیار زیاد است چراکه ساختار خاصی برای ایجاد آن باید در فضا ساخته شود. اما همان‌طور که در عکس می‌بینید تراس باعث افزایش فضا در حیاط می‌شود.

14. شخصیت بخشی. یکی از نکات مهم در طراحی یک حیاط کوچک شخصیت‌بخشی به آن است. شما باید فضایی را طراحی کنید که در یاد دیگران باقی بماند."به شخصیت حیاط خود فکر کنید. شما قطعا دوست ندارید که بگویند عجب حیاط کوچکی. حیاطی که شخصیت دارد دیگران درباره‌اش این‌گونه اظهار نظر نمی‌کنند." 
 از رنگ‌های اصلی را در فضای بازی کودکان و نیز مبلمان، کاشی‌ها و سنگفرش‌های خاص و منحصربه‌فرد برای شخصیت‌بخشی به حیاط استفاده کنید.

15. یک نقطه کانونی ایجاد کنید. نقطه کانونی توجه را از کوچکی فضا منحرف می‌کند. استفاده از آبنما برای حیاط ها کوچک پیشنهاد خوبی است. در حیاط عکس بالا او یک گلدان بزرگ را در مرکز این فضای کوچک قرار داده شده است تا توجه‌ها به مرکز جلب شود.
کارهای هنری و مجسمه‌ها نیز عناصر بسیار خوبی برای ایجاد نقطه کانونی هستند. «یک مسجمه ساده با یک نورپردازی خوب در حیاط معجزه می‌کند.»

16. از کمک متخصصان استفاده کنید. شاید این‌گونه به نظر نرسد، اما طراحی فضاهای کوچک سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر از فضاهای بزرگ است. اما متخصصان برای رویارویی با این چالش‌ها آموزش دیده‌اند.
از یک معمار یا طراح داخلی کمک بگیرید. «شما به کسی نیاز دارید که برای کارش یک فلسفه کامل داشته باشد.» 

«معمار فضا را می‌سازد. سپس نجار کار او را کامل می‌کند و بعد یک طراح منظره گیاهان را وارد فضا می‌کند. اکنون حیاط شما کامل شده است.»

منبع: houzz | ترجمه شده توسط تحریریه چیدانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
شقایق در تاریخ 18 تیر 1393
چقدر اینا خوشگلن .اینارو میشه توی حیاط خلوت خونه های خودمون هم اجرا کنیم
محبوبه در تاریخ 18 تیر 1393
من بیشتر از همه از آخری خوشم امد خیلی خوبه. اما بعضی هاش زیاد قشنگ میست
avina در تاریخ 18 تیر 1393
مطلب جالبی بود. بخصوص ایده امتداد فضای خانه به بیرون
هادی شفیعی در تاریخ 21 تیر 1393
لذت بردم از این همه خلاقیت همراه با احساس
حمید رضا در تاریخ 02 شهریور 1394
عالی بودن ....... از چیدانه ممنون
سامان در تاریخ 09 اسفند 1396
سلام ممنون از سایت خوبتون ب نظر من 99% ایده های مطرح شده و تصویرهای موجود قابلیت اجرا در ایران را ندارد لطفا بررسی و کنید و اگر این مدل ایده ها در ایران عملی شده تصاویرش را در سایت بگذارید با تشکر

ثبت دیدگاه