ورزشگاه‌ های المپیک 2024 پاریس؛ فرانسه از نگاهی دیگر

ورزشگاه‌ های المپیک 2024 پاریس؛ فرانسه از نگاهی دیگر

ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس

ورزشگاه‌ های المپیک 2024 پاریس میزبان مسابقات مختلفی هستند که هر کدام جذابیت خاصی دارند. برای اطلاع از برگزاری بازی‌ها سعی می‌کنیم اطلاعاتی راجع به ورزشگاه را به اشتراک بگذاریم تا هنگام تماشای بازی در استادیوم یا در قاب تلویزیون با دید وسیع‌تری به ورزشگاه نگاه کنید.

فیلم نت

ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس

المپیک مجموعه‌ای از ورزش‌های باستانی و مدرن است که برای برپایی مسابقات مختلف به ورزشگاه‌های متعددی احتیاج است تا بتواند بستر مناسبی را برای ورزشکاران فراهم کند. در سی و سومین المپیک که امسال در پاریس برگزار می‌شود، ورزشگاه‌های مختلفی در سطح فرانسه میزبان بازی‌های مختلف هستند تا بتوانند اوقات خوشی را برای تماشاگران و ورزشکاران فراهم کنند.

ورزشگاه Stade de France المپیک 2024 پاریس

اما، ورزشگاه اصلی که در واقع تمرکز بازی‌ها در آنجا است، ورزشگاه Stade de France در حومه شمالی شهر سینت دنیس است که بزرگترین ورزشگاه فرانسه محسوب می‌شود. این ورزشگاه میزبان بازی‌های جهانی بسیاری بوده است و به همین جهت، به عنوان ورزشگاه اصلی در المپیک 2024 پاریس استفاده می‌شود. این ورزشگاه توسط چندین معمار مطرح طراحی شده است و نزدیک به سه دهه میزبان رویدادهای مهم ورزشی بوده است.

Aquatics

نکته قابل توجه این است که اغلب ورزشگاه های المپیک 2024 فرانسه از قبل ساخته شده بودند. اما، در این میان، تنها چند ورزشگاه موقت برای ورزش‌هایی چون واترپولو، دایوینگ و شنا به نام مجموعه آکواتیس Aquatics به همراه چندین فضای موقت دیگر برای میزبانی بازی‌ها در نظر گرفته شده است.

تیراندازی، Shooting

مرکز شاتورو تیراندازی المپیک 2024 پاریس

محل برگزاری ورزش تیراندازی در سالن اختصاصی شاتورو، Chateauroux Shooting Center، است که قرار است میزبان 340 ورزشکار المپیک و 160 ورزشکار پارالمپیک باشد.

سالن اختصاصی شاتورو، Chateauroux Shotting Center در فرانسه

سالن شاتورو یکی از بزرگترین فضاهای ورزشی مرتبط با رشته  تیزاندازی است که در سال 2018 بازگشایی شده است و محل برگزاری مسابقاتی در رده جهانی بوده است. این ورزشگاه شامل جندین میدان تیر است که فینال تمامی مسابقات تیراندازی در آن برپا می‌شود.

بیشتر بدانید: داستان معماری استادیوم سن سیرو، ورزشگاه تیم اینترمیلان 

تیروکمان و دوچرخه سواری جاده، کوهستان و پیست

تیروکمان و دوچرخه سواری هر دو ورزش‌های المپیکی هستند که در فضای باز به اجرا درمی‌آیند. باغ Esplanade des Invalides  که در قلب پاریس واقع شده است، محل موقت مسابقات تیراندازی المپیک 2024 خواهد بود.

باغ Esplanade des Invalides در قلب پاریس

این باغ یکی از جاذبه‌های توریستی شهر پاریس است که روبروی هتلی با همین نام، Hotel des Invalides ، قرار گرفته است. این هتل نیز به لحاظ تاریخی سبقه بالایی دارد که به سلطنت لویی چهاردهم در سال 1687 بازمی‌گردد.

دوچرخه سواری جاده

باغ Esplanade des Invalides

ورزش دوچرخه سواری نیز در سه رشته دوچرخه سواری جاده، دوچرخه سواری کوهستان و دوچرخه پیست در المپیک برگزار می‌شود. هر کدام در دو دسته زنان و مردان به صورت جدا برگزار شده و در واقع در بین ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس در رشته دوچرخه سواری جاده و کوهستان فضای باز در نظر گرفته شده است.

پل Pont Alexandre III محل عبور دوچرخه سواران جاده ای المپیک 2024

فضای مورد نظر برای دوچرخه سواری جاده از باغ Esplanade des Invalides  شروع می‌شود. سپس، شرکت کنندگان باید در مسیر پل قوسی عرشه‌ای Pont Alexandre III که روی رودخانه سن در پاریس قرار دارد عبور کنند و در این میان تماشاگران می‌توانند محل اتصال شانزلیزه معروف به برج ایفل را در این محل ببینند.

باغ Trocadéro

سپس، بعد از عبور از این پل، دوچرخه سواران جاده‌ای باید خود را به باغ Trocadéro که در غربی‌ترین قسمت پاریس واقع شده است، برسانند و خط پایان را در این نقطه ببینند.

دوچرخه سواری پیست

پیست دوچرخه سواری المپیک فرانسه

دوچرخه سواری پیست المپیک نیز در ورزشگاه Saint-Quentin-en-Yvelines Velodrome برگزار می‌شود. در بین ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس، ورزشگاهی که برای دوچرخه سواری پیست در نظر گرفته شده است به لحاظ معماری بسیار منحصربه‌فرد است.

پیست دوچرخه سواری المپیک 2024 پاریس

این ورزشگاه گنجایش 5000 تماشاچی را دارد. سقف این بنا از چوب تهیه شده است و مسیر پیست ورزشگاه 250 متر است که ورزشکاران باید این مسیر را برای پیروزی طی کنند.

بیشتر بدانید: استادیوم جدید رم؛ شکوه و عظمت خانه جدید گرگ‌ها

دوچرخه سواری کوهستان

مسیر Elancourt Hill برای دوچرخه سواری کوهستان المپیک 2024

مسیر دوچرخه سواری کوهستان نیز در تپه‌های ساختگی Elancourt Hill که در الانکورت ایولین فرانسه است برگزار می‌شود. این مسیر با ارتفاعی برابر با 231 متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین نقطه در ایولین و ایل دو فرانس به حساب می‌آید. به‌طوری‌که، ورزشکاران از روی تپه به چشم انداز باشکوهی از برج ایفل، آسمان خراش Montparnasse و بسیاری ساختمان دیگر اشراف خواهند داشت.

ژیمناسیک هنری، ترامپولین و بسکتبال

یکی دیگر از ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس که میزبان مسابقات ژیمناستیک هنری، ترامپولین و بسکتبال المپیک است، ورزشگاه Bercy Arena است که ورزشگاهی سرپوشیده و یک سالن کنسرت به حساب می‌آید که با طراحی هرمی شکلی که دارد، مکانی نمادین برای ورزش و فرهنگ فرانسه است.

ورزشگاه Bercy Arena

ورزشگاه Bercy Arena در سال 1984 تاسیس شده و بین سال‌های 2014 تا 2015 ساختار آن مدرنیزه و به‌روز شده است. این ورزشگاه میزبان تورنومنت‌های بزرگی همچون Rolex Paris Master، تورنومنت تنیس مردانه  و فینال تیم قهرمانی هندبال زنان در سال 2018 بوده است.

ورزشگاه Bercy Arena

از جاذبه‌های اطراف این ورزشگاه می‌توان به کلیسای نوتردام، هتل دو ویل پاریس، محله لاتَن و پارک ونسن اشاره کرد که می‌توانید بعد از تماشای بازی مورد علاقه خود، به بازدید از این مکان‌ها بپردازید.

نمای داخلی ورزشگاه پیر موری

البته، ورزش بسکتبال به جز ورزشگاه Bercy Arena قرار است در استادیوم پیر موری، Pierre Mauroy Stadium، نیز برگزار شود. این استادیوم ورزشگاهی به گنجایش 50،186 نفر است.

کشتی و جودو

ورزشگاه Champ de Mars Arena

ورزشگاه Champ de Mars Arena یکی از ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس است که در واقع به صورت موقت برای برگزاری مسابقات کشتی و جودو المپیک در ابعادی به وسعت 10،000 مترمربع در گرند پالاس برپا شده است.

ورزشگاه Champ de Mars Arena

این بنا توسط ژان میشل ویلموت طراحی شده و ساختار چوبی سازه با منحنی‌های هماهنگ و متناسب با معیارهای زیبایی شناسی کاخی بزرگ را تداعی می‌کند. در ساخت این ورزشگاه از متریال پایدار استفاده شده است و بنا نیز کاملا مطابق با  استانداردهای محیط زیستی ساخته شده است.

بیشتر بدانید: نگاهی بر طراحی ورزشگاه جدید سانتیاگو برنابئو رئال مادرید

تکواندو، شمشیربازی

تکواندو، شمشیربازی از پاریس 1900 تا پاریس 2024 Grand Palais جواهر بازسازی شده در معماری است که برای تکواندو وشمشیربازی المپیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاخ بزرگ و باشکوه مجهز به شبستانی بزرگ بوده و سقف شیشه‌ای زیبایی دارد. به همین دلیل، به عنوان یکی از معروف‌ترین کاخ‌ها در سطح جهان شناخته می‌شود.

از پاریس 1900 تا پاریس 2024، کاخ Grand Palais جواهری بازسازی شده در معماری است که برای تکواندو و شمشیربازی المپیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کاخ بزرگ و باشکوه مجهز به شبستانی بزرگ بوده و سقف شیشه‌ای زیبایی دارد. به همین دلیل، به عنوان یکی از معروف‌ترین کاخ‌ها در سطح جهان شناخته می‌شود که در آن مسایقات و نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی برپا می‌شود.

سنگنوردی

اضافه شدن ورزش سنگنوردی در بازی‌های المپیک رویکرد جدیدی است که المپیک پاریس 2024 آن را مد نظر قرار داده است. تنها ورزشگاهی که برای این رشته در نظر گرفته شده است، مرکز Le Bourget است که به‌طور خاص رای المپیک 2024 پاریس طراحی و ساخته شده است.

مرکز Le Borget

مرکز Le Bourget در سنت دنیس واقع شده است و در آن 5 دیواره برای سنگنوردی ورزشکاران تعبیه شده است. یکی از دیواره‌ها برای گرم کردن بدن ورزشکاران مد نظر قرار داده شده است و چهار دیوار دیگر در فضای باز است که سه تا ازآن‌ها برای اجرای مسابقات سرعت، بولدرینگ و ترکیبی است. دیوار آخر یا پنجمین دیوار نیز برای گرم کردن ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

مرکز le Borget برای سنگنوردی المپیک

البته، این مرکز بعد از پایان یافتن مسابقات المپیک همچنان برای استفاده مردم محلی برجای می‌ماند و از بخش‌های مختلف آن در همان رشته استفاده خواهد شد.

شنا و واترپلو

ورزشگاه چند منظوره Paris La Défense Arena در المپیک پاریس 2024

دو وزش آبی المپیک، شنا و واترپولو، در ورزشگاهی چندمنظوره به نام Paris La Défense Arena برگزار خواهند شد. این مرکز در غرب حومه پاریس واقع شده است و یکی از دو ورزشگاه چند منظوره فضای بسته در اروپا به حساب می‌آید.

ورزشگاه Paris La Défense Arena برای شنا و واترپولو

این ورزشگاه در رشته راگبی، گنجایشی برابر 30،681 تماشاگر را دارد. در عین حال برای اجرای کنسرت برابر با 40،000 نفر صندلی را در خود گنجانده است. این بنا در حالت کلی 33،000 مترمربع وسعت دارد که در المپیک 2024، میزبان ورزش‌هایی چون شنا و واترپولو نیز شده است. در بین ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس، این ورزشگاه چند منظوره توانسته فضای خوبی را برای تماشاگران و ورزشکاران فراهم کند.

قایقرانی کانو اسلالوم، کانو آب‌های آرام و روئینگ

قایقرانی در رشته‌های مختلف کانو اسلالوم در آب‌های خروشان، کانو اسپرینت در آب‌های آرام و قایقرانی روئینگ صورت می‌گیرد. یکی از ورزشگاه های المپیک 2024 پاریس که میزبان این رشته ورزشی و گرایش‌های آن است، ورزشگاه Vaires-sur-Marne است.

ورزشگاه Vaires-sur-Marne

این ورزشگاه فضای باز در شمال فرانسه در منطقه ایل دو فرانس واقع شده است. طراحی فضا توسط معمارهای خوش سلیقه آن حول سه عنصر اصلی جزیره تفریحی Vaires-Torcy انجام شده است. این سه عنصر شامل دریاچه، استادیوم آب سفید و زنده بودن این فضا است.

ورزشگاه Vaires-sur-Marne ورزش کانو و قایقرانی

ورزشگاه حدود 4400 متر مربع زیربنا دارد که شامل استادیوم و دو زمین به طول 300 متر و 150 متر است. بخش قایقرانی آن به طول 2200 متر است که در انتهای آن خط پایان را می‌توانید مشاهده کنید. به علاوه این بنا شامل اتاق مجهز ورزشی-پزشکی، اتاق وزن گیری، فضای اداری و مرکز رسانه‌ای است تا بتواند بازی‌ها را به صورت زنده گزارش کند.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه