فرش دستباف عشایری؛ هنر نفیس بافندگان ایرانی

فرش دستباف عشایری؛ هنر نفیس بافندگان ایرانی

به قلم: مهشید بختیاری

نوژا دیزاین

برای ما ایرانی ها «فرش» چیزی بیشتر از یک عنصر دکوراسیونی است. امروزه فرش دستباف به بلندای تاریخ و فرهنگ اصیل و پرشکوه ما زینت بخش بسیاری از خانه های ایرانی است. در این میان فرش های عشایری یکی از زیباترین انواع فرش های دستباف هستند و طرفداران بی شماری دارند. در این مطلب به معرفی یکی از معروف ترین پرچم داران فرش های دستباف عشایری مدرن و سنتی می پردازیم. شرکت فرش دستباف ذوالانواری دارنده عنوان «پدر گبه جهان» موضوع شوروم این هفته از چیدانه خواهند بود. اگر شما هم عاشق دکوراسیون های پرنقش و نگار و چشم نواز ایرانی هستید و به دنبال یک فرش درجه یک برای تکمیل زیبایی منزلتان می گردید این مقاله را دنبال کنید.

جکوزی ایران

فرش دستباف عشایری؛ مدرن یا سنتی؟

فرش عشایری یک نوع فرش دستباف است که به دست استادکاران عشایری ساخته و پرداخته می شود. این فرش ها معمولا از مواد سازنده باکیفیت و اعلا مانند پشم دستریس ساخته می شوند. فرش های عشایری با طرح های هندسی خاص و رنگ های زنده و شاد طراحی می شوند و وجود متریال باکیفیت در تار و پود آن باعث می شود که علاوه بر زیبایی، دارای استحکام و طول عمر بالایی نیز باشند.

فرش عشایری در دکوراسیون مانند یک اثر هنری ماندگار می درخشد. شاید تصور کنید که این فرش ها تنها برای دکوراسیون های سنتی ساخته شده اند، اما خبر خوب آن است که مجموعه فرش ذوالانواری برای مدرن پسندها هم پیشنهادات جذابی دارد. این مجموعه با احیای نقوش گبه های قدیمی و متناسب کردن آن با طرح و رنگ و ابعاد چیدمان های امروزی، توانسته است به تولید فرش های عشایری دستباف با نقشه و رنگبندی مدرن دست بیابد. هرچند فرش های سنتی عشایری در دکوراسیون های مدرن می توانند به عنوان یک المان دکوراتیو برای ایجاد کنتراست و جلوه بهتر به کار بروند، اما انواع مدرن دستباف های عشایری مخصوص مشتریانی طراحی شده است که به سبک های خلوت و مدرن تمایل بیشتری دارند.

ویژگی های فرش دستباف عشایری

فرش عشایری دستباف دارای ویژگی های منحصربفردی است که آن را از فرش های دیگر بازار متمایز می کند. فکر می کنید دلیل محبوبیت زیاد این سبک از فرش و گلیم چیست؟ کارشناسان پاسخ می دهند:

دوام و استحکام بالا

فرش دستباف عشایری محصول شرکت ذوالانواری از پشم دستریس ناب و مرغوب تهیه شده و به همین دلیل دارای مقاومت بالا در برابر ضربه، سایش و عوامل محیطی است.

مواد سازنده مرغوب

شرکت فرش ذوالانواری بالاترین اولویت را به سلامت و محیط زیست می دهد. مواد اولیه ای که در این شرکت استفاده میشود، طبیعی و سازگار با محیط زیست بوده و رنگزاها نیز طبیعی و گیاهی اند. در این راستا، محصولات از لحظه شروع فرایند تولید تا دفع و دورریز نهایی، از لحاظ سازگاری با محیط زیست مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرند.

زیبایی ظاهری

اگر ویدئوی شوروم را با دقت ببینید مسلما متوجه نقوش زنده و الگوهای منحصربفرد فرش های عشایری دستباف خواهید شد. نمادها و نگاره های فرش های عشایری قصه های شگفت انگیزی به همراه دارند و بار تاریخی و فرهنگی سنگینی را به دوش می کشند. به عنوان مثال در باور عشایر مثلث نماد شیطان و اهریمن است، به همین دلیل در بسیاری از الگوها مشاهده می کنیم که طرح مثلث در کناره های فرش بافته می شود تا جلوی نیزوی اهریمنی را به فضایی که فرش در آن پهن است بگیرند.

بافت دستی

یکی از خصوصیات جالب فرش های عشایری این است که تار و پور این فرش ها به دست هنرمندان و استادان عشایر و بدون استفاده از ماشین آلات صنعتی بافته می شود. به همین دلیل این فرش ها بیش از آن که یک کالای دکوراسیونی باشند، یک اثر هنری ارزشمند تلقی می شوند.

قابلیت شستشو

این فرش ها به دلیل بافت دستی و استفاده از پشم دستریس در ساختار آن، دارای قابلیت شستشو هستند بدون آن که دچار افت کیفیت شوند.

از کجا بخریم؟

خرید فرش یک مساله تخصصی و حساس است. به خصوص فرش های دستباف که دارای قیمت های بالاتری نیز هستند و متاسفانه نمونه های غیراصل و تقلبی آن ها نیز در بازار موجود هستند. به همین دلیل هنگام خرید فرش دستباف عشایری بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

کیفیت فرش: پیش از آن که به سراغ طرح های زیبا و وسوسه کننده بروید اطمینان حاصل کنید که فرشی که مدنظر دارید از متریال باکیفیت و مرغوب تهیه شده باشد، چرا که مرغوبیت مواد سازنده از اصلی ترین معیارهای طول عمر و دوام فرش است.

اصالت فرش: همانطور که گفتیم متاسفانه جنس های کپی در بازار فرش نیز وجود دارند، بنابراین بهتر است هنگام خرید به دقت برچسب ها و هولوگرام روی فرش را بررسی کنید و از اصالت کالا مطمئن شوید.

قیمت فرش: فرش های دستباف عشایری به دلیل امتیازات خود دارای قیمت و بهای نسبتا بالایی هستند، بنابراین پیش از آن که اقدام به خرید کنید مطمئن شوید که قیمت با کیفیت و ویژگی های فرش تناسب داشته باشد.

هرچند همه این ملاحظات به خرید بهتر شما کمک خواهد کرد اما هیچ چیز مانند انتخاب یک برند معتبر و خوش سابقه نمی تواند ضامن یک خرید عالی باشد. فروشگاه فرش ذوالانواری شعبه یافت آباد با ارائه بهترین انواع فرش های دستباف عشایری سنتی و مدرن در کنار موقعیت مکانی خوب و دسترسی عالی بستر مناسبی را برای خرید مطلوب مشتریان خود فراهم کرده است.

در پایان

فرش دستباف عشایری به عنوان یکی از محبوب ترین انواع فرش های ایرانی شناخته می شود. فرشی با متریال اولیه باکیفیت که به دست بافندگان عشایر تولید شده و دارای استحکام بالا و زیبایی ظاهری خاص و منحصربفرد است. شرکت فرش دستباف ذوالانواری شعبه یافت آباد با ارائه انواع فرش های عشایری سنتی و مدرن پذیرای مشتریان خاص پسند خود خواهد بود. اگر قصد خرید فرش دارید می توانید از طریق سایت شرکت فرش ذوالانواری با متخصصان و کارشناسان حوزه فرش دستباف در ارتباط باشید و یا به صورت حضوری به شعب معتبر این مجموعه سر بزنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه