ساخت بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان در استکهلم سوئد!

ساخت بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان در استکهلم سوئد!

ساخت بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان

نوژا دیزاین

یک شرکت سوئدی به نام Atrium Ljungberg متشکل از گروهی از معماران اهل دانمارک و سوئد قصد دارد بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان را در استکهلم سوئد بسازد. این شرکت سوئدی در بیانیه مطبوعاتی خود از ساخت این شهر به‌عنوان یک پروژه جاه‌طلبانه یاد کرد. همچنین گفت قصد دارد زندگی شهری را از طریق “پایداری، نوآوری و تلاش در زمینه زیبایی‌شناسی" دوباره تعریف کند. برای آشنایی با خصوصیات بزرگترین شهر چوبی جهان و مزایای استفاده از چوب در این شهر با ما در چیدانه همراه باشید.

کی پلاس

خصوصیات بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان

خصوصیات بزرگ‌ترین شهر چوبی جهان

شهر چوبی شرکت سوئدی قرار است عنوان بزرگ‌ترین توسعه شهری جهان را از آن خود کند. این شهر با بیش از 250 هزار متر مربع مساحت، دارای 7000 فضای اداری و 2000 خانه مسکونی خواهد بود. رستوران‌ها و مغازه‌ها دیگر فضاهای شهر را اشغال می‌کنند. معماران بسیار خلاقانه عناصر طبیعی را با سازه‌ها پیوند داده‌اند.

تمام سازه‌های این شهر زیبا با عنصر طبیعی چوب ساخته خواهد شد.

فضاهای عمومی شهر و پشت‌بام تمام سازه‌ها با پوشش‌های گیاهی مانند درختان و بوته‌ها پوشیده می‌شود. همه این‌ها چشم‌اندازی جنگلی در شهر ایجاد خواهد کرد.

نصب پنجره‌های بسیار بزرگ برای هدایت نور طبیعی و پوشاندن بام خانه‌ها با پوشش گیاهی به‌منظور عایق‌سازی در مقابل تابش نور خورشید یا بارش باران و برف، موجب کاهش حداکثری مصرف برق شهری برای تأمین نور، گرما و سرما خواهد شد.

استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی تجدیدپذیر در کل شهر، موجب کاهش انتشار گازهای آلاینده در منطقه، نسبت به دیگر نقاط استکهلم، خواهد شد.

مزایای استفاده از چوب در شهر چوبی

مزایای استفاده از چوب در شهر چوبی

از الوار به منظور کاهش چالش‌های زیست‌محیطی شهرسازی در سوئد استفاده خواهد شد.

چوب باعث انتشار کربن بسیار کمتری نسبت به فلز و بتن می‌شود، در نتیجه سازه‌های چوبی آلاینده‌های کمتری منتشر می‌کنند.

همچنین الوار مورد استفاده در این پروژه نسوز هستند که با توجه به افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی، نکته مهمی به شمار می‌رود.

چوب مورد استفاده از استقامت کافی برای احداث خانه‌های چند طبقه برخوردار خواهد بود.

استفاده از چوب، اثرات جزایر گرمایی را در منطقه به حداقل خواهد رساند که این امر به نوبه خود پایداری را به چرخه زندگی ساکنان هدیه خواهد داد.

شهر چوبی نقطه عطف تاریخی برای نوآوری‌های سوئد

شهر چوبی نقطه عطف تاریخی برای نوآوری‌های سوئد

مدیرعاملAtrium Ljungberg  گفت: “شهر چوبی استکهلم نه‌تنها برای شرکت ما گام مهمی محسوب می‌شود. بلکه نقطه عطف تاریخی برای نوآوریهای سوئد است. این شهر آینده ما را نشان می‌دهد. در حال‌حاضر تقاضای زیادی از طرف مستاجرین برای ارائه رویکردهای نوآورانه و پایدار وجود دارد و ما با این ابتکار تقاضای آن‌ها را عملی می‌کنیم. شهر استکهلم با مشکل کمبود فضاهای اداری مواجه شده و شهر جدید تاکید زیادی بر ایجاد فضاهای کاری خواهد داشت."

ساخت‌وساز شهر چوبی

و در آخر

ساخت‌وساز شهر چوبی از سال 2025  آغاز و اولین ساختمان‌های آن در سال 2027  راه‌اندازی خواهند شد اما تاریخ دقیقی برای بهره‌برداری کامل از شهر مشخص نشده است. برای آشنایی با دیگر پروژه‌های معماری خاص و شگفت‌انگیز در جهان مطلب باریک‌ترین ساختمان جهان در نیویورک را از دست ندهید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه