ایستگاه راه آهن گوانگژو؛ نمادی از فناوری نوین چینی ها

ایستگاه راه آهن گوانگژو؛ نمادی از فناوری نوین چینی ها

به قلم: مهشید بختیاری

حمل و نقل کارآمد یکی از نیازهای اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی است. در این میان راه آهن به دلیل امنیت و صرفه اقتصادی یکی از گزینه های همیشگی مسافران به شمار می آید. در این مطلب از چیدانه به بررسی یکی از مدرن ترین ایستگاه های راه آهن در قطب تکنولوی جهان -چین- پرداخته ایم تا معماری و شیوه ساخت و ساز این سازه عظیم الجثه را بررسی کنیم. با ما باشید.

نوژا دیزاین

معرفی شهر گوانگژو در چین

گوانگژو چین مرکز بازرگانی و بزرگترین شهر تجاری کشور چین به شمار می آید. این کلانشهر که هنوز هم در بخش هایی از آن بافت قدیمی و سنتی معماری حفظ شده است، به سرعت رو به مدرنیسم در حال حرکت است و سالانه مقصد گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. بنا کردن ساختمان های عظیم و غول پیکر در سراسر شهر به سبک معماری مدرن و استفاده از امکانات نوین در صنعت ساخت و ساز جذابیت های جالبی به گوانگژو بخشیده است. مسلم است که مدیریت کردن حمل و نقل جمعیت زیادی که در شهر ساکن هستند به علاوه گردشگران زیادی که پا به این کلانشهر می گذارند کار آسانی نیست. اما خوشبختانه معماران زبده ای با طراحی اصولی و مدرن ایستگاه راه آهن شهر گوانگژو از بار سنگین ترددهای متعدد شهر کاسته اند.

جکوزی ایران

بیشتر بخوانید: طراحی داخلی متفاوت فروشگاه جدید اپل استور در کوالالامپور

ایستگاه راه آهن مدرن گوانگژو

معماری مدرن ساختمان اصلی راه آهن گوانگژو با آن نمای زیبا و باشکوه محلی برای گرفتن عکس های یادگاری بسیاری از گردشگران به شمار می آید.

شاید تصور کنید پیدا کردن مسیر در این سالن های بزرگ در 7 طبقه مجزا آن هم در میان این جمعیت کار دشواری است. اما طراحان داخلی این بنا با قرار دادن نمایشگرهای بزرگ و متعدد، گام به گام جمعیت را تا رسیدن به محل موردنظر راهنمایی می کنند.

همانطور که در ویدئو مشاهده می کنید روشن سازی این سالن های بزرگ به مصرف انرژی بالایی نیاز دارد. اما طراحان با تعبیه کردن دیوارهای شیشه ای غول پیکر و مستحکم و تیرهای سفیدپوش سقف که نور از میان آن ها به سالن وارد می شود و شکل قرارگیری آن ها در نما که فرم قطار را تداعی می کنند به کاهش مصرف انرژی کمک بسیاری کرده اند. جالب است بدانید که تمام بخش های این سازه عظیم الجثه با فناوری معماری سبز طراحی شده است و مصرف انرژی برای روشنایی و تهویه قسمت های مختلف ساختمان به حداقل کاهش یافته است.

استفاده از گیاهان در محیط شلوغی مانند ایستگاه راه آهن برای ایجاد طراوت و نشاط در فضا ایده بسیار خوبی به نظر می رسد و استرس را از محیط دور می کند. مسافران زیادی که با عجله در بخش های مختلف ساختمان در حرکتند و دوست ندارند از قطار جا بمانند مسلما مسحور این محوطه سازی تماشایی و سرسبز خواهند شد و قدری آرامش خواهند یافت. علاوه بر آن گیاهان می توانند به مساله تهویه و تازه سازی هوای درون سازه کمک بسزایی کنند. علاوه بر محیط داخلی ایستگاه، فضای بیرونی نیز با یک محوطه سازی عالی و حرفه ای توسط گیاهان و درختان تزئین شده است.

بیشتر بخوانید: معماری شهر رویایی ونیز؛ شهری که روی آب بنا شده است!

اما مساله ای که این ایستگاه ریلی را از ایستگاه های دیگر متمایز می کند و فناوری مدرن چین را بیش از پیش به رخ می کشد به کارگیری ربات های هوشمند در بخش بزرگی از ساخت و ساز این سازه است. درواقع پیچیدگی این پروژه نیازمند رویکردهای نوآورانه بوده است، به همین دلیل دستگاه های رباتیک بخش قابل توجهی از کار ساخت و نصب را به عهده گرفتند.

به عنوان مثال، در ساخت این این ایستگاه، از ربات‌های جوشکاری برای اتصال ۱۰۴ عنصر فولادی منحنی در تشکیل سقف پروفیل پیچیده استفاده شده است که این امر نه تنها امکان اطمینان از اتصالات جوشکاری با کیفیت را فراهم کرد، بلکه کار را کارآمدتر و زمان و هزینه‌ها را کاهش داد. جالب آن که در این پروژه هر ربات جایگزین دو کارگر معمولی شدند و نقش مهمی را در بهینه سازی هزینه های نیروی کار ایفا کردند.

برای ساخت سازه های متعلق به ایستگاه ریلی بائیون بیش از ۱۱۸ هزار تن فولاد استفاده شده و وزرن سقف یکپارچه آن حدود ۸۱۰۰ تن است. مساحت زیربنای ایستگاه به اندازه ۱۳ زمین فوتبال است که با این فرمول، می توان میزان وسعت آن را حدس زد. اما اگر مجموع مساحت سقف و سطوح کل ایستگاه (شامل طبقات) را اندازه بگیریم با عدد ۹۵ هزار متر مربع روبرو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: با 10 تا از زشت ترین معماری های دنیا آشنا شوید!

کشور چین با سرعت بسیار زیاد به سوی پیشرفت، تکنولوژی و رویکردهای نوین در حرکت است. این کشور با استفاده از فناوری های روز پروژه های کم نظیری را خلق کرده و مراکز حمل و نقل خود کارآمدتر و مدرن تر از پیش به دنیای معماری عرضه می کند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه