استادیوم فوتبال با معماری سنتی ایرانی به سبک هوش مصنوعی!!

استادیوم فوتبال با معماری سنتی ایرانی به سبک هوش مصنوعی!!

ما همیشه ورزشگاه ها و استادیوم های ورزشی را به سبک مدرن و امروزی دیده ایم. غالبا فضای استادیوم ها یک طراحی یکنواخت و همیشگی دارد، چیزی که چشم ما هم به عنوان یک هوادار ورزشی به دیدن آن عادت کرده است. اما تابحال به ساختن یک ورزشگاه با معماری ایرانی-اسلامی فکر کرده اید؟ ورزشگاهی که یادآور معماری غنی کشورمان بوده و شکل و شمایل آن با الگویی که در ذهنمان داریم کاملا متفاوت باشد؟ کافی است آنچه از فکرتان می گذرد را با هوش مصنوعی در میان بگذارید تا پاسخ شگفت انگیزی از آن دریافت کنید. تصاویر خیره کننده ای که در ادامه می بینید تحت عنوان «ورزشگاهی با معماری ایرانی» به دست هوش مصنوعی طراحی شده است.

متال تهران
متال تهران

تصاویری از یک ورزشگاه سنتی و تماما ایرانی

احتمالا شما هم با ما موافق باشید که زیباترین و جاودانه ترین شاهکارهای هنری معماری ایرانی را می توانیم در مساجد قدیمی، زیارتگاه ها یا عمارت های شاهان و شاهزادگان در قرون گذشته جستجو کنیم. معماری ایرانی که ترکیب هارمونیک رنگ ها، الگوها و طرح های هندسی استادانه آن چشم را خیره می کند نماد ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ ماست. حال تصور کنید که برای ساخت یک استادیوم ورزشی از سبک معماری سنتی ایرانی بهره بگیریم. به تصاویر زیر نگاه کنید. البته این تصاویر چند طرح خام هستند، اما می توانند برای طراحان ایرانی که به احیای معماری اصیل و سنتی کشورمان علاقمند هستند یک ایده ناب به شمار بیایند.

تزئینات در معماری

شیوه های تزئینی کار شده در بناهای قدیمی ایران بیش از هرچیز به دلیل تنوع بصری خود چشمگیر است. کاشی کاری، منبت کاری، نقاشی و گچبری، استفاده از مقرنس ها و سنگ تراشی های استادانه از آرایه های رایج این سبک بوده اند. هندسه و نقوش شکسته هندسی یا نقوش اسلیمی دارای جایگاه خاصی هستند و رمز و راز بسیاری را در مظاهر آثار معماری کشورمان نهفته اند.

به این عکس نگاه کنید. در دانش معماری به شیوه طراحی پوسته شبکه بندی شده ای که زیر طاق گنبد قرار گرفته را «رسمی بندی» می نامند. مسلما نمونه این طراحی را در طاق پوش بناهای باستانی در شهرهای تاریخی کشورمان به وفور دیده اید. رسمی، شبکه هندسی منظمی است که روش ترسیم خاصی دارد و طراحی و اجرای آن مهارت بالایی را می طلبد. به نظر شما وجود چنین طاق عظیم و پرجزئیاتی در یک استادیوم فوتبال به زیبایی و جذابیت فضا کمک کرده است؟

بیشتر بخوانید: معماری ساختمان های مدرن در بین خرابه های روستا!

رنگ در معماری ایرانی

اگر به عکسها خوب توجه کنید متوجه خواهید شد که رنگ فیروزه ای به طرز واضحی در اغلب طرح های هوش مصنوعی به کار رفته است. از قدیم الایام در ایران و کشورهای شرقی این اعتقاد وجود داشت که سنگ فیروزه چشم زخم و انرژی های شیطانی را دور می کند. همین عقیده با رنگ فیروزه ای عجین شده و تا به امروز هم این رنگ دل انگیز به عنوان رنگی درمانگر و آرامش بخش شناخته می شود. در معماری سنتی ایران فیروزه ای رنگی مقدس و آسمانی است. به همین دلیل در ساخت طاق ها و گنبدها، کاشی کاری ها، قاب های درب و پنجره و تزئینات داخلی بناها بعنوان رنگ غالب استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: راز زیبایی سبک معماری آرت دکو در چیست؟

معماری سنتی با کاربری مدرن، آری یا نه؟

بدون شک تماشای نمونه های مختلف از سبک معماری غنی ایرانی برای همه ما روح نواز و لذت بخش است. بالاخص در روزگار امروز که از آن معماری اصیل و باشکوه تقریبا چیزی باقی نمانده و شهرنشینی چشم ما را به دیدن ساختمان های بلند و بدقواره و نمای شهری شلوغ و نامنظم عادت داده است. اما به نظر شما بهره گیری از معماری سنتی در فضایی که ماهیت کاربری آن امروزی و مدرن به شمار می آید چقدر می تواند موفقیت آمیز باشد؟ آیا احیای معماری بومی در هر نوع فضایی می تواند چشم نواز باشد؟ تصور می کنید هوش مصنوعی چقدر می تواند معماران را به خلق کردن یک بنای خاص و متفاوت ترغیب کند؟ نظرتان را برایمان بنویسید.


دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه