Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم «برادرم خسرو»؛ ترکیبی از نوستالژی و مدرنیته

به قلم: المیرا فلاحیان

جمع کثیری از جامعه‌ی امروزی، از تجمل بی‌جا گریزان و خواستار سادگی در دکوراسیون‌های داخلی هستند. گرایش به تک رنگ‌ها و طرح‌های ساده، که در عین حال شیک و دلنواز نیز باشند، سلیقه‌ی اکثر مردم را در برمی‌گیرد. اگر شما نیز چنین سلیقه‌ای دارید، حتما بعد از دیدن فیلم زیبا و عمیق «برادرم خسرو»، ساخته ی بی‌نظیر احسان بیگلری از طراحی صحنه ی ساده و در عین حال قاعده‌مند فضای فیلم متعجب شده و حتی شاید از آن الگوبرداری کنید.

خانه‌ی ایرانی و در عین حال ساده‌ای که در این فیلم به تصویر کشیده شده است، می‌تواند در بعضی قسمت‌ها برایتان نوستالژی بوده و در برخی سکانس‌ها جامعه‌ی مدرن را برایتان به تصویر بکشد. در این فیلم خانواده‌ای تحصیل‌کرده را می‌بینیم که زندگی کاملا ساده و یکنواختی دارند و این زندگی یکنواخت با آمدن خسرو در هم می‌شکند.

chidaneh ad banner

طراحی صحنه این فیلم با دقت بسیار بالایی شکل گرفته است. خانه‌ی بزرگی که نشان می‌دهد خانواده از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوبی به سر می‌برند و دکوراسیون ساده‌ای که نشان از یکنواختی و سادگی این خانواده مرفه دارد، کاملا بیانگر طراحی صحنه قوی و قاعده‌مند این فیلم می‌باشند.

در فیلم دکور این هفته به سراغ خانه‌ای ساده و ایرانی در فیلم «برادرم خسرو» رفته‌ایم تا به زیبایی‌های دکوراسیون قاعده‌مند این خانه نگاهی انداخته و طراحی صحنه‌ای چشم‌نواز را بررسی کنیم.

فیلم برادرم خسرو

درباره فیلم برادرم خسرو

اولین فیلم بلند احسان بیگلری، درامی روانشناسانه می‌باشد که توانست توجه منتقدین را به خود جلب کرده و در گیشه نیز توانست بسیار موفق عمل کند. داستان این فیلم درباره زندگی آرام یک زن و شوهر دندانپزشک به همراه پسرشان است که با ورود خسرو، برادر مرد خانواده، که به بیماری دوقطبی مبتلاست، به هم می‌ریزد.

  • کارگردان: احسان بیگلری
  • تهیه‌کننده: سعید ملکان
  • بازیگران: شهاب حسینی، ناصر هاشمی، هنگامه قاضیانی، بیتا فرهی

اتاق‌نشیمن،ترکیب زیبای نوستالژی و مدرنیته

اتاق نشیمن خانه‌ی ناصر و خانواده‌اش، در عین بزرگی و زیبایی از سادگی بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. خانه‌ای که الحق شایسته‌ی دو دندانپزشک با تفکراتی به دور از تجملات و مدگرایی می‌باشد. دکوراسیون اتاق نشیمن طوری طراحی شده که در عین مدرن بودن معماری برخی قسمت‌های خانه، ایرانی بودن دکوراسیون به خوبی به چشم آمده و گرم و صمیمی به نظر برسد. پیانویی که نشان از افکار مدرن صاحب خانه دارد و در مقابل آن صندوقچه‌هایی چوبی که نشان‌دهنده تفکرات و سلایق سنتی صاحب خانه می‌باشند.

وجود قوس‌های متقارن در تعریف ورودی نشیمن، جلوه بسیار زیبایی از آمیزش هنر و معماری ایرانی و مدرنیته می‌باشد که به جرئت، اتاق نشیمن را به یکی از زیباترین قسمت‌های خانه بدل کرده است.

دکوراسیون اتاق نشیمن

مبل‌هایی ساده با رنگی خنثی، که ظاهری نسبتا مدرن دارند، با کوسن‌های سنتی و کاملا ایرانی ترکیب شده‌اند و ظاهری بسیار دلنشین به اتاق نشیمن بخشیده‌اند.

شلف‌های کتاب در گوشه گوشه‌ی خانه و به خصوص اتاق نشیمن، نشان از آن دارد که با خانواده‌ای باسواد و اهل مطالعه روبه‌روییم. رنگ چوب شلف‌هایی که دکوراسیون ایرانی خانه را تکمیل کرده‌اند، مشابه رنگ چوب مبلمان می‌باشد و این موضوع سبب گشته که همخوانی بسیار زیبایی بین اِلِمان‌های اتاق نشیمن صورت پذیرد و رنگ‌های بسیار زیاد چشم بیننده را خسته نکند.

به نوعی می‌توان گفت وجود کثیر وسایل چوبی در اتاق نشیمن به فضا نوعی روح بخشیده و آن را از بُعد مصنوعی دور کرده است. ظروف سفالی قدیمی و مجسمه‌های چوبی ترکیب زیبای سنت و مدرنیته را به خوبی تکمیل کرده و به طور کلی منظره‌ای زیبا، دور از تجمل و شیک را به ارمغان اورده است.

پرده‌های زرشکی سعی بر این داشته‌اند که رنگ تازه‌ای به دکوراسیون اتاق نشیمن ببخشند و می‌توان گفت تا حدودی موفق عمل کرده‌اند و خنثی بودن رنگ‌های لوازم دیگر از جمله مبلمان را کمی تا قسمتی پشت خود پنهان کرده‌اند.

به طور کلی استفاده از این پالت رنگی شامل رنگ‌هایی خنثی از جمله طوسی و کرم در کنار زرشکی و چوب‌های رنگ روشن می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای اتاق نشیمنی ساده و در عین حال گرم باشد.

مطالب بیشتر: اژدها وارد می‌شود، طراحی صحنه موفق ترین فیلم ترسناک ایران

اتاق شایان، اتاقی که دگرگون شد

شایان، جوان‌ترین شخصیت فیلم و تک فرزند خانواده است که در جریان فیلم شخصیتی بی طرف به‌نظر می‌رسد. اما پس از بخشیدن اتاق خود به خسرو، قلب خود را نیز به عموی خویش تقدیم می‌کند و به نوعی هم‌سبک و سیاق او می‌شود.

دکوراسیون اتاق خواب

پدر و مادر شایان سعی بر این داشته‌اند که اتاق کودکانه‌ی او را بر اساس سلیقه‌ی فردی ۴۰ ساله تغییر دهند، بنابراین تخت قهوه‌ای  و کمدی ساده را جایگزین وسایل کودکانه ی شایان کرده‌اند. اما رگه‌هایی از کودکی و نشاط هنوز در اتاق پا برجاست.

برچسب های کارتونی که به کمد چسبیده، نقاشی‌های کودکانه‌ای که به مرتب ترین شکل ممکن قاب شده و عکس‌های خود شایان که هنوز روی دیوار به چشم می‌خورند، بازتاب این کودکی هستند. 

با تمام این اوصاف اتاقی با این ویژگی‌ها و اِلِمان‌های ساده، برای شخصیت هنرمند خسرو بسیار بی‌رنگ و بی‌روح است که به نوعی می‌توان گفت این اتاق اولین ظلم در حق اوست.

دکوراسیون اتاق شایان

اتاق ناصر، دفترخاطرات پدری

ناصر برادر بزرگ خسرو دنداپزشکی موفق است که در مقابل دنیای شلوغ و رنگارنگ خسرو، شخصیت قانونمند و تک رنگی دارد. طیف رنگی اتاق ناصر از رنگ‌های سنگین و تیره پوشیده شده است. اتاقی که  در عین شلوغی از نظم خاصی برخوردار است و پر از وسایل کلاسیک قدیمیست. وسایلی که نشان از افکار و عقاید قدیمی ناصر دارند. رادیوی قرمز رنگ چند دهه قبل، ساعت کوکی، دوربین قدیمی و کتاب و کتاب و کتاب که بیشتر منظره‌ی اتاق او را اشغال کرده است، از جمله اصلی‌ترین عناصر داخلی دکوراسیون کلاسیک اتاق ناصر می‌باشد.

دکوراسیون اتاق ناصر

ناصر به عنوان یک انسان مدرن و تحصیل کرده همچنان از میز و صندلی چوبی ساده استفاده می‌کند که تنها شیء به نظر مدرن روی آن لب تاپ اوست! از آن‌جا که ناصر پسر بزرگ‌‌تر و وارث پدر بوده، در میان کلکسیون کلاسیک خود گنجینه‌ای از نوارهای گرام موسیقی پدر دارد که بی نظیر کنار گرامافون قدیمی چیده شده‌اند و همه و همه بوی خاطرات و روزهای قدیمی می‌دهند.

گرامافون داخل اتاق

با تمام این اوصاف و با وجود تمام لوازم قدیمی و کهنه‌ی داخل اتاق، به جرئت می‌توان گفت که اتاق ناصر نمونه بسیار زیبایی از یک اتاقِ کار ایرانی می‌باشد که می‌توانید از آن الگوبرداری کرده و اتاقی زیبا با سبکی اینچنین بسازید.

آشپزخانه؛ قدیمی اما جذاب

معماری آشپزخانه کاملا قدیمی و به سبک خانه‌های دهه ۵۰ می‌باشد. در کنار این معماری قدیمی، وجود برخی عناصر در آشپزخانه سعی بر این داشته‌اند که دکوراسیون آشپزخانه را کمی مدرن جلوه دهند. مایکروفرو و توستر دو اِلِمان نسبتا جدید آشپزخانه به حساب می‌آیند و در مقابل آن‌ها به جرئت می‌توان گفت که سایر لوازم کاملا قدیمی هستند.

دکوراسیون آشپزخانه

کابینت‌های تیره سبب گشته‌اند که فضای آشپزخانه کمی کوچک‌تر از حد واقعی آن جلوه کرده و نور کمتری در آشپزخانه بازتاب شود. به همین خاطر آشپزخانه کمی بی روح به نظر می‌رسد. غذاخوری ساده و حتی کمی رنگ و رو رفته نیز به این حس بی روح بودن دامن می‌زند.

در کنار تمام این وسایل قدیمی، حس نوستالژی که آشپزخانه منتقل می‌کند بسیار دلنشین و جذاب است. در روزگاری که بسیاری از افراد به دنبال وسایل مدرن و لوکس برای خانه خود می‌گردند، هستند کسانی که از لوازم قدیمی و تا حدی کلاسیک استفاده می‌کنند تا دکوراسیونی گرم و صمیمی داشته باشند.

اگر این مطلب را دوست داشتید، خواندن مطالب زیر نیز خالی از لطف نیست:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه