Chidaneh.com placeholder image

طراحی سنتی ایرانی، از کیف بر دوشتان تا گوشواره در گوشتان!

به قلم: گلنار

امروزه دیگر استفاده از محصولات و نشانه‌ های سنتی دقیقا به شکل و در جایی که در گذشته استفاده می‌ شد، چندان جالب نیست و به‌ گونه‌ ای تکرار مکررات می‌ شود. همیشه خلاقیت حرف اول را می‌ زند و افرادی که خلاقیت و هویت را در هم می‌ آمیزند می‌ توانند بیش ترین تأثیرگذاری را داشته باشند، چراکه محتوایی آشنا را در قالبی جدید عرضه کرده و با یک تیر دو نشان می‌ زنند؛ درست مانند هنرمندانی که در این مقاله قصد معرفی آن ها و محصولات بی‌ نظیرشان را داریم:

از فرش‌ ها می‌ آفرینم

طراحی کیف با فرش

تابلو فرش ریحان

[[nid:221787]]

[[nid:221785]]

درباره خالق اثر 

سپیده آزادمهر، طراح و صاحب‌ امتیاز برند سازاد، فارغ‌ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه هنر است. او که پیش‌ از این در زمینه دکوراسیون داخلی و طراحی مبلمان فعالیت داشته است، اکنون به دنیای مد روی آورده و در زمینه طراحی کیف‌ هایی با نقش و نگار اصیل ایرانی مشغول است. سپیده آزادمهر دلیل انتخاب این پیشه را این‌ گونه توضیح می‌ دهد: «یکی از دلایل تغییر شغلم این بود که می‌ خواستم به‌ عنوان یک طراح مستقل در زمینه مد شروع به فعالیت کنم و فعالیت خود را با طراحی زیورآلات شروع کردم. گرایش به طراحی کیف از آنجا آغاز شد که من کیف را حجمی مستقل، ولی همراه می‌ دیدم که نقش مهمی در سبک شخصی یک فرد دارد. منظورم این است حجمی که ما به‌ عنوان کیف استفاده می‌ کنیم و در طول روز ما را همراهی می‌ کند به‌تنهایی و بدون حضور ما نیز می‌ تواند بار معنایی داشته باشد؛ به همین دلیل طراحی این محصول برای من از جذابیت زیادی برخوردار است؛ ضمن این که تجربه‌ هایم در زمینه دکوراسیون در شغل فعلی کمک زیادی به من کرده است».

مطلب پیشنهادی : مد و طراحی لباس با الهام از معماری ایرانی

طراحی کیف با فرش

طراحی کیف با فرش

[[nid:221788]]

[[nid:221786]]

درباره اثر

سپیده آزادمهر در اصفهان بزرگ شده و عشق به آثار باستانی و فضای شهری اصفهان همواره با او بوده، تا جایی که می‌ توان این علاقه را کاملا در طراحی‌ هایش نظاره کرد. او درباره خلق آثارش این‌ چنین می‌ گوید: «در شروع کار من، حجم کیف‌ ها کاملا تداعی‌ کننده نقش‌ مایه‌ ها و فضای سنتی هنر ایرانی بودند. نقطه اوج کارم را استفاده از فرش‌ های قدیمی ایرانی می‌ دانم، جایی که توانستم هنر سنتی را به زندگی مدرن و امروزی وارد کنم. پیش‌ از این نیز از فرش و گلیم در صنعت کیف سازی استفاده می‌ شد، ولی رویکرد من متفاوت بود؛ من از تکه‌ های فرش‌ های بسیار قدیمی استفاده کردم، طوری که آثار به‌ جامانده از گذر زمان کاملا در آن ها مشخص بود. قسمت‌ های ساییده شده و رنگ‌ باخته کنار چرم‌ های رنگی و امروزی به‌ گونه‌ ای طراحی و سازماندهی شدند که در نهایت به یک محصول مدرن و حتی در بعضی موارد به محصولی لوکس رسیدیم».

مطلب پیشنهادی : طراحی کیف و کفش با الهام از معماری ایرانی!

مفهومی از جنس آرایه‌ ها

طراحی جواهرات

جواهرات سپیده حسامی
گردنبند تمام طلا به همراه 5 سنگ مختلف
جواهرات سپیده حسامی

جواهرات سپیده حسامی
گوشواره تمام طلا به همراه سنگ های مختلف
جواهرات سپیده حسامی

جواهرات سپیده حسامی
گوشواره تمام طلا و سنگ اوپال
جواهرات سپیده حسامی

درباره خالق اثر

سپیده حسامی، طراح و سازنده زیورآلات مفهومی «سپیده حسامی» از سال 1389 وارد حوزه جواهرسازی شد. او همواره دغدغه هنر داشته و به همین دلیل مطالعات آزاد سال‌ های اخیر وی در زمینه‌های تاریخ هنر، تاریخ هنر معاصر، نقد هنری، هنر و فمینیسم و… بوده است. او هم‌ اکنون به‌ عنوان هنرمند و جواهرساز مستقل مشغول به کار است. 

مطلب پیشنهادی : ویژگی های معماری ایرانی در دنیای مد هم همراه ماست!

جواهرات سپیده حسامی
انگشتر نقره با روکش طلا و سنگ یاقوت
جواهرات سپیده حسامی

جواهرات سپیده حسامی
گوشواره تمام نقره و سنگ یاقوت سنتتیک
جواهرات سپیده حسامی

جواهرات سپیده حسامی
گوشواره تمام نقره عشق و یاقوت سینتتیک
جواهرات سپیده حسامی

درباره اثر

سپیده حسامی دیدگاه خود به جواهرسازی را این‌ گونه بیان می‌ کند: «زیورآلات برای من تنها اشیایی تزئینی به‌ منظور آراستن نیست و نه حتی مجسمه‌ هایی برای پوشیدن. زیورآلات برای من تنها صنایع‌ دستی نیست و خلق آن ناپیدای ناگفتنی است. زیورآلات برای من مفاهیمی است که با ما حمل می‌ شود، دغدغه‌ هایی است که به ما یادآوری می‌ شود و خاطراتی است که برای ما تداعی می‌ شود. هنگامی‌ که آویزی را اره می‌کنم، انگشتری را با دست شکل می‌ دهم یا گوشواره‌ ای را با حرارت جوش می‌ دهم، جاری شدن آن ناپیدای ناگفتنی را در دستانم احساس می‌ کنم، انتقالش به فلز را حس می‌کنم. یقین دارم آن ناپیدای ناگفتنی وقتی به گردن، دست یا گوش او آویخته است، با وی سخن خواهد گفت، سخن‌ هایی از جنس دوست داشتن.

خوشبختانه بر تعداد هنرمندانی که در زمینه مد و معماری ایرانی کار می کنند روز به روز افزوده شده که در نتیجه باعث می شوند با ایده ها، خلاقیت ها و طرح های متنوع و زیابیی روبه رو شویم. من تعداد بیش تری از آن ها را به شما معرفی می کنم:

منبع : مجله منزل | نویسنده : فاطمه افشاریان

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه