Chidaneh.com placeholder image

چگونه یخچال و فریزر خود را تمیز کنیم؟

به قلم: تحریریه چیدانه

یک خانه ی تمیز با لوازم تمیز در دکوراسیون آن بیش از یک خانه ی مجلل و شیک ولی نامنظم، خوشایند و جذاب است. تمیزی علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، در حفظ سلامت محیط خانه و خانواده نیز بسیار مؤثر است. ما قبلا اسرار خانه داری برای تمیز کردن و نگهداری از اجاق گاز را به شما خاطرنشان کرده ایم. یکی از لوازم خانگی دیگر که حفظ نظافتش بسیار مهم است، یخچال فریزر می باشد. دلایل بسیاری برای تمیز کردن یخچال ها وجود دارد. یک یخچال تمیز غذا را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد.
به دلیل رطوبت موجود در یخچال فریزر، انتقال آلودگی به آسانی صورت می گیرد، بنابراین احتیاط و مراقبت زیادی باید انجام شود. ضمنا در یخچال فریزر های پر، بعضی از کالاها پنهان و موجب اتلاف مواد غذایی می شوند. یک یخچال تمیز نه تنها ظاهر و بوی بهتری دارد، بلکه دارای کارآیی بهتری است و می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند. چیدانه امروز شما را با نحوه ی تمیز کردن یخچال و فریزر آشنا می کند، با ما همراه باشید:

  • تمیز کردن یخچال حداقل سالی دوبار
  • تمیز کردن یخچال با جوش شیرین
  • تمیز کردن درب یخچال 
  • تمیز کردن لاستیک درب یخچال
  • تمیز کردن فریزر
  • از بین بردن بوی یخچال با قهوه 
  • از بین بردن بوی یخچال با جوش شیرین
  • چگونه بدنه یخچال را تمیز کنیم؟
تمیز کردن یخچال
تمیز کردن یخچال

تمیز کردن یخچال حداقل سالی دوبار

پیش از همه پیشنهاد می کنیم یخچال فریزرتان را فصلی یک بار از بالا تا پایین تمیز کنید و اگر این کار برای شما مقدور نیست، حداقل سالی دو بار آن را انجام دهید.
برای شروع یخچال تان را از برق بکشید. با وجودی که قفسه ها و کشو های پلاستیکی که هنوز سرد هستند را می توان با آب گرم و مایع ظرفشویی شست، قسمت های سرامیکی و شیشه ای بدون هم دما شدن با محیط بیرون از یخچال احتمال ترک برداشتن دارند.
محتویات یخچال فریزر را در یک سرد کننده ی موقتی قرار دهید. بسته های تاریخ گذشته و بقایای غذا که دیگر تازه نیستند را دور بریزید.

chidaneh ad banner

مطالب بیشتر: چگونه یخچال مرتب تری داشته باشیم؟

تمیز کردن یخچال
تمیز کردن بدنه یخچال

تمیز کردن یخچال با جوش شیرین

سپس قفسه ها و کشوهای خالی را بیرون بیاورید و در کناری قرار دهید. از بالا تا پایین داخل یخچال را با محلولی از 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط با یک چهارم پیمانه آب گرم پاک کنید. این محلول هیچ رایحه ای از خود به جا نمی گذارد. بسیاری از افراد که از صابون های معمولی استفاده می کنند، رایحه ی آن ها را برای لوازم آشپزخانه ی خود نمی پسندند. ضمن اینکه تمیزکنندگی این صابون ها به اندازه ی جوش شیرین نیست.
برای تمیز کردن ترشحات چسبنده یا سرسختی که متبلور شده اند، از ابزار شستشوی غیر ساینده استفاده کنید یا یک پارچه یا حوله ی کاغذی مرطوب و گرم را برای چند دقیقه روی محل بگذارید تا در آلودگی نفوذ کرده و آن را شل و نرم کند.

مطلب پیشنهادی: جادوی مواد طبیعی در تمیز کردن وسایل برقی آشپزخانه

تمیز کردن یخچال

تمیز کردن درب یخچال 

تمیز کردن درب یخچال و تمیز کردن لاستیک درب یخچال که چرک ها و خرده غذاها در آن گیر کرده اند را فراموش نکنید. با یک مسواک کهنه، گوشه ها و درزها را تمیز کنید. چیدانه پیش از این 20 جای فراموش شده برای تمیز کردن خانه را به شما یادآوری کرده است.
چون قفسه ها و کشو های حجیم هنگام تمیز کردن یخچال با خیس شدن لغزنده می شوند، برای شستشوی آنها از دستکش ظرفشویی استفاده کنید. سپس با محلول جوش شیرین یا مایع ظرفشویی و آب، قفسه ها و کشوها را بشویید و خشک کنید.
بعد از خشک شدن درون یخچال و قفسه ها و کشو های آن، همه چیز از جمله مواد غذایی را به جای خود بازگردانید و یخچال را به برق بزنید و روشن کنید.

مطالب بیشتر: جای یخچال ساید را چگونه با یخچال معمولی پر کنیم؟

تمیز کردن لاستیک درب یخچال

تمیز کردن لاستیک درب یخچال

یکی دیگر از چیزهایی که معمولا فراموش می شود، تمیز کردن لاستیک درب یخچال است.

برای تمیز کردن لاستیک درب یخچال با یک پارچه ی میکروفایبر تمیز کنید. نگهداری این نوار در شرایط خوب، کارایی یخچال را افزایش می دهد، هزینه ی قبض برق را کاهش می دهد و عمر یخچال فریزر را طولانی می کند.

مطالب بیشتر: تمیز کردن یخچال و بسته بندی مواد غذایی، راه حل های فوری!

تمیز کردن فریزر

تمیز کردن فریزر

تمیز کردن فریزر ها نیز مانند یخچال ها باید با همان فاصله ی زمانی و با همان مراحل صورت گیرد.

مطالب بیشتر: خرید یخچال جهیزیه، ایرانی بخرم یا خارجی؟

از بین بردن بوی بد یخچال
از بین بردن بوی بد یخچال با قهوه

از بین بردن بوی یخچال با قهوه 

برای اینکه یخچال تان را همیشه خوشبو نگه دارید، مقدار کمی دانه های قهوه در بشقاب بریزید و در طول شب در یخچال قرار دهید. دانه های قهوه بوهای بد را جذب می کند و می پوشاند.

مطالب بیشتر: خوشبو کردن فضای خانه، با این 8 روش خانه تان ماندگار می شود!

از بین بردن بوی بد یخچال
از بین بردن بوی بد یخچال با جوش شیرین

از بین بردن بوی یخچال با جوش شیرین

یک پاکت باز جوش شیرین درون یخچال فریزر نیز باعث از بین بردن بوی بد یخچال می شود. روی پاکت تاریخ بزنید و به منظور اثربخشی مطلوب هر 30 روز یک بار آن را با یک پاکت تازه تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی: با این سه راه حل از شر بوی بد فاضلاب آشپزخانه خلاص شوید!

تمیز کردن بدنه یخچال

چگونه بدنه یخچال را تمیز کنیم؟

در پایان بدنه یخچال فریزر را از بالا تا پایین تمیز کنید. بدنه یخچال فریزر با سطح استیل لعاب داده شده را با پارچه ی نرم و صابون ملایم و آب یا مخلوطی از جوش شیرین و آب تمیز کنید. برای سطوح استیل ضد زنگ چند قطره روغن بچه روی یک پارچه ی میکروفایبر تمیز بریزید و در جهت رگه های سطح بمالید.

لوازم خانگی نقشی اساسی در دکوراسیون داخلی منزل شما ایفا می کنند. انتخاب خوب آنها باعث می شود هم در هزینه های شما در بلند مدت صرفه جویی شود و هم از یک دکوراسیون ایده آل بهره ببرید. بخش لوازم خانگی از زیر مجموعه های  اهالی فن چیدانه نمونه های با کیفیت و در عین حال زیبا را در اختیار شما می گذارند؛ از آنها غافل نشوید.

درباره ی نکات خانه داری بیشتر بدانید:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه