محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه، ۸ راه برای خرج کمتر!

محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه، ۸ راه برای خرج کمتر!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر پروژه‌ای، میزان هزینه‌ای است که باید صرف آن شود. فرقی نمی‌کند شما بخواهید برای محوطه خود وسایل و مبلمان تهیه کنید و یا دوباره از نو بازسازی کنید؛ بالاخره هر کاری هزینه‌ای دارد! ممکن است در ابتدا با در نظر گرفتن هزینه‌های مختلف از محوطه‌سازی منصرف شوید. ولی نگران نباشید. شما می‌توانید با هزینه‌ای که برای محوطه‌سازی در نظر گرفته‌اید، فضایی جذاب و زیبا بسازید. در این مطلب راه‌کارهایی برای کاهش هزینه‌های محوطه‌سازی باغ بیان شده است که به شما برای داشتن محوطه‌ای جذاب کمک می‌کند. با محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه همراه چیدانه باشید.

محوطه‌سازی باغ
گیاهان در محوطه سازی

۱. گیاهان در محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه

یکی از مهم‌ترین عناصری که هویت باغ و حیاط شما را می‌سازد گیاهان هستند. گیاهان مورد استفاده در محوطه‌سازی بخشی از هزینه‌های ساخت محوطه را شامل می‌شوند. در نتیجه انتخاب و نگهداری درست آنها برای کاهش هزینه‌ها اهمیت دارد. با چند کار کوچک می‌توانید در بخشی از هزینه‌های محوطه‌سازی باغ صرفه‌جویی کنید.

تابلو فرش ریحان
  1. گیاهان رونده برای پوشاندن دیوار
  2. انتخاب گیاهانی با نگهداری کمتر
  3. گیاهان خود را تکثیر کنید
  4. درخت میوه بکارید

گیاهان رونده برای پوشاندن دیوار

اگر در محوطه‌‌ی خود دیوار خالی دارید؛ می‌توانید با کاشتن یک گیاه رونده‌ی دائمی و یا فصلی سطح آن را سبز کنید. گیاهان رونده انواع مختلفی دارند که ممکن است تند رشد و یا کند رشد باشند. اگر برایتان مهم است که سطح دیوار سریع پوشانده شود باید گیاه رونده‌ی تندرشدی انتخاب کنید و در چند قسمت از امتداد دیوار آن را بکارید. همچنین گیاهان رونده انتخاب مناسبی برای پوشاندن سطح نرده و فنس‌های محوطه هستند. برای آشنایی با گیاهان رونده مطلب گیاهان رونده، برای نمای ساختمان بهتر است یا داخل خانه؟ را بخوانید.

گیاهان با نیاز نگهداری کم

انتخاب گیاهانی با نگهداری کمتر در محوطه‌سازی باغ

گیاهانی که نیاز به نگهداری و هرس کمتری داشته باشند هزینه‌ی کمتری برایتان ایجاد می‌کنند. برای انتخاب گیاهان مناسب باید شناخت کافی از گیاهان داشته باشید. می‌توانید با یک مهندس فضای سبز مشورت کنید.

گیاهان خود را تکثیر کنید

درصورتی‌که نیاز به گیاهان جدید پیدا کردید، به‌جای خرید گیاهان جدید، می‌توانید از گیاهانی که در محوطه دارید قلمه بگیرید و آنها را بکارید. البته برای این کار هم نیاز به تجربه خواهید داشت. قبل از قلمه گرفتن از هر گیاه، اطلاعات کافی راجع به تکثیر آن بدست بیاورید.

درخت میوه بکارید

وجود درختان میوه در محوطه، باعث استفاده‌ی بهینه از فضای محوطه‌ی باغ و همچنین افزایش جذابیت آن می‌شود. وجود یک درخت میوه نسبت به هزینه‌ای که برای خرید یک درختچه‌ی زینتی صرف می‌کنید در طولانی‌مدت اقتصادی‌تر است.

مطلب پیشنهادی: گیاهان فضای باز، ۵ تجربه مطمئن از مخاطبان چیدانه!

وسایل چندکاره میز و صندلی تاشوی باغ
وسایل چندکاره میز و صندلی تاشوی باغ

۲. از وسایل چندکاره استفاده کنید

در انتخاب وسایلی که در محوطه‌سازی باغ استفاده می‌کنید دقت کنید تا خرج اضافه برایتان ایجاد نشود. ایده‌ی استفاده از وسایل چند کاره می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند. مثلا میزی که برای گذاشتن در محل نشستن استفاده می‌کنید، می‌تواند یک کمد کوچک برای گذاشتن وسایل هم داشته باشد. خرید میز و صندلی تاشو که به فرم‌های مختلفی درمی‌آیند و یا در مرکز میزی که شومینه قرار دارد، می‌تواند به کم شدن خرج‌های اضافی کمک کند.

ساخت فلاورباکس ارزان
ساخت فلاورباکس ارزان

۳. استفاده از فلاورباکس‌های ارزان، خلاق باشید

اگر تصمیم به استفاده از فلاورباکس در محوطه‌ی خود دارید، برای کاهش هزینه‌های محوطه‌سازی، می‌توانید از گلجای یا فلاورباکس‌هایی با هزینه‌ی کم و خلاقانه به کار ببرید. به طور مثال یک جعبه‌ی چوبی را که لازم ندارید رنگ‌آمیزی کنید و در آن زهکش‌هایی ایجاد کنید. می‌توانید داخل این جعبه، گل‌های فصلی و یا گیاهان خوراکی و سبزیجات بکارید.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل فلاورباکس، کدام مناسب خانه شماست؟

طراحی مسیرهای ارزان در باغ
طراحی مسیرهای ارزان در باغ

۴. محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه؛ کدام کفپوش؟

یکی از بخش‌های مهم محوطه‌سازی؛ انتخاب و اجرای کفپوش مناسب است. برای محوطه‌سازی با هزینه‌ی کم، از انواع مصالح با قیمت مناسب استفاده کنید. ترکیب مصالح راهکاری برای کاهش هزینه‌های کفسازی است.

استفاده از شن و سنگ‌ریزه: شما می‌توانید مسیر عبور را با استفاده از شن و سنگ‌ریزه که قیمت ارزانی دارند بپوشانید. برای اینکه عبور و مرور راحت‌تر شود از سنگ و یا چوب برای قدم گذاشتن در مسیر استفاده کنید. در این حالت مقدار سنگ و یا چوبی که استفاده می‌کنید کمتر از زمانی خواهد بود که همه‌ی مسیر را با کفپوش سنگی طبیعی بپوشانید.

ترکیب بتن و چمن: یکی از انواع مصالح با قیمت مناسب برای کفسازی محوطه، بتن است. بتن به شکل‌های مختلفی در محوطه‌سازی باغ قابل اجراست. برای جذاب‌تر شدن کفپوش محوطه، می‌توانید کفپوش بتنی را با چمن ترکیب کنید.

ساخت مبلمان با پالت چوبی
ساخت مبلمان با پالت چوبی
ساخت مبلمان با بتن
ساخت مبلمان با بتن

۵. مبلمان باغی در محوطه‌سازی با کمترین هزینه

وجود فضایی برای نشستن و یا دورهمی دوستانه در یک محوطه ضروری به نظر می‌رسد. در نتیجه باید به فکر مبلمانی مناسب باشید. انواع مختلفی از مبلمان باغی برای استفاده از فضای باز وجود دارد. باتوجه به میزان هزینه‌ای که مدنظر دارید، می‌توانید یکی از انواع مبلمان فضای باز را خریداری کنید. همچنین یا چند راهکاری که به شما پیشنهاد می‌دهیم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها به شما کمک کند.

  • استفاده از پالت چوبی: اگر دلتان می‌خواهد در محوطه‌ی خود مبلمان چوبی داشته باشید ولی به‌دلیل گران بودن آن محدودیت دارید، استفاده از پالت‌های چوبی می‌تواند راهکار خوبی برای ایجاد یک فضای صمیمی و گرم باشد.
  • خودتان بسازید: زمانی که در حال ساخت محوطه هستید می‌توانید با مصالحی که برای ساخت‌وساز محوطه به کار می‌برید مثل بلوک‌های بتنی، جایی برای نشستن بسازید. مثلا یک سکویی که ارتفاع و عرض استانداردی برای نشستن دارد، بااستفاده از تشک و چند کوسن می‌تواند محل نشستن صمیمی و جذابی را ایجاد کند.
  • مبلمان دست دوم: یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه برای تهیه‌ی مبلمان فضای باز، خرید مبلمان دست دوم برای محوطه است. اگر تفکر محیط‌زیستی دارید، می‌دانید که با استفاده از وسایل دست دوم به محیط‌زیست کمک می‌کنید. چراکه این وسایل دوباره وارد چرخه‌ی مصرف می‌شوند و تبدیل به زباله نمی‌شوند.

مطلب پیشنهادی: مبلمان باغی، ۳۰ مدل شیک برای حیاط خانه و ویلا

نورپردازی باغ
نورپردازی باغ

۶. محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه؛ نورپردازی ارزان

در نورپردازی محوطه انواع مختلفی از لامپ و چراغ و روشنایی‌ها را می‌توانید استفاده کنید. باتوجه به مساحت محوطه و جای نصب چراغ‌ها، باید نورپردازی مناسب برای محوطه ایجاد شود. استفاده از لامپ‌هایی که ارزان‌تر هستند و اجرای نورپردازی ریسه‌ای، هزینه‌ی کمتری برای شما خواهد داشت. توجه کنید که لامپ کم‌مصرف شاید در نگاه اول، هزینه‌بر به نظر برسد ولی باتوجه به طول عمر زیاد این نوع لامپ، صرفه‌ی اقتصادی خواهد داشت.

پرگولای چوبی بسازید
پرگولای چوبی بسازید

۷. محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه؛ لذت ساخت یک پرگولا

برای جذاب‌ شدن محوطه و مسیر رفت‌و‌آمد می‌توانید از پرگولا استفاده کنید. اگر مهارتی در ساخت وسایل چوبی و یا فلزی دارید می‌توانید یک پرگولای ساده را با استفاده از چوب و یا فلزی که در خانه دارید و یا وسایلی که دیگر مورد استفاده‌ی شما نیست، بسازید. پرگولاها وقتی با گیاهان رونده پر می‌شوند جذابیت زیادی به محوطه‌ی شما می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: پرگولا چیست؟ با ۵ کاربردش آشنا شوید!

اجاق آجری
اجاق آجری

۸. اجاق آجری به جای باربیکیو!

اگر به پخت‌وپز در محوطه علاقه‌مندید و داشتن باربیکیو جزو اولویت‌های‌تان است، به‌جای خرید باربیکیو، برای کم کردن هزینه‌ها می‌توانید خودتان یک اجاق در محوطه بسازید. با استفاده از آجر نیز می‌توانید یک اجاق در گوشه‌ای از محوطه داشته باشید.

محوطه‌سازی باغ

کلام آخر

محوطه‌سازی یک کار هیجان‌انگیز و خلاقانه است که می‌توانید با طراحی و اجرای آن لذت برد. با کمی فکر و خلاقیت می‌توانید هزینه‌های اجرای محوطه‌سازی را کاهش دهید. راهکارهایی که در این مطلب بیان شد به شما در محوطه‌سازی باغ با کمترین هزینه کمک خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: طراحی محوطه ویلا و نگهداری از آن، رازهای یک فضای سبز ماندگار!

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه