بازسازی خانه؛ چگونه منزل قدیمی خود را شیک و نو کنیم؟

بازسازی خانه؛ چگونه منزل قدیمی خود را شیک و نو کنیم؟

به قلم: نرگس مهردادیان

بازسازی خانه (renovation) به معنی بهبود ساختار کهنه یا آسیب دیده ساختمان برای تامین نیازهای جدید ساکنان یا استفاده کنندگان بناست. بازسازی معمولا در ساختمان‌های تجاری یا مسکونی قدیمی، فرسوده و برای افرادی که نقل مکان برایشان دردسرساز است، انجام می‌شود. گاه تغییر محل زندگی یا محیط کاری که به مرور فرسوده و آسیب دیده شده یا برای افراد تکراری شده باشد، ممکن نیست، در این صورت با توجه به هزینه بالای خرید ساختمان از طریق بازسازی منزل یا محل کار، می‌توان آسیب‌ها را ترمیم و حس تازگی و نو شدن را در یک فضای نوساز و زیبا تجربه کرد، هزینه‌های احتمالی را کاهش داد، مشکلات انتقال به محل جدید را از میان برد و همزمان در همان مکان دکوراسیون دلخواه خود را آماده کرد.در این مطلب از چیدانه به بررسی روند و معرفی مراحل بازسازی صفر تا صد خانه می‌پردازیم. با ما همراه باشی.

اسکای اسکرپر

 

بابک آبنار
ویلا روان پاک در کلارآباد مازندران
بابک آبنار

مراحل بازسازی خانه

اگر از آن دسته افرادی هستید که خانه‌ای قدیمی و چندسال ساخت دارید و می‌خواهید آن را بازسازی کنید، بهتر است بدانید برای بازسازی صفر تا صد خانه باید از کجا شروع کنید و کدام فضاها در بازسازی خانه برای شما اولویت دارند.

بازسازی منزل

مراحل بازسازی خانه

کارهای لازم قبل از شروع بازسازی و اولویت مراحل بازسازی خانه‌ قدیمی به ترتیب عبارتند از؛

  • تهیه چک لیست از کارهای مورد نیاز در بازسازی
  • مشخص کردن بودجه در اختیار
  • برآورد هزینه دقیق بازسازی داخلی و خارجی
  • مشورت با معمار با تجربه و طراح دکوراسیون داخلی یا استخدام تیم یا شرکت بازسازی
  • دریافت مجوزهای بازسازی خانه در صورت نیاز
  • تعیین اولویت‌های بازسازی طبق هزینه دراختیار، سلیقه شخصی و نظر متخصص
  • عملیات تخریب قسمت‌های مورد نیاز
  • شروع کار بازسازی به ترتیب اولویت اجرا؛ بازسازی آشپزخانه/ بازسازی سقف/ بازسازی و نوسازی لوله کشی سرد و گرم، برق کشی و تاسیسات/ بازسازی کف/ نوسازی سرویس بهداشتی و حمام

 

دفتر طراحی معماری پراگماتیکا
ویلای لانک در جاده چالوس
دفتر طراحی معماری پراگماتیکا

تهیه چک لیست در بازسازی منزل

برای بازسازی خانه ابتدا باید ایده‌ها، نیازها و خواسته‌های خود را لیست کنید تا بتوانید آن را با یک کارشناس و طراح در میان بگذارید. این چک لیست می‌تواند با توجه به نوع پروژه طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود. در روند بازسازی می‌توان بازسازی و تغییر دکوراسیون داخلی را با هم ترکیب کرد، برای مثال گچ بری‌های برجسته خانه‌های قدیمی را تراشید و جای آن‌ها از گچ بری‌های شیک و جدید استفاده کرد، فضایی با دکوراسیون کلاسیک را به دکوراسیون پست مدرن تبدیل کرد یا فضاهای داخلی را با رنگ‌های سرد و گرم تفکیک کرد.

 

دفتر طراحی معماری پراگماتیکا
ویلای لانک در جاده چالوس
دفتر طراحی معماری پراگماتیکا

توجه داشته باشید که امکان فرسودگی زیر ساخت‌های خانه‌های قدیمی بالاست، پس ابتدا سازه و تاسیسات را به طور کامل بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید. می‌توان ایده‌ها و نیازهای خود را به این شکل لیست کرد؛

  • تعویض درب و پنجره‌های قدیمی با جدید
  • نورپردازی، گچ کاری و رنگ آمیزی
  • عایق‌کاری دیوارها و سقف در صورت نیاز
  • استفاده از سقف کاذب کناف یا آسمان مجازی در فضاهای مختلف
  • برداشتن ستون‌های دکوراتیو یا دیوارهای غیر باربر و بزرگتر کردن فضاها
  • تعویض کابینت‌ها با کابینت‌های سبک مدرن و کارایی بیشتر کابینت‌ها
  • ایجاد کمدهای دیواری‌ها و قفسه‌ها
  • کف سازی و استفاده از دیوار پوش در صورت نیاز
  • تعویض کاشی و سرامیک‌های قدیمی با متریال‌های جدید
  • بررسی لوله کشی‌ها، برق کشی‌ها و تغییر یا تعمیر آن‌ها در صورت نیاز
  • تعویض یا اجرای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • طراحی و اجرای مکانی مجزا برای کفش‌کن در ورودی
  • استفاده از رنگ سفید و طوسی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

 

هزینه‌های بازسازی داخلی خانه

هزینه بازسازی داخلی خانه به عواملی چون متراژ فضا، نوع مصالح کاربردی، میزان بازسازی و عمر ساختمان بستگی دارد. اگر کار به شرکت‌های بازسازی واگذار شود، هزینه بازسازی توسط پیمانکار یا گروه بازسازی به‌طور دقیق و برحسب مترمربع تعیین می‌شود. مدیرت درست و داشتن طرح و برنامه تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ها، زمان اجرا و رضایت نهایی دارد. برای مرمت یا بازسازی خانه با هزینه کم باید بیشتر قسمت‌های آسیب دیده را تعمیر و از تزیینات زیاد و غیرضروری پرهیز کرد. اگر مستاجرید برای بازسازی دیوار خانه از نقاشی یا کاغذ دیواری کم هزینه‌تر و اگر مالکید از دیوارپوش‌های چوبی، سنگ‌های آنتیک یا آجرهای دکوراتیو جذاب با هزینه بالاتر استفاده کنید. ممکن است با تغییر جزئی و ارزان یا به‌کار بردن مصالح نامرغوب مجبور ‌شوید پس از مدت کوتاهی هزینه تعمیر، نگهداری یا تعویض بالاتری پرداخت کنید، پس از متریال بی‌کیفیت به‌دلیل قیمت پایین یا از عایق کاری نامناسب برای کف سرویس‌ها استفاده نکنید.

 

 

دفتر معماری و دکوراسیون داخلی دیزنو دیزاین/معمار مسئول: هدا هنردوست
طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی
دفتر معماری و دکوراسیون داخلی دیزنو دیزاین/معمار مسئول: هدا هنردوست

خصوصیات تیم خوب بازسازی خانه

بازسازی خانه کار بسیار حساسی است و بهتر است توسط شرکت‌هایی انجام شود که در این زمینه سابقه و تجربه کافی، ایده‌های جالب و کاربردی دارند تا با ایده‌های متنوع پاسخگوی سبک زندگی و سلیقه‌های متفاوت باشند. یک شرکت خوب باید متخصصان تحصیل کرده و با تجربه را به‌کار گیرد تا مراحل بازسازی به خوبی پیش رود. شرکتی انتخاب کنید که قیمت‌های منطقی اعلام می‌کند، البته توجه داشته باشید انتخاب مصالحی که به‌کار می‌رود در قیمت نهایی تاثیر زیادی دارد. بعضی افراد می‌خواهند بازسازی داخلی منزل‌شان با اجناس درجه یک و گران انجام شود و برخی مایلند بازسازی را با هزینه کمتری انجام دهند. طراحی سه بعدی قسمت‌های مختلف ساختمان توسط شرکت بازسازی می‌تواند دید بهتری برای اجرا و اولویت بندی‌ها به شما بدهد. برای آشنایی با معماران باتجربه در زمینه بازسازی مطلب خدمات بازسازی آپارتمان را بخوانید.

 

حسین نمازی
ویلای دماوند_خانه رویداد
حسین نمازی

عملیات تخریب در بازسازی داخلی منزل

یکی از مراحل مهم در بازسازی داخلی منزل تخریب اصولی به‌منظور حذف یا جابه‌جا کردن دیوارهای باربر و غیرباربر یا تعویض تاسیسات و لوله کشی‌های قدیمی و خراب است. باید با در نظر داشتن استحکام ساختمان و رعایت قوانین ایمنی ساختمان زیر نظر مهندس ناظر این کار انجام شود. در روند بازسازی توجه داشته باشید که تناسب و عملکرد فضاها حفظ شود، برای مثال با کوچک کردن یک فضا و اضافه کردن به فضای دیگر از کیفیت و تناسب آن کم نکنید.

 

حسین نمازی
ویلای دماوند_خانه رویداد
حسین نمازی

بازسازی بخش‌های مختلف خانه

بازسازی منزل پروژه‌ای بزرگ است که بهتر است آن را تقسیم‌بندی کرد و برای بازسازی بخش‌های مختلف ترتیب خاصی را رعایت کرد. یا می‌توان در زمان‌های مختلف برای بازسازی این قسمت‌ها اقدام کرد و با این کار با همین بودجه‌، کار کمتر اما با کیفیت‌تری انجام داد و باقی کارها را به زمانی دیگر موکول کنید. البته این کار مشکلاتی هم دارد، برای مثال هر چند وقت یکبار باید سروصدای بازسازی، تخریب و کثیف کاری‌های آن را تحمل کنید. مراحل بازسازی بخش‌های مختلف خانه؛

حسین نمازی
ویلای دماوند_خانه رویداد
حسین نمازی

بازسازی سقف منزل

در گذشته خانه‌های ایرانی با استفاده از گچ‌بری سقف‌ها تزیین می‌شد اما اخیرا دیگر از نقاشی و گچ‌بری روی سقف‌ها استفاده نمی‌شود. به جای آن از سقف‌های دکوراتیو همراه با نورپردازی محیطی به‌کار می‌رود.

استفاده از کناف یکی از پرطرفدارترین‌ها هنگام تغییر سقف خانه‌های مسکونی است. استفاده از قاب‌های فایبرگلاس یا پلی‌پروپیلن همراه با نورپردازی ملایم نیز یکی دیگر از راه‌های زیباتر شدن سقف در زمان بازسازی خانه است.

بازسازی لوله کشی سرد و گرم

بودجه بازسازی لوله‌کشی با توجه به عمر ساختمان، متریال کاربردی، اجرا، سلیقه افراد و بودجه‌ای که برای نوسازی لوله‌کشی در نظر گرفته‌ شده می‌تواند متفاوت باشد. معمولا بازسازی لوله‌کشی در ساختمان‌هایی که بیش از 10 سال قدمت دارند یا قصد تغییر دکوراسیون و نصب سیستم گرمایشی جدید دارند، انجام می‌شود که شامل تعویض لوله‌کشی آب سردوگرم، لوله‌کشی شوفاژ گرمایشی و تعویض و بازسازی لوله‌کشی فاضلاب برحسب نیاز یک یا همه آن‌ها می‌شود. همچنین احتمال دارد به دلیل افزایش هزینه‌های بازسازی لوله‌کشی بخشی از ساختمان تعویض شود اما اگر قصد بازسازی خانه را دارید بهتر است لوله‌کشی‌ها را تعمیر یا در صورت نیاز تعویض کنید تا پس از بازسازی موجب خسارت نشوند.

 

دفتر معماری و دکوراسیون داخلی دیزنو دیزاین/معمار مسئول: هدا هنردوست
طراحی و بازسازی تخصصی ساختمان
دفتر معماری و دکوراسیون داخلی دیزنو دیزاین/معمار مسئول: هدا هنردوست

بازسازی کف خانه

برای بازسازی کف خانه مصالح زیادی کاربرد دارند که می‌توان با توجه به شرایط خانه و اینکه مالک یا مستاجر هستید، آن‌ها را انتخاب کنید. عواملی چون هزینه مصالح و نگهداری، نمای ظاهری، سلیقه شخصی، تنوع رنگی، ایمنی و راحتی درحرکت و نصب آسان در انتخاب کف‌پوش مناسب تاثیر زیادی دارند. برخی از انواع کف‌سازی‌هایی که در بازسازی کف کاربرد دارند شامل‌؛ سرامیک، سنگ، پارکت، موکت و لمینت هستند. برای بازسازی کف خانه با ارزان‌ترین مصالح می‌توانید از مصالح موزاییک و کف پوش موکت استفاده کنید. موکت‌های ارزان‌قیمت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجود است که می‌توانید برای پوشش کف اتاق‌خواب یا قسمت‌های دیگر خانه از آن‌ها استفاده کنید.

گروه معماران مدام
خانه سفید
گروه معماران مدام

بازسازی آشپزخانه؛ مهم‌ترین بخش بازسازی خانه

آشپزخانه از مهمترین فضاهای خانه است و بازسازی آن اهمیت زیادی دارد. بازسازی آشپزخانه بسته به اینکه سطحی یا اساسی باشد می‌تواند آسان یا چالش برانگیز باشد، برای مثال برای تغیییر جای سینک ظرفشویی، نیاز به تغییرات لوله کشی و کنده‌کاری‌ است یا برای تغییر جای گاز یا فر باید لوله کشی گاز و برق‌کشی را تغییر داد.

بازسازی آشپزخانه

بازسازی آشپزخانه

تغییرات آشپزخانه در بازسازی خانه می‌تواند شامل مواردی چون تعویض رنگ و کاشی دیوارها، سرامیک و کف‌پوش، تزیینات سقف و کناف باشد اما مهم‌ترین بخش در بازسازی آشپزخانه‌های قدیمی تغییر کابینت‌هاست. اگر کابینت‌های فلزی دارید آن را به ام‌دی‌اف یا چوب تغییر دهید یا آن‌ها را رنگ بزنید. برای بازسازی آشپزخانه با هزینه کم می‌توانید از کاشی و سرامیک‌هایی که قابل چسبیدن روی کاشی‌های قدیمی است استفاده کنید، در و نمای کابینت‌هایی که بیشتر جلوی چشم هستند مانند کانتر را تغییر دهید، از ورق‌های روکش کابینت با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده کنید یا براساس جنس کابینت از روغن‌های جلا دهنده برای تعمیر در‌ها استفاده کنید.

 

 

گروه معماران مدام
خانه سفید
گروه معماران مدام

بازسازی پذیرایی و نشیمن

بازسازی اتاق نشیمن و پذیرایی معمولا چالش‌های آشپزخانه را ندارد، سخت‌ترین تغییرات این فضا در وقت بازسازی خانه مربوط به نورپردازی یا جابجایی سیم‌کشی برق و آنتن یا در صورت نیاز تغییرات سیستم گرمایشی سرمایشی است. با تغییر رنگ و متریال در سقف، کف یا دیوار و استفاده از وسایل دکوراتیو زیبا روی آن‌ها می‌توان به زیبایی این فضا را بازسازی کرد.

بازسازی پذیرایی و نشیمن

استودیو آدمون
آپارتمان کلاژ در خیابان نیاوران
استودیو آدمون

بازسازی اتاق خواب

می‌توان با تغییر جای کمد دیواری‌های قدیمی یا ایجاد کمد دیواری‌های جدید، تعویض کفپوش و دیوارپوش اتاق خواب‌ها یا تزییات سقف بازسازی اتاق خواب را انجام داد. اتاق‌خواب در معرض دید نیست، برای بازسازی آن با کمترین هزینه بهتر است تنها موارد ضروری را بازسازی کنید. اگر فضای اتاق‌خواب کوچکی دارید بهترین راه حذف کمد دیواری و استفاده از کمد دیواری‌های ام‌دی‌اف در قسمت زیر یا بالای تخت خواب است. برای بازسازی دیوارهای اتاق‌خواب با هزینه کم آن‌ها را نقاشی کنید یا می‌توان فقط یک دیوار را کاغذدیواری و دیوارهای دیگر را نقاشی کرد.

 

استودیو آدمون
آپارتمان کلاژ در خیابان نیاوران
استودیو آدمون

https://www.chidaneh.com/blog/post/298788

بازسازی سرویس‌ بهداشتی معمولا کمی مشکل، وقت‌گیر و پرهزینه است. به خصوص اگر تصمیم به تغییرات لوله کشی، برق کشی و کارهای زیرساختی چون عایق کاری داشته باشید. تعویض کاشی سرامیک‌ها هم معمولا خرابکاری دارد اما بدون شک از تغییرات سرویس بهداشتی جدید و زیبا پشیمان نخواهید شد.

 

برای به حداقل رسیدن هزینه تعمیر و بازسازی سرویس بهداشتی و حمام در صورت امکان و آسیب ندیدن از تعویض لوله‌کشی‌های سرد و گرم خودداری کنید، از کاشی و سرامیک‌هایی که با چسب روی کاشی و سرامیک‌های قدیمی اجرا می‌شوند استفاده کنید. آینه و شیرآلات بیرونی تاثیر زیادی در زیبایی سرویس بهداشتی و حمام دارد،  می‌توانید با تعویض آن‌ها جلوه‌ای زیبا به سرویس بهداشتی یا حمام خود بدهید.

 

 

استودیو آدمون
آپارتمان کلاژ در خیابان نیاوران
استودیو آدمون

بابک آبنار
ویلا روان پاک در کلارآباد مازندران
بابک آبنار

بازسازی تراس، حیاط و نما

فضاهای بیرونی تاثیر زیادی در زیبایی خانه دارند. بنابراین آن‌ها هنگام بازسازی خانه نادیده نگیرید. تراس و بالکن اگر خوب طراحی شوند می‌توانند بخشی از فضای داخلی خانه محسوب شوند. اگر خانه شما حیاط دارد با طراحی ساده فضای سبز و کمی تغییرات در نورپردازی حیاط تغییر چشمگیری ایجاد کنید.

اگر نمای ساختمان شما قدیمی است یا متریال‌هایش آسیب دیده با ترمیم و بازسازی نمای ساختمان و نورپردازی آن حال و هوای منزلتان از بیرون هم بهتر شود. برای بازسازی دیوارهای حیاط با کمترین هزینه می‌توانید از سیمان استفاده کنید، با چمن و گل‌های زیبا جلوه‌ای بی‌نظیر به باغچه حیاط ببخشید یا با رنگ آمیزی در ورودی ظاهری زیبا به ورودی خانه بدهید.

تفاوت بازسازی آپارتمان‌های کوچک با خانه‌های قدیمی بزرگ

بازسازی آپارتمان‌ کوچک مشکل‌تر از بازسازی خانه‌های بزرگ است. به‌دلیل مساحت کم طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی این خانه‌ها باید طوری باشد که بتوان حداکثر استفاده را از فضا برد، برای این کار استفاده از وسایل کم جا کمک زیادی می‌کند. البته بازسازی خانه‌های بزرگ هم به دانش و تخصص نیاز دارد، برای این‌کار قبل از شروع باید بدانید چه چیزی از خانه جدید می‌خواهید، تا چه حد می‌خواهید قسمت‌های سنتی را حفظ کنید و دکوراسیون سنتی را ترجیح می‌دهید یا مدرن.

 

بابک آبنار
ویلا روان پاک در کلارآباد مازندران
بابک آبنار

انواع قرارداد بازسازی منزل

پروژه‌های بازسازی خانه نکات حقوقی و قانونی دارد. مبلغ قرارداد بازسازی منزل را هزینه‌های مصالح و ابزار مصرفی، عملیات اجرایی و حق الزحمه پیمانکار تشکیل می‌دهد. پیمانکار تغییرات مورد نظر کارفرما را طراحی و برآورد هزینه کرده و عددی را به‌عنوان مبلغ قرارداد اعلام می‌کند.

  • قرارداد بازسازی بدون مصالح: مبلغ قرارداد تنها شامل هزینه‌های اجرایی و حق الزحمه پیمانکار است. هزینه مصالح مقطعی برآورد، به مرور خریداری و به‌صورت تنخواه پرداخت می‌شود.
  • قرارداد بازسازی دستمزدی: پیمانکار با حق الزحمه ثابتی بازسازی را مدیریت می‌کند. هزینه‌های مصالح و اجرا به‌صورت تدریجی و تنخواه‌ پرداخت می‌شود.
  • قرارداد بازسازی درصدی: ابتدا برآورد تقریبی هزینه‌های مصالح و اجرا به کارفرما اعلام می‌شود اما مبلغ نهایی شامل مجموع هزینه‌های نهایی مصالح و اجرا به‌علاوه درصدی از فاکتور (معمولا 20%) به‌عنوان حق الزحمه پیمانکار است.

 

 

استودیو آدمون
آپارتمان کلاژ در خیابان نیاوران
استودیو آدمون

کلام پایانی

بازسازی منزل کاری پیچیده‌ای است که قبل از شروع نیاز به طراحی، اولویت بندی و برآورد هزینه دارد تا با آگاهی و آمادگی بتوان آن را به‌خوبی مدیریت کرد. برای شروع کار بازسازی ابتدا باید چک لیستی از کارهای مورد نیاز را تهیه و بازسازی فضاها را اولویت بندی کرد. توصیه می‌شود اگر کار بازسازی خانه شما فراتر از تغییرات سطحی و ساده است، برای انجام آن از متخصصین بازسازی کمک بگیرید، در غیر این‌صورت با روش‌های کم هزینه و اقتصادی می‌توانید خودتان با مشاوره متخصصین، بازسازی خانه را انجام دهید. با کمک این مطلب می‌توانید به‌راحتی روند بازسازی ‌را بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی کنید و بهترین نتیجه را در پایان کار مشاهده کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بازسازی مطلب آموزش بازسازی منزل، بازسازی و نوسازی منزل و ایده‌های بازسازی خانه را بخوانید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه