طراحی تراس و بالکن کوچک، 25 ایده برای فضای دنج و سبز خانه

طراحی تراس و بالکن کوچک، 25 ایده برای فضای دنج و سبز خانه

به قلم: سمانه زارعی

این روزها که اغلب خانه‌ها از داشتن حیاط و فضای باز بی‌بهره‌اند؛ داشتن یک بالکن و تراس هم غنیمت است حتی اگر خیلی بزرگ نباشد. بالکن‌های کوچک خانه‌های امرزوی نسل جدیدی از ایوان‌های قدیمی هستند که نور و هوای تازه را به خانه می آورند و ارتباط بین فضای داخلی و خارجی را برقرار می‌کند. همانطور که برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل برنامه‌ریزی می‌کنید می‌توانید با طراحی تراس و بالکن کوچک خانه خود فضایی جذاب و دلباز ایجاد کنید که از عصرهای بهاری نهایت استفاده را ببرید. در این مطلب ایده‌های متنوعی برای طراحی بالکن و تراس کوچک آورده‌ایم. اگر شما هم به دنبال طراحی تراس خانه خود هستید با این مطلب ازچیدانه همراه باشید.

 

chidaneh ad banner

تفاوت تراس، بالکن و ایوان

قبل از اینکه به ایده‌های طراحی بالکن کوچک برسیم، باید بدانیم که تراس، بالکن و ایوان تعاریف مشخصی دارند ولی امروزه با تغییر سبک زندگی و ساختمان‌ها این کلمات به جای همدیگر هم به کار می‌روند. ایوان فضایی بین داخل خانه و فضای بیرونی آن است که در معماری سنتی ایرانی و خانه‌های قدیمی دیده می‌شود. بالکن نسل امروزی ایوان خانه‌های قدیمی است که در آپارتمان‌ها طراحی می‌شود و حداقل از یک طرف به فضای برون اشراف دارد. تراس یا بهارخواب فضایی مانند بالکن است ولی سقف ندارد در نتیجه مساحت آن جزو آپارتمان محسوب نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی: تفاوت تراس و بالکن در معماری خانه‌های امروزی!

 

پیرامون گاردن
انواع میز و صندلی باغی
پیرامون گاردن

مبلمان در طراحی تراس و بالکن کوچک

یکی از عناصر مهم برای طراحی بالکن و تراس کوچک انتخاب مبلمان برای آن است. با توجه به کوچک بودن بالکن، انتخاب مبلمان مناسب برای بالکن کوچک خانه‌ اهمیت زیادی دارد. عواملی مانند: مدت زمان استفاده از فضای بالکن، تعداد افرادی که قرار است همزمان در بالکن باشند، اقلیم منطقه، جنس مبلمان، نوع استفاده شما از بالکن؛ مثلا شما دوست دارید روی صندلی چوبی کوچکی، پشت میز بنشینید و کتاب بخوانید و یا دوست دارید روی یک صندلی راحت دراز بکشید و ریلکس کنید! و یا ممکن است از بالکن برای نشستن با مهمان خود و گپ زدن استفاده کنید، در این صورت یک نیمکت هم می‌تواند به ایجاد فضای کافی برای نشستن کمک کند. در طراحی بالکن کوچک خانه استفاده از کوسن‌های رنگی و متناسب با مبلمان را فراموش نکنید. در انتخاب مبلمان مناسب علاوه بر اندازه به تناسب رنگی آنها هم توجه کنید.

مطلب پیشنهادی: مبل فضای باز فلزی بهتره یا حصیری؟

 

طراحی نرده‌های بالکن کوچک

نوع نرده‌های به کار رفته در تراس و بالکن آپارتمان در زمان ساخت تعیین می‌شود ولی ممکن است شما بخواهید تغییری در نرده‌های بالکن بدهید. در انتخاب نوع نرده به کار رفته در بالکن و تراس عواملی مانند: میزان محصوریت فضای بالکن، سبک طراحی بالکن و سلیقه شما در انتخاب متریال، استفاده کودکان از بالکن و تراس و.. بستگی دارد.

انواع مختلف نرده و جان‌پناه برای به کار بردن در بالکن و تراس مانند: نرده کابلی، حفاظ چوبی، نرده فلزی، حفاظ شیشه‌ای، حفاظ و نرده‌های سنگی، استفاده از فلاورباکس و… در بازار وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: زیبایی نمای ساختمان، 10 نرده بالکن و حفاظ تراس مدرن

 

نورپردازی بالکن و تراس کوچک

با نورپردازی بالکن و تراس کوچک خانه می‌توانید از این فضای جذاب شب‌ها هم استفاده کنید. استفاده از ریسه‌های نور، فانوس‌های جذاب و چراغ‌های روشنایی مینیمال تراس کوچک خود را روشن کنید.

جذابیت بالکن کوچک با استفاده از گیاه

یکی از مهم‌ترین عناصری که به جذابیت و زیبایی بالکن کوچک خانه شما کمک می‌کند استفاده از گیاه است. با توجه به اندازه بالکن و تراس، می توانید از چند گلدان کوچک استفاده کنید، فلاورباکس‌هایی با گیاهان بلند برای ایجاد محصوریت به کارببرید و یا چند گیاه رونده برای سبز شدن دیواره بالکن در نظر بگیرید. یکی از کارهایی که به جذابیت و سبز شدن بالکن شما کمک می‌کند استفاده از دیوار سبز متناسب با فضای بالکن است، دیوار سبز علاوه بر اینکه گیاه را به بالکن شما اضافه می‌کند فضایی روی زمین اشغال نمی‌کند و فضای بازتری برای مبلمان و وسایل دیگر در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: انواع دیوار سبز، مدل‌ها و کاربرد هرکدام

 

استفاده از چوب در طراحی تراس

چوب یکی از عناصر مهم در ایجاد گرما و صمیمیت در هر فضایی است. می‌توانید برای طراحی بالکن و تراس کوچک خانه از چوب برای کف‌سازی آن،‌ پوشاندن نرده‌های بالکن و یا قسمتهایی از دیوار استفاده کنید. ترموود از مصالحی است که در برابر رطوبت و حرارت مقاوم است و می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای طراحی بالکن کوچک باشد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت ترموود و چوب پلاست، نکات خواندنی این دو متریال پاییزی!

 

رنگ در طراحی بالکن و تراس کوچک

رنگ در همه‌ی فضاهای زندگی نقش بسیار مهمی دارد، در طراحی بالکن و تراس کوچک خانه به استفاده از رنگ‌ها دقت کنید، رنگ‌های روشن باید بزرگتر به نظر رسیدن فضای بالکن می‌شوند رنگ‌های گرم و عناصر طبیعی مانند چوب باعث گرما و دنج بودن فضای بالکن می‌شوند. برای ایجاد هماهنگی رنگ‌ها به انتخاب رنگ مبلمان و کوسن و عناصر دیگر در بالکن توجه کنید.

عصرانه در بالکن کوچک خانه، نوش جان!

در صورتی که فضای بالکن آنقدر کوچک است که نمی‌توانید میز ثابتی را در آن قرار دهید می‌توانید از یک میز تاشویی که به نرده بالکن نصب می‌شود استفاده کنید. میز و صندلی‌های تاشو استفاده از بالکن و تراس کوچک را امکان‌پذیر می‌کنند.

حرف آخر:

علاوه بر موارد بیان شده در طراحی بالکن و تراس کوچک خانه، با استفاده از عناصر خاص و زیبایی که دوستشان دارید مانند: استفاده از کاشی‌های رنگی، فانوس‌های دکوری، قفسه کوچکی برای کتاب، خانه‌ی کوچک حیوان خانگی‌خود و… می‌توانید از بالکن خانه نهایت استفاده را ببرید و یک بهشت کوچک در خانه خود ایجاد کنید. البته توجه کنید که مساحت کم بالکن را در نظر بگیرید و در طراحی آن بر اساس اولویت‌های خود عناصر را جای‌گذاری کنید.

شما هم برای طراحی بالکن و تراس کوچک خانه خود می‌توانید با اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی محوطه در ارتباط باشید و از مشاوره کارشناسان بهره ببرید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه