Chidaneh.com placeholder image

6 ایده نورپردازی که دکوراسیون منزل تان را رویایی می کند!

به قلم: تحریریه چیدانه

نورپردازی: یکی از ارکان مهمی که در طراحی داخلی اهمیت دارد، توجه به اصول و ضوابط نورپردازی است. نورپردازی مناسب تاثیر ویژه ای بر رفتار و عملکرد هر فرد و آرامش روحی و روانی وی دارد. در یک خانه، تمام فضاها مهم هستند و نمی‌ توان گفت اتاق خواب ارزش کمتری دارد یا طراحی سرویس بهداشتی مهم نیست. بلکه ممکن است در نظر هر فردی، یک فضا از اهیمت ویژه برخوردار باشد و فضاهای دیگر از اهیمت کمتر. بنابراین، طراح باید در هر طراحی، بهترین عملکرد خود را پیاده سازی نماید. اتاق نشیمن، محل غذاخوری، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و … همگی در نظر یک طراح باید اهمیت داشته باشند.‌ در همین رابطه امروز درچیدانه به بررسی نورپردازی رویایی و خاص می پردازیم با ما همراه باشید. 

در ادامه خواهید دید:

قالیشویی ادیب
  • نورپردازی اتاق خواب
  • نورپردازی فضای نشیمن
  • نورپردازی آشپزخانه
  • نورپردازی حمام و سرویس های بهداشتی
  • نورپردازی فضای راهرو و راه پله

 


امیر صادقی
عکاسی خانه ی تارخ و ساغر در یوسف آباد
امیر صادقی

نورپردازی اتاق خواب

در نورپردازی رویایی فضای اتاق خواب آنچه بیش از همه اهمیت دارد، نور ملایم است. یک نور ملایم می تواند ارامش را برای شما به ارمغان بیاورد و فضای شما را خاص کند. اگر نیاز به یک فضای خاص و سحرانگیز دارید از لوستر و آباژور هایی استفاده کنید که طرح و بافت خاصی را روی دیوار شما ایجاد کند و از آن لذت ببرید. از آنجا که اتاق خواب ها فضاهای خصوصی هستند، نیازی به نورپردازی های عمومی معمول ندارند.

شاهد حاجی حسینی
تور خانه گردی
شاهد حاجی حسینی

امیر صادقی
عکاسی خانه ی تارخ و ساغر در یوسف آباد
امیر صادقی

نورپردازی فضای نشیمن

تاثیر یک نورپردازی خاص در فضای نشیمن کمتر از یک دست مبلمان راحت نیست و به همان اندازه در فضای شما جلوه گری می کند، بنابراین توجه به نورپردازی در فضای نشیمن بسیار مهم است، حتی این نورپردازی می تواند فراتر از هالوژن ها و ال ای دی های معمولی باشد و یک طراحی خاص و هماهنگ با نوع فضای نشیمن شما باشد. در کل نورپردازی اتاق نشیمن شامل روشنایی عمومی، نورپردازی متمرکز و نورپردازی محدود می شود، روشنایی عمومی یا همان نورپردازی از سقف برای روشن کردن اتاق نشیمن کفایت می کند و مقدار نسبتا کمی از نور را در منطقه وسیعی انتشار می دهد.

امیر صادقی
عکاسی خانه ی تارخ و ساغر در یوسف آباد
امیر صادقی

نورپردازی اشپزخانه

آشپزخانه به عنوان مهم ترین فضای خانه برای ایجاد یک محیط کاربردی، راحت و امن اول از همه چیز به یک نورپردازی مناسب نیاز دارد. این که شما دقیقا بدانید از چه نوری و در کدام قسمت باید استفاده کنید، کلیدی است که به بهبود کیفیت فضای آشپزخانه تان کمک زیادی می کند. معمولا انتخاب این نورپردازی های مختلف در آشپزخانه با توجه به عملکرد محدوده های مختلف آن مانند اپن، هود و گاز، سینک و … انجام گرفته و هر کدام باید متناسب با کاری باشند که در آن محدوده صورت می پذیرد. 

نورپردازی حمام و سرویس های بهداشتی

لازمه اینکه یک حمام و سرویس بهداشتی رویایی و زیبا باشد تنها تجمل و گران قیمت بودن آن نیست. برای داشتن یک نورپردازی رویایی و منحصربه فرد باید طراحی مناسب برای ایجاد فضایی با کیفیت صورت گیرد که احساس آرامش را به شما القا کند. نورپردازی مناسب، طراحی زیبا، انتخاب لوازم جانبی لوکس و پالت رنگ مناسب همه با هم می تواند روح و روان شما را تسکین دهد. قبل از انتخاب آویز و روشنایی مناسب، به شکل، اندازه، سبک و متریال آن دقت کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک برای حمام مناسب و بهترین است. نورپردازی اصولی و مناسب از لحاظ روانشناسی و زیبایی بصری تاثیر زیادی بر روی سلامت بدن می گذارد.

امیر صادقی
طراحی دیوار راهروی ورودی
امیر صادقی

نورپردازی فضای راهرو و راه پله

فضای راهرو ها و راه پله را می توانید با نورپردازی های ساده تبدیل به یک فضای بی نظیر کنید. در واقع  اکثر  طراحان از طراحی نورپردازی راهرو در دکوراسیون داخلی غافل می شوند و این قسمت را کمتر مورد توجه و سزاوار صرف هزینه می‎ دانند در حالی که راهروی ورودی هر خانه اولین فضایی است که هر فردی از آن عبور می کند و باید حس خوب و صمیمانه ای را به وجود آورد. بیش تر راهرو های ورودی دارای اندازه ای کوچک و نورپردازی ضعیفی هستند ، به همین دلیل نیامند توجه بیشتری است تا نورپردازی مناسبی برای آن طراحی کنیم ،که هم بزرگ تر و هم روشن تر و زیباتر جلوه کند و همچنین مهمانان در زمان ورود به منزل شما حس خوبی داشته باشند.

به دلیل تنوع بسیار زیاد لامپ ها، آباژور ها، لوستر ها و لوازم روشنایی دیگر، انتخاب چراغی که هم زیبا باشد هم کاربردی کاری بس دشوار است. اما اگر قصد خرید دارید من پیشنهاد می کنم پیش از رجوع به فروشگاه های لوازم روشنایی و سردرگم شدن در آن ها، با مراجعه به اهالی فن چیدانه و ویترین کالاها ی آن، ابتدا سری به بخش های نورپردازی وروشنایی بزنید و نمونه های موجود در آن ها را ببینید.

مطالب بیشتر:
نورپردازی: کاربرد لوستر، آباژور و روشنایی ها در دکوراسیون داخلی
در نورپردازی منزل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
درخشش لوستر های زیبا در دکوراسیون داخلی منزل
۱۰ فضای داخلی ساختمان با نور مخفی های خیره کننده
انواع نورپردازی راه پله برای درخشش دکوراسیون منزل
نورپردازی: آنچه باید درباره انتخاب لامپ های LED بدانید!

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه