Chidaneh.com placeholder image

گنبد شیشه ای از طراحی تا اجرا

به قلم: فائزه میرسلطانی

حتما در زمان بازدید از بناهای تاریخی و باستانی، به تاثیر شیشه‌های رنگی در جذابیت نمای عمارت پی برده‌اید و متوجه شده‌اید که رنگ و نقش شیشه‌های رنگی تا چه اندازه به زیبایی و دلنشینی بنا کمک می‌کنند. تابش نور خورشید، باعث جلوه بیشتر این شیشه‌ها و تولید نوری رنگی می‌شود. پرتوهای رنگی نور در فضای بنا پخش می‌شوند و در نهایت اثری هنرمندانه پیش رویتان شکل خواهد گرفت. با کمک تکنولوژی روز و با استفاده از خلاقیت، هنوز هم این شیشه‌های رنگی در ساختمان‌سازی کاربرد دارند و حتی می‌توان گفت تنوع طرح و رنگ آنها بیشتر نیز شده است. در این مطلب از چیدانه قصد داریم که در مورد مزیت‌های گنبد شیشه ای از برایتان بگوییم و نگاهی کوتاه به تاریخچه آن داشته باشیم.  

نقش گنبد شیشه ای رنگی در بناهای تاریخی

 گنبد شیشه ای از گذشته تا امروز در طراحی و ساخت بناهای تاریخی حضور پر رنگی داشته‌اند و دریچه‌ای برای هدایت نور خورشید به داخل بنا و همچنین عاملی برای زیبایی بیشتر سازه بوده‌اند. در معماری اروپایی استفاده از گنبد شیشه ای بیشتر در کلیساها مرسوم بوده و در بناهای باستانی خودمان می‌توانیم به سقف حمام‌های تاریخی و همچنین عمارت‌های کلاه فرنگی که البته راه یافته از معماری غرب بوده، اشاره کنیم. گنبد حمام‌ها معمولا از شیشه‌های بدون رنگ هستند و کاربردشان تنها پخش نور بوده است. اما در عمارت کلاه فرنگی رنگ‌ها خودنمایی می‌کنند و علاوه بر تابش نور و روشنی فضا، کمک به زیباسازی، یکی دیگر از اهداف طراحی این سقف‌ها بوده‌اند.

قالیشویی ادیب

اوج شکوه و نمای خیره کننده گنبد شیشه ای را در سقف کلیساها می‌توان دید. اگر وارد این فضاهای عرفانی شوید، نمی‌توانید به راحتی از تماشای گنبد شیشه ای و رنگی آنها دست بکشید. پرتوهای رنگارنگ، حس دلچسبی به بنا می‌بخشند و فضایی آرامش‌بخش و عرفانی در کلیسا به‌وجود می‌آورند.

گنبد شیشه ای و نقش آن در معماری امروز بناهای ایرانی

هنر طراحی روی شیشه و تکنولوژی روز ساخت آن سبب شده که امروز بتوانیم به سبک بناهای تاریخی، در ساختمان‌های مدرن نیز گنبد شیشه ای رنگی داشته باشیم. در واقع به جای استفاده از سقف‌های ساده گچی و گچ‌بری‌های خسته‌کننده، می‌توان از گنبد شیشه ای رنگی استفاده کرد و نور و روشنایی را به داخل فضا هدایت کرد. ناگفته پیداست که تا چه اندازه گنبدهای شیشه‌ای در زیبایی ساختمان تاثیرگذار هستند و عبور نور طبیعی خورشید یا نور مصنوعی از شیشه‌های رنگارنگ، جلوه‌ای فوق‌العاده‌ای به سازه می‌بخشد.

مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج
گنبد استین گلس
مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج

تکنیک ترکیب شیشه‌های رنگی در کنار فلزها با نام تجاری استیند گلس شناخته می‌شود و توانسته است در هنر معماری مدرن جایگاه ویژه‌ای پیدا کند تا به سبک سازه‌های دوران رنسانس و گوتیگ، بناهایی با شکوه در دوران امروزی خلق کند. این شیشه‌ها در تعداد کم تا زیاد می‌توانند با تبحر در کنار هم قرار بگیرند و به شکل گنبد شیشه ای کوچک یا عظیم روی سقف جا خوش کنند.

مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج
گنبد استین گلس
مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج

برای آشنایی با بهترین نمونه‌های گنبدهای شیشه‌ای رنگی، وارد پروفایل گروه آرچی تاج شوید و اگر قصد دارید از این گنبدها در ساخت یا تغییر بنای مورد نظرتان استفاده کنید، از کارشناسان این مجموعه کمک بگیرید. گروه آرچی تاج بزرگ‌ترین مجموعه فعال ایران در زمینه تولید اسکای لایت و نورگیرهای شیشه‌های استیند گلس است که در حال حاضر پروژه‌های گنبدهای شیشه‌ای رنگی در ابعاد مختلف را اجرا می‌کند. به جرئت می‌توان گفت که عظمت پروژه‌های گنبد شیشه ای این مجموعه در سطح خاورمیانه، حرفی برای گفتن دارد. طراحی روح‌نواز نقوش، ترکیب رنگ فوق‌العاده و کیفیت بالای مواد اولیه از ویژگی‌‌های اصلی پروژه‌های انجام شده به دست مجموعه آرچی تاج است.

مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج
گنبد استین گلس
مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج

گنبد شیشه‌ای در چه سازه‌هایی کاربرد دارد؟

استفاده از گنبدهای شیشه‌ای، بیشتر در ساختمان‌هایی با سقف بلند مرسوم است و جلوه بیشتری دارد. اما فراموش نکنید که استفاده از تکنیک استیند گلس برای خلق گنبد شیشه ای محدودیتی ندارد و در سازه‌هایی با ارتفاع سقف معمولی نیز قابل استفاده است و تنها ابعاد آن کوچک‌تر می‌شود.

از این تکنیک می‌توان برای عبور نور طبیعی در سقف‌های بلند و سازه‌های یک طبقه استفاده کرد یا نور مصنوعی را در ابعاد کوچک‌تر گنبد، در خانه‌های چند طبقه نیز جایگزین کرد.

تنوع طرح و رنگ دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد و این گنبدها برای انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و فرهنگی کاربرد دارند.

مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج
نورگیر تجاری
مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج

امتیاز استفاده از گنبد شیشه ای در معماری سازه

  • زیبایی سقف با کمک نقوش و رنگ
  • ایجاد پرتوهای رنگی نور و زیباتر شدن فضا
  • تلفیقی از دکوراسیون لوکس امروزی با المان‌های نوستالژیک معماری اروپایی
  • جایگزینی برای لوسترها و کناف‌های نور مخفی در خانه‌هایی با ارتفاع سقف نرمال

مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج
طراحی و اجرای گنبد شیشه ای
مجموعه طراحی و اجرای نورگیر آرچی تاج

برای آشنایی بیشتر با هنر استیند گلس وارد صفحه مجموعه آرچی تاج شوید و پروژه‌های بزرگ‌ترین مجموعه فعال در زمینه تولید اسکای لایت و گنبدهای شیشه‌ای رنگی در ایران را بررسی کنید. این مجموعه با طراحی حرفه‌ای و تکنولوژی روز و کیفیت بالای مواد اولیه، سازه‌ای رویایی برایتان خلق می‌کند.

برای آشنایی با دیگر نکات دکوراسیون، وبلاگ چیدانه را دنبال کنید.

مطلب پیشنهادی: طراحی سقف در دکوراسیون منزل

مطلب پیشنهادی: طراحی سقف آشپزخانه، آشپزی آرام زیر این 20 سقف مدرن!

مطلب پیشنهادی: آسمان مجازی طراحی سقف به رنگ آبی بیکران

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه