Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه فیلم آتش بس ۲؛ دکوراسیونی مدرن و به دور از سنت‌ها

به قلم: المیرا فلاحیان

معماری و سینما در ذات مکمل یکدیگر هستند و از همین رو نیز طراحی صحنه و دکوراسیون هر فیلم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگرچه معماری ایرانی و دکوراسیون‌های سنتی امروزه به مراتب بیشتر از دکوراسیون‌های مدرن در فیلم‌های سینمایی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با این حال کم نیستند آثار بی‌نظیری که با استفاده از معماری و دکوراسیون مدرن موفق به جلب نظر مخاطب شده‌اند.

دکوراسیون مدرن فیلم آتش بس 2

تابلو فرش ریحان

تهمینه میلانی را می‌توانیم یکی از خبره‌ترین کارگردانان در زمینه حفظ پیوند میان معماری و سینما بدانیم. اهمیتی که این کارگردان برای معماری و دکوراسیون‌های داخلی فیلم‌های خود قائل می‌شود سبب محبوبیت هرچه بیشتر آثار او گشته‌اند و معماری هر یک از این آثار به نوبه‌ی خود، حرف‌ها برای گفتن دارد. فیلم دکور این هفته به سراغ دکوراسیون مدرن و غرب‌زده‌ی فیلم سینمایی آتش بس ۲، به کارگردانی تهمینه میلانی رفته است. پس با چیدانه همراه باشید تا با هم به زیبایی خیره کننده دکوراسیون مدرن خانه خسرو و ترانه سفر کنیم و از زیبایی‌های دکوراسیون این فیلم لذت ببریم.

آتش بس 2

درباره فیلم آتش بس ۲

آتش بس ۲ فیلمی به کارگردانی تهمینه میلانی، محصول سال ۱۳۹۲ است که در همان سال بسیار مورد توجه قرار گرفت. اصلی‌ترین علت مورد توجه قرار گرفتن این فیلم، اقتباس از سمینار دکتر هلاکویی، با نام ۵۰ باید و نباید در زندگی زناشویی می‌باشد.

یکی دیگر از دلایلی که این فیلم به محبوبیت در میان مردم رسید، دکوراسیون و معماری بسیار زیبای این فیلم سینمایی می‌باشد. طراحی صحنه و دکوراسیون این فیلم را آزیتا میلانی برعهده داشته است و سعیش بر آن بوده که زیبایی دکوراسیون مدرن را به رخ بکشد. دکوراسیونی که اگرچه سنتی و اصیل ایرانی نیست، اما بسیار زیبا و خیره‌کننده می‌باشد.

اتاق نشیمن خانه خسرو و ترانه

خلاصه داستان: زوج جوانی به نام‌های ترانه (میترا حجار) و خسرو (بهرام رادان) عازم سفری به خارج از کشور هستند که به طور اتفاقی در فرودگاه مشاور خانوادگیشان را ملاقات می‌کنند و طی این ملاقات اتفاقات چند سال اخیر را با او مرور می‌کنند.

  • تهیه‌کننده: محمد نیک بین
  • نویسنده و کارگردان: تهمینه میلانی
  • بازیگران: بهرام رادان، میترا حجار، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، مهرانه مهین‌ترابی

گل و گیاه‌های طبیعی؛ عضو جدایی‌ناپذیر دکوراسیون خانه

داستان فیلم بین یک زن و شوهر تحصیلکرده با تفکراتی نسبتا مدرن رخ می‌دهد که این مدرنیته از لوازم خانگی و دکوراسیون داخلی آن‌ها نیز به خوبی پیداست. دکوراسیونی شکل گرفته از رنگ‌های مینیمال و روشن که مدرنیته را به رخ می‌کشند. لوکیشن اصلی فیلم، خانه این زوج است که هیچ بویی از معماری ایرانی و دکوراسیون سنتی نبرده است و تک تک المان‌های فضا سعی بر به رخ کشیدن بیش از پیش زیبایی‌ها و مدرنیته‌ی لوازم دارند.

گل و گیاه طبیعی در دکوراسیون

یکی از اصلی‌ترین اجزای این خانه، گل‌های رنگارنگ در قسمت‌های مختلف خانه می‌باشند. گل‌هایی طبیعی که شادی و سرزندگی را به خانه بیاورند و زیبایی به سزایی را در کنار رنگ‌های روشن و خنثی دکوراسیون مدرن به وجود آورند. قرار گرفتن گل و گیاه در دکوراسیون منازل، انرژی‌های منفی و تنش‌های عصبی موجود را از بین برده و آرامش را به خانه می‌آورند. خانه‌ای که زوج ترانه و خسرو در آن زندگی می‌کنند، مدام در معرض همین تنش‌های عصبیست و هدف طراح صحنه از قرار دادن گل و گلدان‌های مختلف در تمام قسمت‌های خانه، خنثی کردن بار روانی منفی خانه با استفاده از انرژی مثبت و سرزندگی می‌باشد.

گل روی میز تلفن

در قسمتی از این فیلم، زوج داستان را در مهمانی یکی از دوستانشان میبینیم. طراح صحنه حتی در این لوکیشن نیز از قرار دادن گل‌ها برای کاهش تنش‌های عصبی موجود در فضا، غافل نشده است. همین جزئی‌نگری‌ها سبب گشته‌اند که آتش بس۲ به یکی از زیباترین فیلم‌های یک دهه اخیر، از لحاظ دکوراسیون و طراحی صحنه بدل شود.

گل در مهمانی

رنگ گل‌ها نیز خود می‌توانند حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند. در سکانس‌هایی از فیلم، کارگردان قصد داشته عشق و شادی میان دو کاراکتر را نشان دهد، پس در این سکانس‌ها از گل‌های قرمز رنگ استفاده کرده است. قرمز یکی از تاثرگذارترین رنگ‌ها به حساب می‌آید و در پالت رنگی نشانگر عشق و اشتیاق می‌باشد.

دکوراسیون مدرن و زیبای سریال فروپاشی را از دست ندهید:

 طراحی صحنه سریال فروپاشی؛ دکوراسیونی که مسحورتان می‌کند

گل قرمز در دکوراسیون

از تابلوهای نقاشی تا پرتره‌های زیبا؛ درمان سادگی دیوارها

طراحی و دکوراسیون داخلی با سبک مدرن دارای ویژگی‌های مختلفی است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آن استفاده از رنگ‌های روشن خنثی برای دیوارها و سپس سوار کردن رنگ‌های مختلف روی این دیوارهای رنگ روشن به حساب می‌آید. طراح صحنه فیلم آتش بس ۲ با قرار دادن تابلوهای نقاشی مختلف و همچنین پرتره صاحبان خانه بر روی دیوار، سادگی و خنثی بودن را از دیوارها زدوده و جلوه‌ای زیبا و سرزنده به خانه بخشیده است.

پرتره خسرو

در بخشی از فیلم اتاقی پر از تابلوهای نقاشی و رنگ‌های روغن می‌بینیم. این اتاق نشانگر این است که یکی از ساکنین خانه به صورت حرفه‌ای به نقاشی می‌پردازد. پس اهمیتی که به تابلوهای نقاشی روی دیوارها و همچنین استفاده صحیح از رنگ‌ها در دکوراسیون داده شده است، کاملا متناسب با روحیات یک هنرمند نقاش می‌باشد.

اتاق نقاشی

در قسمت‌های ابتدایی فیلم تنها پرتره‌هایی از ترانه و خسرو را، چه به صورت تکی و چه به صورت دونفره روی دیوارهای خانه می‌بینیم، اما پس از به دنیا آمدن پسر این زوج، دیوارها به مکانی برای اکران تصاویر پسر خانواده تبدیل می‌شود. استفاده از پرتره اعضای خانواده می‌تواند علاوه بر اینکه سادگی را از دیوارهای خانه دور می‌کند، حس مالکیت اعضای خانواده نسبت به خانه را نیز افزایش دهد.

کتابخانه‌ای درخور دو انسان تحصیلکرده و مدرن

یکی از زیباترین قسمت‌های خانه خسرو و ترانه، قسمتی است که کتابخانه در آن قرار گرفته است. کتابخانه‌ای بزرگ که برخی طبقات آن با کتاب‌های مختلف و برخی طبقات آن با مجسمه‌های منحصر به فرد تزئین شده‌اند. قرار گرفتن یک میز گرد در وسط دو طرف کتابخانه، جلوه‌ای بسیار زیبا و مشابه کتابخانه‌های عمومی به فضا بخشیده است.

کتابخانه خسرو

کتابخانه از چوب سفید رنگ ساخته شده و پرده‌های سفیدرنگ نیز بی روح بودن و خنثی بودن دیوار را چند برابر کرده است. اما در این جا طراح صحنه با به کار گرفتن میز گرد قهوه‌ای رنگ، رنگ‌های سفید اطراف را خنثی کرده و جذابیت را به محیط بازگردانده است. در کنار آن استفاده از گلدان‌های گل نیز جلوه‌ی زیبای این بخش از خانه را دو چندان کرده است.

میز و کتابخانه

اگر به دکوراسیون فیلم‌ها علاقه مندید، از مطلب زیر غافل نشوید:

 طراحی صحنه فیلم «یه حبه قند»؛ معماری به سبک ایرانی

نورپردازی در خانه مدرن؛ سفید و روشن

نورپردازی یکی دیگر از عواملی است که به هنگام طراحی صحنه باید به درستی در نظر گرفته شود. دکوراسیون‌های مدرنی که با رنگ‌های روشن و خنثی طراحی می‌شوند، باید نورپردازی قوی‌تری داشته باشند. استفاده از نور کم سبب می‌شود که رنگ‌های روشن دکوراسیون، جلوه‌ای که باید را از خود نشان ندهند.

نورپردازی در معماری مدرن

در طراحی داخلی فیلم آتش بس ۲، از نورهای رنگ روشن و عموما سفیدرنگ استفاده شده است. لوسترها و روشنایی‌های منحصر به فرد یکی دیگر از المان‌هایی هستند که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کنند و زیبایی این دکوراسیون مدرن را بیش از پیش نمایان می نمایند.

نورپردازی

در قسمت‌های مختلف خانه علاوه بر لوسترها از آباژورهای منحصر به فردی نیز استفاده شده است تا نور فضا را افزایش داده و زیبایی‌های المان‌های دکوراسیون را بیشتر نشان دهند. استفاده درست از آباژورها و انواع لوستر می‌تواند تاثیر به سزایی بر زیبایی دکوراسیون خانه داشته باشند.

آباژور و تابلو

از مجسمه‌ها و لوازم دکوری تا مبلمان و فرش‌های ساده با رنگ خنثی

اگر بخواهیم تمام المان‌های موجود در دکوراسیون داخلی فیلم آتش بس ۲ را بررسی کنیم، بدون شک این کار زمان بسیاری از ما و شما خواهد گرفت. به همین خاطر در این بخش تنها اشاره کوتاهی به دیگر زیبایی‌های موجود در دکوراسیون این فیلم خواهیم داشت.

مجسمه‌ها و لوازم دکوری یکی دیگر از اصلی‌ترین لوازم موجود در دکوراسیون این خانه هستند. وجود مجسمه‌های با طرح حیوانات، که نشان می‌دهد ساکنین خانه به حیوانات نیز علاقه مندند، توانسته‌اند سادگی و بی رنگی دکوراسیون را خنثی کرده و زیبایی ظاهری خانه را بیشتر کنند.

دکوراسیون آشپزخانه

استفاده از پرده‌های ساده و رنگ روشن یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی طراحی دکوراسیون مدرن به حساب می‌آیند. در این فیلم نیز به این موضوع کاملا دقت شده و از پرده‌های ساده با رنگ روشن برای پنجره‌ها استفاده شده است. برخی دیگر از زیبایی‌های موجود در دکوراسیون و طراحی داخلی فیلم آتش بس ۲ به شرح زیر هستند:

  • آشپزخانه اوپن‌دار با لوازمی کاملا مدرن
  • استفاده از کابینت‌های قهوه‌ای رنگ برای از بین بردن رنگ خنثی موجود در دکوراسیون
  • ساعت چوبی زیبا در سالن پذیرایی
  • مبلمان راحتی رنگ خنثی با کوسن‌های رنگی که باعث گرم‌تر دیده شدن فضا گشته‌اند
  • فرش‌های رنگ روشن و تقریبا کم نقش و نگار

ساعت چوبی

اگر این مطلب فیلم دکور را دوست داشتید، از سایر مطالب فیلم دکور ما غافل نشوید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه