Chidaneh.com placeholder image

اصول انتخاب مبلمان منزل، مدرن یا کلاسیک؟

به قلم: گلنار

وقتی پای خرید مبلمان جدید در میان باشد، حساسیت انتخاب یک دست مبل مناسب، این کار را به یک چالش جدی تبدیل می‌کند، اکثر خانواده‌ها با این سوال روبه‌رو می‌شوند که مبلمان مناسب برای خانه‌ها کدام است؟ چه نوع مبلمانی متناسب با متراژ و دکوراسیون منزل آنها است. در این مقاله قصد داریم شما را با نکات مهمی در انتخاب مبلمان مناسب برای منزل آشنا کنیم.

اصول انتخاب مبلمان

قالیشویی ادیب

انتخاب مبل مناسب، معضلی برای خانواده‌های سخت‌پسند

از آنجایی که مبلمان کالای لوکس محسوب شده و برای خرید آن باید مبلغ قابل توجهی از بودجه خانواده هزینه شود، معمولا سال‌ها مهمان خانه خواهد بود، بنابراین حساسیت‌ها در زمان انتخاب آن زیاد است، این که چه طرح و مدلی انتخاب شود، رنگ مبل، نوع پارچه رومبلی، تناسب سایز و ابعاد مبل با فضای منزل و … از جمله مسائلی است که در زمان خرید مبلمان باید به آنها توجه کرد. رویارویی با این فاکتورها باعث می‌شود که انتخاب و خرید مبلمان برای خانواده‌ها کمی سخت‌تر از سایر وسایل باشد. اما از آنجایی که انواع طرح و رنگ و مدل مبلمان در بازار موجود است معمولا هر خانواده با هر سلیقه‌ای می‌تواند مبل مورد نظر خود را پیدا کند.

آشنایی با سبک‌های دکوراسیون به انتخاب بهتر کمک می‌کند

برای این که انتخاب مناسبی داشته باشید باید سبک‌های چیدمان منزل را به خوبی بشناسید. این کار باعث می‌شود تا از انتخاب نادرست در اثر عدم شناخت و آگاهی کافی جلوگیری شود. در حال حاضر سبک‌های چیدمان و دکوراسیون داخلی بیشتر حول سبک کلاسیک و مدرن می‌چرخد، البته سبک چیدمان لاکچری نیز جای خود را دارد اما عموم مردم به دنبال سبک‌های ارزان‌تر هستند و سعی می‌کنند مبلمانی انتخاب کنند که با سبک چیدمان مدرن یا کلاسیک همخوانی داشته باشد. برای آشنایی بیشتر  شما عزیزان به بررسی این دو سبک چیدمان و مبلمان مناسب هرکدام می پردازیم.

انتخاب مبل مناسب

مبلمان مناسب برای دکوراسیون مدرن

دکوراسیون‌های مدرن بیشتر پیرو سبک‌های مینیمال هستند. این سبک دکوراسیون مناسب خانه‌های کوچک و بزرگ است و در آن سعی می‌شود همه چیز مطابق با انتخاب‌های روز دنیا و مد روز انتخاب شود. در این دکوراسیون رنگ‌ها، اکسسوری‌ها و سایر وسایل بر اساس ترندهای روز انتخاب می‌شوند. در دکوراسیون مدرن معمولا مبل راحتی انتخاب اول است. به ویژه مبلمان سبک ال در این نوع از چیدمان فضای داخلی جایگاه ویژه‌ای دارد. 

مبل ال در دکوراسیون مدرن

مبل ال قابلیت ست شدن با انواع دکوراسیون را دارا است، این مبل‌ها همانطور که از نامشان پیدا است به شکل ال چیده می‌شوند، اگر فضای منزل کوچک باشد باید مبلمان را در یکی از گوشه‌های منزل به موازات دیوارها در کنار هم چید، اما در خانه‌های بزرگتر می‌توان مبلمان طرح ال را در هر قسمت از فضای خانه به طور مثال در نشیمن و مقابل تلویزیون یا در کنار شومینه استفاده کرد.

اصول انتخاب مبل

مبل راحتی در دکوراسیون مدرن

انتخاب مبل راحتی برای دکوراسیون مدرن هم انتخاب مناسبی خواهد بود. طرح‌های مختلفی از مبلمان راحتی وجود دارد که از نظر شکل یا رنگ می‌توان آن را با دکوراسیون مدرن ست کرد. مهمترین رکن دکوراسیون مدرن استفاده از رنگ‌های درخشان و روشن در دکوراسیون است. شما می‌توانید با انتخاب پارچه رومبلی مناسب در مبلمان راحتی آن را به یک مبل مناسب برای دکوراسیون مدرن تبدیل کنید.

مبلمان مناسب برای دکوراسیون کلاسیک

همانطور که از نامش پیدا است برای این نوع دکوراسیون باید از مبلمان سبک کلاسیک استفاده شود، چوب حرف اول را  در دکوراسیون سبک کلاسیک دارد بنابراین در انتخاب آیتم‌های دکوری در این سبک از دکوراسیون باید دقت لازم داشته باشید، از مبلمان و تابلوها، تا فرش و گلدان‌ها، همه چیز در این سبک از دکوراسیون باید اصالت و ظرافت خاصی داشته باشد.

انتخاب مبل کلاسیک

مبل کلاسیک در دکوراسیون کلاسیک

مبل‌های کلاسیک معمولا دارای تاج ظریف منبت‌کاری هستند همچنین در قسمت پایه‌های مبل‌ها نیز می‌توان از منبت‌کاری‌های ظریف و ساده بهره‌مند شد. قسمت تکیه‌گاه بازوی این مبل‌ها برخلاف مبل‌های راحتی که کاملا نرم و روکش شده است، معمولا به صورت ترکیبی از پارچه و چوب طراحی شده‌اند، بخش چوبی مبلمان کلاسیک بیشتر از انواع مبلمان است و به همین دلیل هم مناسب برای استفاده در دکوراسیون کلاسیک خواهد بود، ضمن این که ظرافت و سادگی لازم برای تکمیل یک دکوراسیون کلاسیک را دارا است. در حقیقت مبلمان کلاسیک تلفیقی از مبل‌های استیل و مبل راحتی هستند و به همین دلیل گاهی با نام مبل “نیمه‌استیل" از آنها یاد می‌شود. 

مبل ال در دکوراسیون کلاسیک

اگر خانه شما بزرگ نیست یا از مبل‌های نیمه‌استیل خوشتان نمی‌آید می‌توانید از مبل ال سبک کلاسیک در چیدمان کلاسیک منزل خود استفاده کنید. معمولا مبل‌های ال با طرح چستر در زمره مبل‌های کلاسیک قرار می‌گیرند، همچنین انتخاب رنگ نیز نقش مهمی در زیباتر دیده شدن مبلمان انتخابی شما با دکوراسیون منزل دارد، در دکوراسیون کلاسیک معمولا از رنگ‌های خنثی یا رنگ‌هایی مثل آبی درباری، سبز یشمی، کاراملی و قهوه‌ای استفاده می‌شود. می‌توانید یک دست مبلمان ال با روکش مخمل و طرح چستر در یکی از رنگ‌های یاد شده سفارش دهید و دکوراسیون کلاسیک خانه خود را کامل کنید.

مبل مناسب دکوراسیون

مبلمان مناسب برای دکوراسیون لاکچری

همانطور که مشخص است در این سبک از دکوراسیون همه چیز با شکوه و عظمت خاصی دیده می‌شود. چیدمان داخلی به سبک لاکچری مستلزم هزینه زیادی است، انتخاب رنگ‌ها نقش‌ها و هارمونی آنها در کنار لوکس بودن اشیاء و اکسسوری‌های به کار رفته در چیدمان داخلی نقش مهمی در دکوراسیون‌های لاکچری دارند. معمولا در این سبک دکوراسیون رنگ‌های سفید، استخوانی یا طلایی رنگ غالب دکوراسیون را تشکیل می‌دهند. البته استفاده از رنگ‌هایی مثل سبز و زرشکی و آبی درباری نیز در دکوراسیون‌های لاکچری رایج است.

مبل استیل در دکوراسیون لاکچری

مناسب‌ترین مبلمان برای این سبک از دکوراسیون مبل‌های استیل هستند. معمولا این سبک از دکوراسیون‌ها برای خانه‌های بسیار بزرگ با فضای کافی مناسب هستند، به همین دلیل مبل‌ها در این سبک از چیدمان با توجه به کاربری که دارند انتخاب می‌شوند، به طور مثال برای قسمت پذیرایی مبل‌های استیل با منبت‌کاری‌های پرکار و زیبا روی قسمت تاج، دسته‌ها و پایه‌ها بهترین انتخاب برای دکوراسیون‌های لاکچری هستند. 

انتخاب مبل ال

مبل ال در دکوراسیون لاکچری

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم مبل‌های ال مبل‌هایی هستند که با هر سبک چیدمانی قابلیت ست شدن دارند. مبل ال مخصوص دکوراسیون لاکچری به مبل ال فرانسوی شهرت دارد، این مبل‌ها اصولا به شکل U چیده می‌شوند و دارای پایه‌های کوتاه است، گاهی در دو سمت مبلمان نیز دسته‌های کار شده دیده می‌شود، پارچه به کار رفته در مبل‌های ال لاکچری معمولا بسیار مرغوب و گرانقیمت هستند، پارچه های ابریشمی، چرم‌های طبیعی، پارچه‌های مخمل و جیر از جمله متریالی هستند که در این سبک از مبلمان  می‌توان از آنها استفاده کرد.

نقش رنگ‌ها در انتخاب مبل مناسب برای انواع دکوراسیون

در انتخاب مبل مناسب برای انواع دکوراسیون رنگ‌ها نیز نقش بسیار مهمی دارند. معمولا یکی از فاکتورهایی که در چیدمان داخلی به آن اهمیت زیادی داده می شود تم رنگی است که برای دکوراسیون انتخاب می شود. از نظر علمی هر کدام از سبک‌های دکوراسیون دارای طیف رنگی مخصوص به  خود هستند، بنابراین در کنار انتخاب مبلمان مناسب با دکوراسیون باید رنگ مبلمان نیز با طرح آن همخوانی خوبی داشته باشد.

رنگ مناسب مبل کلاسیک

کدام رنگ‌ها برای مبلمان استیل مناسب است

همانطور که اشاره داشتیم مبل‌های استیل مناسب دکوراسیون‌های لاکچری و سلطنتی است. رنگ غالب در دکوراسیون‌های لاکچری رنگ طلایی است، اما ممکن است از ترکیبی از رنگ طلایی و سفید یا طلایی و قهوه‌ای نیز استفاده شود.

برای این که دکوراسیون منزل شما و مبلمان هارمونی خوبی از نظر رنگی داشته باشند باید به ترکیب کردن رنگ‌ها آشنایی داشته باشید. به طور مثال در مبلمان مناسب برای دکوراسیون لاکچری از ترکیب رنگ طلایی و قهوه‌ای یا طلایی و سفید استفاده می‌شود. ضمن این که پارچه‌های رومبلی طرح دار از جنس مخمل، ابریشم یا ژاکارد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، اگر از مبل‌های ساده بیشتر خوشتان می‌آید می‌توانید با انتخاب کوسن‌های طرح‌دار متناسب با سبک لاکچری تناسب میان مبلمان و سبک دکوراسیون خود را بیشتر کنید.

کدام رنگ‌ها برای مبلمان کلاسیک مناسب است

در دکوراسیون کلاسیک انتخاب رنگ‌ها باید اصالت و سادگی را در عین زیبایی به مبلمان هدیه دهد. رنگ‌های تیره یا خنثی بهترین انتخاب در این زمینه خواهند بود، به طور مثال انتخاب رنگ قهوه‌ای یا کاراملی و یا ترکیبی از رنگ‌های قهوه‌ای و سبز یشمی می‌تواند ترکیب زیبایی برای مبلمان در دکوراسیون کلاسیک باشد.

بهتر است از پارچه‌های ساده به عنوان روکش مبل استفاده کنید، در صورتی که علاقه زیادی به پارچه‌های طرح‌دار دارید می‌توانید از تعدادی کوسن‌های طرح‌دار یا استفاده از پارچه طرح‌دار در مبل‌های تک‌نفره نیز بهره‌مند شوید.

انتخاب مبل مناسب

کدام رنگ‌ها برای مبلمان ال مناسب است

از آنجایی که مبلمان ال قابلیت ست شدن با انواع دکوراسیون را دارا است بهتر است انتخاب رنگ بر اساس سبک دکوراسیون انتخاب شود. به طور مثال مبل ال در دکوراسیون مدرن می‌تواند دارای رنگ‌های روشن و درخشان یا کوسن‌های متعدد طرح‌دار و رنگی باشد. در دکوراسیون کلاسیک طرح مبل چستر با پارچه‌های جیر و مخمل یا چرمی در رنگ‌های قهوه‌ای و سورمه‌ای یا ترکیبی می‌تواند انتخاب درستی باشد. همچنین مبل ال در دکوراسیون لاکچری می‌تواند دارای پارچه‌های طرح دار با تلفیقی از رنگ‌های روشن یا تیره و طلایی باشد، همچنین استفاده از کوسن‌های زیبا و لوکس زیبایی مبل ال را در دکوراسیون لاکچری چندین برابر می‌کند.

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه