Chidaneh.com placeholder image

طراحی صحنه گتسبی بزرگ؛ آرت دکو در قرن بیستم

به قلم: المیرا فلاحیان

تجمل‌گرایی در دوره‌هایی از تاریخ به اوج خود می‌رسید. اواسط دهه 1920 میلادی، سبک آرت دکو به اوج خود رسیده بود و بسیاری از تجمل‌گرایان و ثروتمندان، معماری و دکوراسیون خود را با این هنر تزئینی می‌آمیختند. سبک آرت دکو را بسیاری با اشکال هندسی مورد استفاده در آن و همچنین رنگ‌های روشن می‌شناسند و برخی نیز آن را آمیخته‌ای از نوگرایی و طراحی‌های زینتی می‌دانند.

فیلم گتسبی بزرگ، دقیقا داستانی در همان دوره زمانی دارد و در معماری و دکوراسیون، توانسته به خوبی این سبک را به کار بگیرد. رنگ‌های روشن در دکوراسیون‌های این فیلم حرف اول را می‌زنند و در کنار آن، اکثر لوکیشن‌ها دارای لوازمی زینتی و در عین حال مدرن می‌باشند.

تابلو فرش ریحان

در فیلم دکور این هفته با ما همراه باشید تا در حین بررسی طراحی صحنه و دکور فیلم گتسبی بزرگ، ویژگی‌های سبک آرت دکو را نیز با شما در میان بگذاریم.

گتسبی در خانه نیک

درباره فیلم گتسبی بزرگ؛ شاهکار سینمای هالیوود

فیلم «گتسبی بزرگ» (به انگلیسی the great gatsby)، ساخته‌ی باز لورمن، یکی از زیباترین فیلم‌های دهه اخیر به حساب می‌آید که با نقش‌آفرینی‌های فوق‌العاده، طراحی لباس و صحنه بی‌نظیر و همچنین داستان عامه‌پسند توانسته به یکی از شاهکارهای سینمای هالیوود تبدیل شود.

به نوعی می‌توان گفت معماری و دکوراسیون در فیلم گتسبی بزرگ حرف اول را می‌زند. چرا که پیش از شناخت شخصیت گتسبی در این فیلم، این خانه‌ی اوست که سعی در شناساندن این شخصیت به ما دارد. عمارتی مجلل با نمایی رویایی و دکوراسیون داخلی بی‌نظیر که مهمانی‌های بزرگ، رنگ و لعاب آن را بیشتر به رخ می‌کشند.

این فیلم که بر اساس داستانی با همین نام، به قلم اسکات فیتزجرالد ساخته شده، در سال 2014 توانست جوایز اسکار بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه را برای کاترین مارتین به همراه داشته باشد. وقایع این فیلم در دهه 1920 میلادی اتفاق می‌افتند و طراحی صحنه طوری بوده که به خوبی می‌تواند جلوه‌گر دکوراسیون‌های پر زرق و برق آن دهه باشد.

گتسبی بزرگ

داستان فیلم: نیک(با بازی توبی مگوایر) به تازگی به نیویورک نقل مکان کرده و در مجاورت خانه او مردی ثروتمند به نام جی گتسبی (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) زندگی می‌کند. گتسبی دائما در حال برگزاری مراسم‌های مجللی می‌باشد که بعدها مشخص می‌شود تمام این مراسم‌ها برای جلب توجه دیزی(با بازی کری مولیگان)، معشوقه سابقش و همسر فعلی تام(با بازی جوئل ادگرتون) می‌باشد.

  • تهیه‌کننده و کارگردان: باز لورمن
  • بازیگران: لئناردو دی‌کاپریو، توبی مگوایر، کری مولیگان، جوئل ادگرتون

در این فیلم زیبا، سه لوکیشن اصلی وجود دارد که هر یک به نوبه‌ی خود دارای زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای هستند. دکوراسیون‌هایی که در عین تجمل و زرق و برق، به خوبی برای مخاطبان امروزی قابل درک هستند. در ادامه به بررسی معماری و دکوراسیون این سه لوکیشن خواهیم پرداخت.

نمای خارجی خانه دیزی و تام؛ رقابت با گتسبی

تام یکی از ثروتمندترین مردان شهر می‌باشد و خانه‌ی او نیز تماما نشان‌دهنده این میزان ثروت و تجمل‌گرایی این زوج می‌باشد. عمارتی مجلل با آجرهای قرمز رنگ با باغچه‌ها و چمنزارهایی زیبا و مرتب اطراف آن، اولین تصویری است که از این خانه نمایش داده می‌شود و توجه مخاطب را به خود جلب می‌نماید. به گفته‌ی طراح صحنه فیلم، این خانه طوری طراحی شده که بتواند رقیب خوبی برای خانه‌ی بزرگ و مجلل گتسبی باشد و می‌توان گفت که در رسیدن به این هدف کاملا موفق عمل کرده است.

نمای خانه دیزی

اتاق نشیمن دیزی و تام؛ مجلل و در عین حال رویایی

دومین لوکیشن مهمی که از این عمارت مجلل می‌بینیم، اتاق نشیمن تام و دیزی است. اتاقی بسیار رویایی با نور فوق‌العاده، پرده‌هایی سفید رنگ که باد آن‌ها به حرکت درآورده، قالیچه‌ای سفید و قرمز که وسط اتاق پهن شده و لوستری کریستالی که مجلل بودن خانه را بیشتر به رخ می‌کشد.

خانه دیزی و تام

استفاده از مبلمان رنگ روشن در کنار پرده‌های سفید رنگ، تیرگی کفپوش‌ها را خنثی کرده و موجب هرچه بزرگ‌تر دیده شدن فضای اتاق گردیده است. اِلِمان‌های رنگ روشن و لوستر کریستالی نیز تاثیر بسیار زیادی بر انعکاس نور در اتاق و دامن زدن بر زیبایی لوازم اتاق داشته است.

وزش باد و حرکت پرده‌ها در سراسر اتاق نشیمن یکی از فوق‌العاده‌ترین سکانس‌های این فیلم به حساب می‌آید که باعث می‌شود دکوراسیون اتاق، توجه مخاطب را به خوبی جلب نموده و نشان دهد دکوراسیون یک خانه در دهه 1920 می‌توانست تا این حد زیبایی داشته باشد.

اتاق نشیمت دیزی

اتاق غذاخوری دیزی و تام؛ اشکال هندسی در دکوراسیون

یکی دیگر از لوکیشن‌های بسیار زیبای فیلم، اتاق غذاخوری خانه تام و دیزی می‌باشد. اتاقی بزرگ با دکوراسیونی منحصر به فرد. اصلی‌ترین اِلِمان موجود در این اتاق بدون شک میز غذاخوری می‌باشد. این میز به شکل بیضی بوده و طراح صحنه توانسته ترکیب فوق‌العاده‌ای بین این میز با قالیچه‌ای گرد در زیر آن برقرار نماید. ترکیب اشکال خاص در دکوراسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و می‌تواند زیبایی دکوراسیون را دو چندان کند.

سالن غذاخوری دیزی

شومینه‌ای به سبک آرت دکو، دیگر اِلِمان این اتاق می‌باشد که زیبایی خاصی را به فضای نسبتا خالی اتاق غذاخوری بخشیده است. شومینه‌ای که در عین تجمل، می‌تواند برای دکوراسیون‌های مدرن امروزی نیز گزینه‌ای بی‌نظیر باشد.

نمای خارجی خانه گتسبی؛ رویا یا حقیقت

عمارتی که گتسبی در آن زندگی می‌کند، یکی از معروف‌ترین لوکیشن‌های سینمای هالیوود به حساب می‌آید که با گذشت سال‌ها از اکران این فیلم، هنوز در خاطرها مانده و با شنیدن نام گتسبی، تصویر این عمارت در ذهن‌ها پدیدار می‌شود. این عمارت رویایی در نمای خارجی شباهت‌هایی با قصر مشهور انیمیشن‌های کمپانی والت دیزنی نیز دارد.

نمای خارجی خانه گتسبی

هدف اصلی گتسبی از خرید چنین خانه‌ای، جلب توجه دیزی به خود بوده است. به همین خاطر نمای خارجی خانه باید طوری طراحی می‌شد که این حس جلب توجه را به خوبی نشان دهد. گفته می‌شود طراح صحنه برای یافتن چنین خانه‌ای زمان زیادی را صرف کرده تا نهایتا این خانه را یافته و با ایجاد کمی تغییرات و جلوه‌های بصری، آن را تحویل مخاطب عام داده است.

طراحی صحنه فیلم انگل، فریب داوران جشنواره کن با خانه‌های مرموز!

سالن رقص خانه گتسبی؛ خلوت و در عین حال شلوغ

یکی از لوکیشن‌های اصلی خانه گتسبی، که سکانس‌های مهم بسیاری در آن به ثبت رسیده‌اند، سالن رقص خانه می‌باشد. ستون‌های سنگی، راه پله‌ی منحنی و سقف طلاکاری شده، تمام و کمال نشان‌دهنده‌ی ثروت بی حد و مرز گتسبی بودند. شخصیت گتسبی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. مردی مبارز و خشن که روزهای زیادی را در جنگ گذرانده و مردی احساسی و رمانتیک که سال‌ها انتظار کشیده تا به عشقش بازگردد.

سالن رقص خانه گتسبی

دکوراسیون خانه طوری طراحی شده که هر دو بعد از شخصیت این فرد را نشان دهد. خلوت بودن فضا نشان از مردی غمگین، تنها و در عین حال ثروتمند دارد. در مقابل آن گل‌هایی که سراسر سالن رقص را جلوه‌ای زیبا بخشیده، نشان از روح لطیف و عاشق او دارد. زیبایی‌های دکوراسیون این فضا، آن را به بهترین لوکیشن برای ادای جمله عاشقانه «کاش تمام کارهای جهان را با تو تجربه کرده بودم.»، از زبان دیزی به گتسبی تبدیل کرد.

اتاق خواب گتسبی، دیواری از خاطرات

اتاق خواب گتسبی، معماری جالبی دارد. پلکان‌های منحنی که به کمد لباس‌های گتسبی می‌رسند، یکی از زیباترین ایده‌های دکوراسیون سینما به حساب می‌آیند. به گفته طراح صحنه فیلم، ایده دکوراسیون این اتاق، از خانه‌ی خانوادگی آن ها در فرانسه گرفته شده است. به همین خاطر نیز تخت خواب گتسبی  براق می‌باشد.

دکوراسیون اتاق گتسبی

یکی از دیوارهای اتاق خواب گتسبی، به نوعی ظاهری موزه‌گونه دارد. عکس‌ها و عتیقه‌هایی روی آن هستند که نشان از ماجراجویی‌ها و حتی سختی‌هایی که گتسبی تحمل کرده، دارند. شاید هدف از قرار دادن این دیوار در دکوراسیون این اتاق، نشان دادن تعهد گتسبی به گذشته خود می‌باشد.

دیوار خاطرات گتسبی

نمای خارجی خانه نیک؛ فانتزی گره خورده با سادگی

بر خلاف خانه گتسبی و خانه تام و دیزی، نیک خانه‌ای نسبتا کوچک با دکوراسیونی معمولی دارد. البته این خانه کاملا برای فردی با شرایط اجتماعی و اقتصادی نیک منطقی می‌باشد. نمای خارجی خانه تماما با گل و گیاه تزئین شده و موجب افزایش جذابیت آن گردیده است. قاب زیبای گل‌ها که در تعریف ورودی خانه نیک آمده است، زیبایی نمای خارجی خانه را دو چندان کرده است.

نمای خانه نیک کارووی

اتاق نشیمن نیک؛ لوازمی کلاسیک که هنوز مد هستند

اصلی‌ترین لوکیشن خانه نیک، اتاق نشیمن آن است. در قسمتی از فیلم، گتسبی گل‌های سفید بسیاری را به خانه نیک می‌آورد تا هنگام ورود دیزی، خانه نیک زیبا جلوه نماید. این گل‌ها توانستند خانه نیک را به یکی از زیباترین لوکیشن‌های تاریخ هالیوود بدل کنند. اکثر لوازمی که در اتاق نشیمن نیک وجود دارند، قدیمی و در عین حال مدرن می‌باشند. به طور مثال به لوستر و فنجان‌های چای دقت نمایید.

اتاق نشیمن نیک کارووی

شومینه ساده سبز رنگ یکی از زیبایی‌های این خانه به شمار می‌رود که ترکیب بسیار زیبایی با تابلوی نقاشی بالای آن ایجاد کرده است. ساعت دکوری روی شومینه نیز یکی از عناصر کلاسیک اتاق می‌باشد که رنگ قهوه‌ای آن در کنار شومینه سبز هارمونی رنگی زیبایی پدید آورده است.

اگر این مطلب را دوست داشتید، از مطالب زیر هم غافل نشوید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه