Chidaneh.com placeholder image

اجرای وال پست، راهکاری برای ایمنی ساختمان از زلزله!

به قلم: سمانه زارعی

پس از شنیدن اتفاقات طبیعی مانند زلزله، اولین سوال در ذهن ما این است که زلزله چقدر آسیب و خرابی داشته است؟ قسمت زیادی از احتمال آسیب رسیدن به افراد و یا زنده ماندن و سلامت آنها در طی زلزله به مقاومت ساختمان‌ها بستگی دارد. درنتیجه ایمنی و استحکام ساختمان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، به خصوص در ساختمان‌های امروزی که تعداد طبقات بالاتر و فرم و شکل‌های متنوع و پیچیده دارند، این اهمیت چند برابر می‌شود. چرا که اجرای صحیح همه‌ی جزئیات و دستورالعمل‌ها باعث می‌شود هنگام زلزله، ساختمان آسیب کمتری ببیند. یکی از این جزئیات، اجرای صحیح وال پست در دیوارهای ساختمان است. در این مطلب با شرکت وال‌پست سازه گستر همراه هستیم تا راجع به اجرای وال‌پست صحبت کنیم. با چیدانه همراه باشید.

 

سرویس خواب بالسا

وال پست

وال‌پست چیست؟

در مطلب قبلی راجع به اینکه وال پست چیست؟ صحبت کردیم و گفتیم که  وال پست نوعی سیستم نگهدارنده‌ی دیوار است که در بخش‌های غیرسازه‌ای ساختمان اجرا می‌شود. این ساختار، دیوار را در برابر نیروهای بیرونی و طبیعی مانند زلزله و باد محافظت می‌کند. با توجه به نقش وال پست در کاهش خرابی‌های ساختمان، اجرای آن در طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است تا مقاومت دیوارها در برابر زلزله افزایش یابد.

 

شرکت وال پست سازه گستر
ناودونیهای نگهدارنده دیوار
شرکت وال پست سازه گستر

وال‌پست چگونه از ساختمان محافظت می‌کند؟

در گذشته دیوارهای میانقاب یا وال‌پست توسط ملات و یا نازک کاری به قاب سازه که همان ستون‌ها و تیرها هستند به طور مستقیم متصل می‌شد ولی تجربه زلزله‌های اخیر نشان ‌داد که این روش جوابگو نیست به این معنی که اندرکنش سازه و دیوارها باعث وارد شدن نیروهای متقابلی به هر دو می‌شود. جهت از بین بردن اندر کنش دیوار و سازه بهترین راه جدایی آنها از یکدیگر است به این ترتیب که بین دیوار و سازه یعنی ستون‌ها و تیر فاصله‌ای در نظر گرفته شود. این فاصله  برحسب ارتفاع سازه و میزان نیروهای وارده محاسبه می‌گردد که اندازه آن به طور معمول ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

این فاصله می‌بایست با مصالح نرم و قابل ارتجاع پر شود تا اولا نیروهای متقابل سازه و دیوار را جذب نماید، ثانیا امکان اجرای نازک‌کاری را به وجود آورد.

 

شرکت وال پست سازه گستر
ساب فریم پنجره
شرکت وال پست سازه گستر

اجرای وال‌پست

طبق آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰)، در دیوارهای غیرسازه‌ای که یکی از شرایط زیر را داشته باشند به اجرای وال پست نیاز است:

  • اجرای وال‌پست عمودی: برای دیوارهایی که طول بیش از ۵ متر دارند (و یا طول دیوار ۴۰ برابر بیشتر از ضخامت دیوار باشد).
  • اجرای وال‌پست افقی: برای دیوارهایی که ارتفاع دیوار بیشتر از ۳.۵ متر باشد (و یا طول دیوار ۳۰ برابر ضخامت دیوار باشد).

 

شرکت وال پست سازه گستر
ناودانی و بستهای رادیکالی
شرکت وال پست سازه گستر

مراحل اجرای وال‌پست

۱.تعیین محل اجرای وال پست:

در کارهای ساختمانی اولین قدم برای اجرا، بررسی جزئیات پروژه و نقشه خوانی است. وال پست هم جزئی از دیتیل‌های اجرای ساختمان است که قبل از هرچیز باید آن را در نقشه ببینیم. در مرحله‌ی اول طبق نقشه‌ی ساختمان، جای دقیق وال‌پست‌ها مشخص می‌شود.

 

۲. آماده‌سازی قطعات نگهدارنده دیوار:

برای اجرای وال‌پست اغلب از نبشی‌کشی استفاده می‌شود که در آن از نبشی‌های ۶ استفاده شده و تیغه بین این نبشی‌ها کار می‌شود. استفاده از ناودانی‌های متقاطع یکی از روش‌های نوین اجرای وال‌پست است که در آن قطعات ناودانی متقاطع با استفاده از انکرهای ۴ یا ۵ سانتی‌متری به ستون بتنی دریل می‌شود. در سازه‌های فلزی این قطعات جوش داده می‌شوند.

 

شرکت وال پست سازه گستر
مهار پایه پنجره
شرکت وال پست سازه گستر

۳. دیوارچینی:

در اجرای وال‌پست با استفاده از ناودانی متقاطع، دیوارچینی و اجرای وال پست همزمان صورت می‌گیرد. در این مرحله با قرار دادن فوم ۳ سانتی‌متری سرتاسری داخل ناودانی دیوارکشی با مهار ریسمان به بال ناودانی چیده می‌شود. همچنین در هر ۶۰ سانتی‌متر داخل ملات دیوار میلگرد بستر قرار داده شده به طوری که انتهای میلگرد بستر داخل سوراخ‌های لوبیایی بال قلاب می‌شود. جهت مهار لبه انتهای دیوار به زیر تیر قبل از چیدن رج آخر به فاصله ۱.۵ متر قطعات افقی ناودانی نصب و با قرار دادن فوم رولی ۲ سانتی‌متری دیوار به زیر مهار می‌شود.

 

شرکت وال پست سازه گستر
ساب فریمهای درب چوبی
شرکت وال پست سازه گستر

مزایای اجرای وال‌پست با استفاده از ناودانی‌های متقاطع

  • سرعت اجرای بالا
  • مقرون به صرفه اقتصادی
  • عدم نیاز به کار گذاشتن پلیت (نصب نبشی) هنگام اجرای اسکلت ساختمان
  • سهولت در اجرای وال‌پست
  • عدم نیاز به نیروی متخصص
  • اجرا بر اساس دیتیل‌های صحیح، طبق آیین نامه ۲۸۰۰
  • عدم ایجاد ترک در نازک‌کاری
  • کاهش بار مرده ساختمان
  • عدم نیاز به ضد زنگ

از سیستم ناودانی‌های متقاطع برای مهار دیوارهای داخلی به وسیله ساب فریم‌های درب‌های چوبی و میلگرد بستر استفاده می‌شود. همچنین این سیستم را جهت دریچه‌‌های والهنگ و جعبه‌های تاسیسات می‌توان به کار برد. وال‌پست با ناودانی‌های متقاطع در ساب‌فریم‌های پنجره با حذف نبشی و فریم و نعل درگاه با مهار لرزه‌ای مطمئن قابل اجراست.

 

وال پست

کلام آخر:

در این مطلب با شرکت وال پست سازه گستر همراه بودیم و راجع به اجرای وال‌پست صحبت کردیم. وال‌پست با ایجاد ساختاری یکپارچه در اجرای دیوار‌ها احتمال آسیب را در هنگام زلزله کاهش می‌دهد. شرکت وال پست سازه‌گستر یکی از شرکت‌های متخصص در تولید سیستم‌های نگهدارنده دیوار است. برای اجرای وال‌پست در پروژه‌های ساختمانی به پروفایل شرکت سازه گستر سر بزنید و با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

 

این مطالب را بخوانید:

 

 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه