Chidaneh.com placeholder image

کاور فرش از کجا بخرم؟ روکش فرش، محافظی برای فرش خانه!

به قلم: یاسمین ثریا

کاور فرش چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است بدانیم این روزها قیمت فرش حتی فرش ماشینی هم سرسام‌آور شده است. برای نگهداری از فرش و اینکه فرش‌تان آسیب نبیند، باید روی آن را با پارچه‌ای بپوشانید. در قدیم؛ خانم‌های خانه روی فرش ملحفه پهن می‌کردند. این روش اگرچه زیبایی خانه را از بین می‌برد یک مشکل دیگر هم داشت. بافت الیاف ملحفه نازک است و اگر چیزی روی آن بریزد فرش خراب می‌شود. این روزها صنعت نساجی مشکل تمیز ماندن فرش را حل کرده است. انواع روفرشی جدید در بازار موجود است که در این مطلب چیدانه درباره این کالای مفید و کاربردی بیشتر می‌خوانید.

کاور فرش چیست؟

روفرشی پارچه‌ای با بافت ضخیم است که مثل فرش، طرح‌های جذاب و زیبا دارد. اگر فرش دست‌باف یا ماشینی دارید و نمی‌خواهید کثیف و لک‌‌آلوده شود؛ باید یک کاور فرش خوب بخرید تا از قالی‌تان که این همه پول برایش داده‌اید، محافظت کند.

قالیشویی ادیب

کاورفرش به چه درد می‌خورد؟

روفرشی یا کاور فرش صرف‌نظر از طرح زیبایش، سبب حفاظت از فرش گران‌قیمت شما می‌شود. البته اگر قالی عیبی هم داشته باشد، با انواع روکش قالی می‌توان این نقایص را پوشاند.

روفرشی دورکشدار اسکور
انواع مدل‌های روفرشی مخمل دورکش
روفرشی دورکشدار اسکور

مزایای استفاده از روفرشی

  • جابه‌جایی کاور فرش به دلیل سبکی آن بسیار راحت است.
  • محافظت رنگ فرش از تابش نور خورشید و ایجاد رنگ‌پریدگی.
  • کاورفرش، عیوب فرش را می‌پوشاند.
  • پیش‌گیری از لک شدن فرش بوسیله روکش فرش جدید.
  • پیش‌گیری از کثیفی و خاک گرفتن فرش.
  • تمیز کردن کاور قالی راحت‌تر و قیمت کاور فرش از فرش و موکت ارزانتر است.
  • کاهش مرتبه‌های نیاز به شستشوی فرش در سال.
  • جلوگیری از سائیدگی بافت فرش.
  • روکش فرش از تنوع طرح‌ها و مدل‌ها برای کف منزل برخوردار است.
  • کاور فرش به ست کردن المان‌های دکوراسیون خانه کمک می‌کند.
  • کاورفرش موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.
  • روکش فرش موقت، برای مواقع مهمانی که نمی‌خواهید فرش را جمع کنید، مناسب است.
  • کاور فرش قیمت مناسبی داشته و مقرون به صرفه بوده و جایگزین مناسبی برای خرید فرش می‌باشد.

پیشنهاد مطلب: 7 روش خانگی برای پاک کردن لکه از روی فرش و مبل

روفرشی دورکشدار اسکور
انواع مدل‌های روفرشی مخمل دورکش
روفرشی دورکشدار اسکور

جنس کاور فرش

  • کاور فرش ابریشمی: این کاورهای فرش از  الیاف ابریشم مصنوعی بافته می‌شوند و چون نرم‌اند برای افرادی که عادت به نشستنن روی زمین دارند یا کودک خردسال‌شان روی زمین چهار دست و پا راه می‌روند، مناسب‌تراند.
  • روفرشی مخمل ابریشم: این جنس بسیار نرم است و به خاطر مخمل بودن وزن بالایی دارد و روی فرش لیز نمی‌خورد.
  • کاور قالی مخمل: روفرشی‌های مخمل اصولا ترکیبی از مخمل و نخ هستند و کیفیت خوبی دارند.
  • روفرشی دوشانل: جنس آن همانند روفرشی مخمل است، منتهی نخ‌های به کار رفته در آن هر دو مخمل‌اند  و ترکیبی از مخمل و نخ معمولی نیست. همین ویژگی آنها را سنگین‌تر کرده است‌.
  • روفرشی زرکدار: یکی از نخ‌های به کار رفته در نوع مخمل در این مدل از نخ زرک است.
  • کاورفرش نمدی: نمد طبیعی به طور کلی از پشم تهیه می شود. اما نمد مصنوعی و صنعتی با دما و ضخامت متفاوت تولید می‌شود. از روکش فرش نمدی معمولا در اتاق خواب یا پذیرایی استفاده می‌شود. نمد، عموما حساسیت ندارد و از نرمی و لطافت خاصی برخوردار است.
  • روفرشی نانو کشدار: مقاومت در برابر نفوذ آب و ضدلک شدن، از خاصیت‌های کاور فرش نانو کشدار است. روکش فرش نانو، ضدحساسیت بوده و بوی نامطبوعی نیز ندارد. از این رو این مدل روفرشی جدید برای خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، مناسب است.

روفرشی دورکشدار اسکور
روفرشی دورکشدار دایره‌ای با طراحی جذاب
روفرشی دورکشدار اسکور

روفرشی دورکشدار اسکور
جدیدترین طرح‌های روفرشی دور کشدار ترک
روفرشی دورکشدار اسکور

انواع مدل روفرشی جدید در بازار

  • روفرشی کلاسیک: این کاورهای فرش دارای طرح‌های خشتی، افشان، لچک و ترنج هستند و برای خانه‌هایی که تم دکوراسیون کلاسیک دارند، مناسب‌‌اند.
  • کاور فرش مدرن: طرح این روفرشی‌ها مدرن، وینتیج یا ورساچه است که برای منازل مدرن خریداری می‌شوند.
  • روفرشی کشدار: در این مدل برای پیش‌گیری از حرکت و سرخوردن روفرشی و حالت جمع‌شدگی، دورتادور کاور فرش کش‌دوزی شده است.
  • کاور فرش کودک: در این سبک روفرشی می‌توان انواع مدل‌های کارتونی را برای اتاق کودک سفارش داد.

روفرشی دورکشدار اسکور
جدیدترین طرح‌های روفرشی دور کشدار ترک
روفرشی دورکشدار اسکور

انتخاب ابعاد روفرشی

هنگام خرید کاور فرش مناسب برای منزل‌تان باید ببینید ابعاد و مکان مناسب فرش در دکوراسیون داخلی چقدر است و براساس آن روفرشی جدید را سفارش دهید.

در بازار چه ابعادی از کاور فرش خوبه؟

معمولا در بازار انواع روفرشی را در ابعاد مختلف زیر تولید و به بازار عرضه می‌کنند:

  • کاورفرش 12 متری
  • روفرشی 9 متری
  • کاور فرش 6 متری
  • روکش قالی3 متری

روفرشی دورکشدار اسکور
جدیدترین طرح‌های روفرشی دور کشدار ترک
روفرشی دورکشدار اسکور

چگونه از کاور قالی استفاده کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم، کاور فرش در جنس‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام طرز استفاده خاص خود را نیز دارند. اما استفاده از چند روش کلی به شما کمک می‌کند تا کاربردی‌تر از روفرشی خود استفاده کنید. شما می‌توانید کاور قالی را مستقیم روی زمین یا موکت قرار دهید تا کمی رنگ و زیبایی به خانه اضافه شود؛ درحالیکه مهم‌ترین استفاده کاورفرش قرار دادن آن روی فرش است، البته اصلا نباید معلوم باشد فرشی در زیرش قرار دارد. معمولا انواع کاور فرش استفاده‌های مختلفی دارند. برای مثال: کاور فرش 6 متری کوچک، برای ورودی خانه یا راهرو جلوه زیبایی دارد. همچنین جنس کاور فرش هم در نحوه استفاده از آن نقش دارد. مثلا روکش قالی با نخ طبیعی که ظریف‌تر است بیشتر برای زیباییمورد استفاده است، چون اکثرا قابل شستشو نیستند، اما در مقابل، کاورفرش پلی‌پروپلینی برای محیط‌های پر رفت‌وآمد مناسب و کاربردی‌تر است و قابلیت شستشو نیز دارد.

روفرشی دورکشدار اسکور
جدیدترین طرح‌های روفرشی دور کشدار ترک
روفرشی دورکشدار اسکور

روفرشی کشدار از کجا بخرم؟

اگر شما هم جزو گروهی هستید که از لیز خوردن روی فرش شکایت دارید، با کاور فرش کشدار، این مشکل حل خواهد شد. به این ترتیب روفرشی ثابت روی فرش قرار می‌گیرد و اصلا جابه‌جا و چروک نمی‌شود همچنین جارو کردن روفرشی کشدار، آسان است و به راحتی جمع نمی‌شود. روفرشی ترمزدار هم دارای این ویژگی‌هاست. بنابریان والدینی که کودک خردسالی دارند هم با خیال راحت می‌توانند کاور فرش را تهیه کنند زیرا در هنگام بازی و دویدن پایی کودک به روفرشی گیر نمی‌کند و احتمال زمین خوردن او نیز پایین می‌آید.

روفرشی دورکشدار اسکور
فرش یک لایه قابل شستشو در ماشین لباسشویی
روفرشی دورکشدار اسکور

کاور ریشه فرش، چه کاربردی در دکوراسیون داخلی دارد؟

از آنجا که ریشه فرش یکی از قسمت‌هایی است که بسیار در معرض دید عموم قرار دارد و به فرش جلوه خاصی می‌بخشد، بهتر است برای آن از انواع کاور ریشه فرش بهره ببریم. ریختن مواد مختلف روی ریشه فرش و پا خوردن فرش‌ها می‌تواند موجب پارگی، پوسیدگی و کثیفی فرش شود. بنابراین به دلیل نازکی و ظریف بودن ریشه‌های فرش، استفاده از کاور ریشه فرش کمک قابل توجهی به زیبایی منزل می‌کند.

حتما شما هم شنیده‌اید که برای مرتب کردن ریشه فرش‌ها از چسب پهن استفاده می‌کنند. اما توجه داشته باشید که در هنگام قالیشویی جای چسب ممکن است از بین نرود، زیرا قالی‌شویی و شستشوی ریشه‌ها باید با احتیاط انجام شود تا به ریشه آسیبی وارد نکند. همچنین مواد شوینده ضعیف‌تری معمولا برای شستشوی ریشه‌های فرش استفاده می‌شود. درحقیقت بهتر است به جای استفاده از چسب پهن که جلوه فرش را از بین می‌برد، ریشه‌ها را به شکل طبیعی خود نگهدارید تا آسیب نبینند. به این ترتیب برای جلوگیری از کثیف و نامنظم شدن و آسیب به ریشه، محافظ ریشه یا کاور ریشه فرش بهترین گزینه خواهد بود.

روفرشی دورکشدار اسکور
انواع مدل‌های روفرشی مخمل دورکش
روفرشی دورکشدار اسکور

کاور فرش اسکور

گاهی بجاست که جای فرش، روفرشی را عوض کنید. خرید کاور فرش اسکور، گزینه عالی به جای خرید فرش اینترنتی جدید است. این روفرشی‌های دورکشدار، جنسشان از مخمل ابریشم است و در این مجموعه مدل‌های یک رو و دو رو دارند. تمامی محصولات این فروشگاه، ضدحساسیت و دارای یک سال گارانتی شستشو هستند. جارو کردن این روفرشی جدید هم خیلی راحت است و هم به‌راحتی در ماشین لباسشویی شسته می‌شود. از دیگر ویژگی این محصول اینکه فرش یک لایه با قابلیت شستشو در ماشین لباسشویی نیز وجود دارد. این فرش ضدلغزش و ضدحساسیت است و طرح و رنگ‌های زیادی هم دارد که متناسب با سلیقه‌تان می‌توانید طرح و رنگ مورد نظر را سفارش دهید. اگر شما هم با افرادی مواجه شدید که می‌پرسند: کاور فرش از کجا بخرم؟ می‌توانید این مجموعه را به آنها معرفی کنید.

عکس‌های بیشتر از انواع مدل کاور قالی:

روفرشی دورکشدار اسکور
فرش یک لایه قابل شستشو در ماشین لباسشویی
روفرشی دورکشدار اسکور

سخن آخر

در این مقاله از چیدانه به معرفی کاور فرش، انواع آن، مزایای روفرشی جدید و نحوه استفاده از روکش قالی و روفرشی کشدار پرداختیم همچنین کاربرد ویژه کاور ریشه فرش را هم در دکوراسیون داخلی منزل دانستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با اهالی فن در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه