انواع کاکتوس بدون تیغ، 6 گیاه که دوست خواهید داشت!

انواع کاکتوس بدون تیغ، 6 گیاه که دوست خواهید داشت!

به قلم: تحریریه چیدانه

نگهداری از کاکتوس‌ها به لحاظ نیاز کمتر آنها به نور و آبیاری موجب می شود که بسیاری از افراد کاکتوس‌ها را به عنوان گیاهان آپارتمانی منتخب خود در نظر بگیرند و آنها را به خانه‌شان بیاورند. مسئله‌ای که در چنین شرایطی افراد را آزرده کرده و یا به شک می‌اندازد وجود تیغ کاکتوس است. در این مطلب از وب سایت چیدانه با شما هستیم تا به معرفی انواع کاکتوس بدون تیغ بپردازیم و به شما کمک کنیم که به راحتی از پس این مشکل نیز برآیید!

قالیشویی ادیب

درباره گیاه کاکتوس

کاکتوس ها گیاهانی تیغ دار از خانواده ساکولنت ها هستند که به لحاظ شکل ظاهری و همین طور نحوه نگهداری شان مورد پسند بسیاری از افراد قرار گرفته اند. پیش از این در مطلبی با عنوان «انواع کاکتوس خانگی، این همراه همیشه سبز در منزل شما!» در رابطه با گیاهان کاکتوس چنین گفته شده است که طبیعتا قبل از آن که گیاه کاکتوس خود را به خانه بیاورید باید با روش های نگهداری و همین طور نکاتی که برای حفظ طراوت و سلامتی آن لازم است را بدانید. یکی از اصلی ترین ویژگی های گیاه کاکتوس نیاز به نگهداری کم آنهاست. بهتر است برای رشد بیشتر گیاه خود با توجه به نوع آن، کاکتوستان را در معرض نور خورشید قرار دهید. در فصل زمستان می توانید گیاه را در مکان هایی به سمت جنوب قرار دهید تا آفتاب مورد نیاز به آن بتابد.

از بابت فصل های بهار، تابستان و پاییز نیز خیالتان راحت باشد. شما می توانید کاکتوس خانگی خود را  در فضای باز و آفتاب گیری مثل بالکن قرار داده و از رشد آنها آسوده خاطر باشید. با توجه به گرم بودن هوا در فصل های تابستان و بهار توصیه می شود که آبیاری و آبدهی گیاه کاکتوس خود را هفته ای دو تا سه بار انجام داده و هر بار به مقدار یک سوم از حجم گلدان به آن آب دهید.

انواع کاکتوس بدون تیغ

پیش از هر چیز باید بگوییم که کاکتوس ها صرفا تیغ دار هستند و هر گیاه گوشتی دیگری از خانواده ساکولنت که تیغ ندارند را به اشتباه کاکتوس بدون تیغ می نامند. در واقع باید بگوییم که ویژگی اصلی کاکتوس ها وجود تیغ هایی در بدنه آنهاست. در ادامه شما را با انواع کاکتوس بدون تیغ یا بهتر است بگوییم انواع ساکولنت های بدون تیغ آشنا می کنیم.

مطلب مرتبط: 7 ساکولنت محبوب، به باغبان فراموشکارشان لبخند می زنند!

گیاه هاورتیا

هاورتیا یا هاورتیا گورخری یکی از ساکولنت های مشهوری است که با نام علمی haworthia fasciata نیز شناخته می شود. این گیاه ارتفاعی تا حدود 20 سانت دارد و به همین دلیل در میان ساکولنت های کوچک قرار می گیرد. برگ های زیبا و البته سفت گیاه با وجود راه راه های سفید، ظاهر آن را متفاوت کرده است. به همین دلیل هم بسیاری از افراد در زمان انتخاب کاکتوس بدون تیغ خود به سراغ گیاه هاورتیا می روند.

شرایط نگهداری از هاورتیا

  • نور: این گیاه به نور ملایم فیلتر شده نیاز دارد و در گرما و نور زیاد نیز رشد نخواهد کرد.
  • آبیاری: هاورتیا آبیاری متوسطی می خواهد. در فصل رشد این گیاه هفته ای دو بار آبیاری بسیار مناسب است. اما حتما در فاصله میان هر آبیاری اجازه دهید که خاک خشک شود. وجود سوراخ در کف گلدان را نیز از خاطر نبرید!
  • خاک: ساکولنت هاورتیا به خاک سبک با زهکشی مناسب نیاز دارد، ترکیبی از ماسه، پیت ماس و مقداری ورمی. به خاطر داشته باشید که خاک هاورتیای شما نباید آب را مدتی طولانی در خود نگه دارد.

مطلب مرتبط: انواع کاکتوس تزیینی را به دکوراسیون خانه خود بیاورید!

ساکولنت غوره ای

گیاه غوره ای یا همان کاکتوس غوره ای نیز یکی دیگر از ساکولنت های بدون تیغی است که به دلیل ظاهر زیبا و متفاوت خود جذابیت بسیاری دارد. نام علمی این گیاه Senecio rowleyanus است و گیاهی آبدار به حساب می آید. ساکولنت غوره ای تا طول 2 متر نیز پیدا می کند و می تواند در اشکال مختلفی مانند دانه های تسبیح، بیضی شکل و… دیده شود.

شرایط نگهداری از ساکولنت غوره ای

  • نور: این گیاه به نور غیر مستقیم و زیاد نیاز دارد و باید حداقل روزی 4 ساعت در چنین نوری بماند. با این حال می توان انتظار داشت که ساکولنت غوره ای در سایه روشن نیز رشد خوبی پیدا کند.
  • آبیاری: شما می توانید در فصل های بهار و تابستان دو بار در هفته و در فصل های سردی مثل زمستان سه تا 4 هفته یک بار به آبیاری گیاه خود بپردازید. فقط دقت کنید که خاک گیاه شما باید بین هر آبیاری به طور کامل خشک شده باشد. به خاطر داشته باشید که گلدان شما باید سوراخ زهکشی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری نماید.
  • خاک: گیاه غوره ای به خاکی سبک، غنی، قلیایی و همین طور حاوس درصد بالایی شن نیاز دارد.

مطلب مرتبط: تکثیر کاکتوس، همین روزا بیشتر میشن!

 

کاکتوس کریسمس

گیاه کاکتوس کریسمس با نام علمی Schlumbergera truncate یکی از گیاهان گلداری است که به دلیل وجود ساقه هایی تازک و گل هایی با رنگ های قرمز، بنفش، زرد و همین طور سفید محبوبیت بسیاری دارد.

شرایط نگهداری از کاکتوس کریسمس

  • نور: این گیاه به نور زیاد فیلتر شده نیاز دارد. به همین دلیل هم نباید گیاه خود را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.
  • آبیاری: بهتر است که در زمان رشد گیاه، خاک آن را مرطوب نگه دارید، اما از خیس شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید. بعد از آنکه گیاه شما گل داد تا پیش از رشد دوباره گیاه در فصل بهار می توانید میزان آبیاری را مقداری کاهش دهید.
  • خاک: خاک مناسب این گیاه باید تخلخل بالایی داشته باشد. به همین دلیل هم توصیه ما ترکیب ماسه و پیت ماس و یا کوکوپیت است.

مطلب مرتبط:اصول نگهداری کاکتوس در خانه!

کاکتوس مرغ و جوجه

کاکتوس مرغ و جوجه که به آن گیاه ساق عروس نیز گفته می شود یکی از گیاهان کوچکی است که به واسطه نگهداری ساده و همین طور فضای کمی که اشغال می کند مورد توجه افراد قرار می گیرد. این مورد از انواع کاکتوس بدون تیغ در برابر خشکسالی مقاوم هستند و می توانند سال های سال زنده بمانند.

شرایط نگهداری از کاکتوس مرغ و جوجه

  • نور: این گیاه در آفتاب کامل یا سایه جزیی رشد می کند و رنگ مناسب شاخه و برگ ها در آفتاب کامل به وجود می آید.
  • آبیاری: این گیاه در برابر خشکسالی مقاوم است. دقت کنید که بعد از انتقال گیاه به گلدان جدید به آن آب کافی دهید تا زنده مانده و رشد خوبی داشته باشد. از آبیاری بیش از حد به این گیاه خودداری کنید. بهتر است که پیش از آبیاری گیاه، خاک آن خشک شده باشد.
  • خاک: کاکتوس مرغ و جوجه در خاک فقیر و شنی رشد خوبی خواهد داشت. اصلی ترین نیاز خاک این گیاه زهکشی خام است. به خاطر داشته باشید که اگر خاک گیاه شما سنگین باشد آب به خوبی تخلیه نخواهد شد!

مطلب مرتبط: با کدو تنبل یک گلدان دکوری برای کاکتوس ها بسازید!

گیاه یشم

یکی دیگر از انواع کاکتوس بدون تیغ یا بهتر است بگوییم ساکولنت های بدون تیغی که می توانیم معرفی کنیم گیاه یشم است. این گیاه ساقه ای ضخیم و چوبی دارد و برگ های آن نیز بیضی شکل هستند. معمولا می توان از گیاه یشم به عنوان گیاهان آپارتمانی تزئینی نیز استفاده نمود. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و به همین دلیل نیز غالبا به عنوان گزینه های انتخابی بیشتر افراد به شمار می آید.

شرایط نگهداری از گیاه یشم

  • نور: گیاه یشم نیاز دارد که حداقل 4 ساعت در طی روز نور خورشید را دریافت کند. این گیاه نور پنجره را ترجیح می دهد.
  • آبیاری: بهتر است که در طول فصل های تابستان و بهار گیاه خود را به گونه ای آبیاری کنید که خاک آن دائما مرطوب بماند. به خاطر داشته باشید که گیاه یشم شما نباید غرقاب شود. به همین دلیل هم مطمئن شوید که زهکشی خاک شما درست و بی نقص است.
  • خاک: خاک مناسب گیاه یشم زهکشی خوبی دارد و کمی نیز اسیدی خواهد بود.

مطلب مرتبط: نگهداری کاکتوس، خانه سبز میترا با انواع گلهای زینتی!

افوربیا

افوربیا گیاهی است که غالبا آن را با نام کاکتوس آفریقایی نیز می شناسند. این گیاه گونه های مختلفی دارد و می توان از آن به عنوان گیاه آپارتمانی زینتی استفاده کرد. افوربیا نیز یکی دیگر از انواع کاکتوس بدون تیغ است. نکته جالبی که این گیاه دارد وجود برگ است. کاکتوس ها غالبا بدون برگ هستند اما این گیاه برگ های زیبا و شفافی دارد که همین موضوع نیز موجب تمایز افوربیا با سایر کاکتوی ها شده است.

شرایط نگهداری از گیاه افوربیا

  • نور: این گیاه به نور زیادی نیاز دارد، ولی قرارگیری طولانی مدت در نور زیاد می تواند آسیب زننده باشد. به همین دلیل نیز به مقدار نور مورد نیاز گیاه خود توجه ویژه ای داشته باشید.
  • آب: این گیاه نسبت به خشکی مقاومت بالایی دارد و از آنجایی نیز که به عنوان گیاهی گوشتی شناخته می شود به آبیاری کمی نیاز خواهد داشت. در فصل های رشد که شامل بهار و تابستان می شود بهتر است که گیاه افوربیای خود را هفته ای یک بار آبیاری کنید و آن را مرطوب نگه دارید. به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از حد این گیاه می تواند موجب پوسیدگی ریشه های آن شود.
  • خاک: خاک مورد نیاز افوربیا زهکشی خوبی دارد. معمولا بهترین خاک برای این گیاه ترکیب خاک برگ و ماسه و یا ماسه و پیت ماس خواهد بود.

کلام آخر:

در این مطلب چند نوع کاکتوس بدون تیغ معرفی کردیم. با آگاهی از شرایط نگهداری این نوع کاکتوس‌ها می‌توانید به راحتی آنها را در خانه نگهداری کنید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه