Chidaneh.com placeholder image

وال پست؛ چرا باید در دیوار اجرا شود؟

به قلم: سمانه زارعی

یکی از مسائل مهم در ساختمان‌سازی؛ ایمنی و استحکام ساختمان در برابر نیروهای طبیعی و زلزله است. چه عواملی باعث می‌شود ساختمان در برابر نیروهای بیرونی کمترین آسیب را داشته باشد؟ ساخت یک ساختمان از صفر تا صد دارای اصول و جزئیاتی است که رعایت آنها ایمنی ساختمان را تضمین می‌کند و عدم رعایت حتی یک نکته به ظاهر کوچک ممکن است خسارت‌های زیادی به ساختمان وارد کند. در این مطلب می‌خواهیم راجع به وال پست، که باعث استحکام ساختمان در برابر زلزله و باد می‌شود صحبت کنیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

وال پست

chidaneh ad banner

وال پست چیست؟

وال‌­پست در ساختمان‌سازی کلافی است که در فاصله‌های مشخصی از دیوارهای ساختمان جهت حفاظت ساختمان در برابر زلزله و باد اجرا می‌شود. وال‌پست با درگیر کردن دیوار و اسکلت ساختمان باعث حفظ تعادل دیوار در برابر ایجاد نیروهای بیرونی و یکپارچه عمل نمودن دیوار می‌شود این کار با انتقال نیرو از دیوار به فریم و اسکلت ساختمان می‌شود. وال پست ساختاری غیر سازه‌ای است که لزوم اجرا و عدم اجرای آن به نظر مهندس طراحی ساختمان بستگی دارد.

 

وال پست

وال پست افقی و قائم

انواع وال پست

وال پست از نظر جهت قرارگیری به دو دسته وال‌پست قائم و وال‌پست افقی تقسیم‌بندی می‌شود.

وال‌پست افقی: به صورت افقی و با اتصال بین دو وال‌پست قائم و یا فریم اجرا می‌شود. اجرای وال‌پست افقی در دیوارهایی با ارتفاع بیش از ۳.۵ متر ضروری است. در این رابطه برخی دستورالعمل‌ها هم محدودیت 30 برابر ضخامت دیوار را منظور کرده‌اند.

وال پست قائم: وال‌پست قائم مانند یک تیر یا ستونی است که اجرای آن در دیوارهایی با طول بیش از ۵ متر ضروری است. همچنین زمانی که طول دیوار ۴۰ برابر ضخامت دیوار باشد وال پست قائم اجرا می‌شود.

 

وال پست در ساختمان سازی

اجرای وال پست؛ برای چه دیوارهایی ضروری است؟

همانطور که گفته شد، اجرا و عدم اجرای وال‌پست با تشخیص مهندس طراح ساختمان صورت می‌پذیرد ولی اگر در نقشه‌های ساختمانی برای دیواری وال‌پست در نظر گرفته باشد و مجری آنها را انجام ندهد مهندس ناظر باید آن را به مجری گوشزد کند. اجرای وال‌پست به صورت صحیح به دلیل تاثیر زیاد در وال‌پست در جلوگیری از تخریب دیوار، اهمیت زیادی دارد. درصورتی که وال‌پست اجرا نشود و در اثر زلزله دیوار ریزش کرده و یا آسیبی به افراد برسد مهندس ناظر باید پاسخگو باشد.

وال پست ممکن است در دیوارهای دارای بازشو و یا بدون بازشو، دیوارهای زیرزمین که تحت فشار خاک هستند و همچنین در لبه تراس‌ها و جان‌پناه‌ها ضرورت پیدا کند. برای اجرای وال‌پست از پروفیل‌هایی با شماره‌های پایین‌تر (نبشی شماره ۶) استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها به صورت تیر و ستون طراحی و اجرا می‌شوند.

 

جزئیات اجرایی وال پست

اجرای وال‌پست

  1. در ابتدا باید با توجه به ابعاد و اندازه‌های دیوار، وال‌پست‌های مورد نظر را با استفاده از نبشی‌۶ و سپری جوشکاری کرده و به تعدادی که مدنظر است ساخت.
  2. در مرحله‌ی بعد باید نبشی‌های ساخته‌شده را در محل مورد نظر نصب کرد. نصب صحیح وال‌پست بسیار مهم است. وال‌پست باید به شکل مناسبی در سقف و کف مهار شود. برای این‌کار باید پلیت‌های متناسب با اندازه نبشی را در کف و سقف جایگذاری کرد و سپس نبشی‌های وال‌پست را بر روی آن جوشکاری کرد. جایگذاری بیس پلیت یا باید قبل از بتن‌ریزی سقف انجام شود و یا می‌توان با استفاده از رول بولت آنها را به سقف و کف متصل کرد.
  3.  پس از اجرای وال‌پست، می‌توانید دیوار را اجرا کنید. در هنگام اجرای دیوارها به شاقول بودن آن توجه کنید.

 

اجرای وال پست

نکته‌هایی برای اجرای وال پست

  • در جاهایی که وال‌پست در کنار ستون قرار می‌گیرد باید فاصله‌ای ۴ یا ۵ سانتی‌متری بین وال‌پست و ستون ایجاد شود و در بین آنها از مصالحی مانند یونولیت یا پلاستوفوم استفاده شود تا در صورت وقوع زلزله و یا نیورهای جانبی ستون به دیوار فشار وارد نکند.
  • فراموش نکنید که پروفیل‌های مورد استفاده برای وال‌پست حتما باید ضدزنگ بخورند.
  • برای اتصال بهتر به دیوارهای اطراف و جلوگیری از ایجاد ترک، روی وال‌پست‌ها رابیتش (توری) بکشیم و با استفاده از سیم مفتول آن را محکم کنید.
  • حداقل اندازه‌ی نبشی مورد استفاده برای وال‌پست، نبشی ۵ است.
  • هیچگاه در کلاف‌های افقی به جای نبشی از میلگرد استفاده نشود.
  • اگر پروفیل وال‌پستی که طراح سازه در نظر گرفته است دوبل نبشی باشد، دهانه آن در زمان ساخت باید ۱ سانتی‌متر از ضخامت دیوار بیشتر باشد تا تیغه به درستی در آن قرار گیرد.
  • وال‌پست در قسمت‌های مختلفی از ساختمان‌های بتنی، اسکلت فلزی و بلوک های سیمانی انجام می‌شود.

کلام آخر:

یکی از مهم‌ترین قسمت های ساختمان سازی اجرای صحیح و ایمنی کافی ساختمان است. بخشی از ایمنی ساختمان را وال‌پست‌ها بر عهده دارند. در هنگام اجرای ساختمان این کلاف را فراموش نکنید و در صورتی که طراح سازه آن را در طرح خود نیاورده است در صورتی که وجود آن ضرورت دارد، با طراح در این‌باره صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر بر روی عکس زیر کلیک کرده و با گروه سازه گستر درتماس باشید:

 

مطلب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه