Chidaneh.com placeholder image

رفع آلودگی هوا، 11 راه حل ضروری در خانه!

به قلم: تحریریه چیدانه

تا چند سال قبل وقتی افراد باهم روبرو می‌شدند و می‌خواستند صحبتی را شروع کنند از سردی و گرمی و آفتابی و ابری بودن هوا می‌گفتند و این حرفها می‌شد مقدمه‌ای برای صحبت‌های بعدی، ولی این روزها همه از آلودگی هوا می‌گویند! و یک جورهایی همه چیز با آلودگی هوا مرتبط شده است؛ کودکانی که با تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی در خانه مانده‌اند، افرادی که به خاطر آن راهی بیمارستان شدند و در این بین هم افرادی هستند که مجبورند هر روز برای رفتن به محل کارشان این هوا را تحمل کنند. حالا باید ببینیم راه حل مصون ماندن از اثرات آلودگی هوا چیست؟ و چگونه می‌توانیم در خانه و محل کار خود از شر هوای آلوده در امان بمانیم؟ اگر شما هم دنبال راهکار هستید این مطلب از چیدانه را تا آخر بخوانید.

آلودگی هوا

موادآلاینده شامل گاز SO2، گاز NO، آرسنیک، سرب و..است که عوارضی مانند سردرد، خستگی، اختلال تنفسی، گرفتگی رگ‌ها و.. را دارد. آلودگی هوا برای همه افراد، کودکان، افراد مسن، افراد دارای ایمنی پایین، دارای بیماری و.. خطراتی را به همراه دارد. در نتیجه توجه به این مسئله و انجام کارهایی که حتی‌الامکان ما را از اثرات آلودگی هوا دور نگه دارد ضروری است.

چوب و هنر

راه کارهایی برای رفع آلودگی هوا

پیاده روی ممنوع

پیاده‌ روی صبحگاهی ممنوع!

همیشه شنیده‌ایم پیاده‌روی صبحگاهی برای بدن مفید است ولی در هوای آلوده پیاده‌ روی باعث آسیب بیشتر به بدن شما می‌شود.برای رفع آلودگی هوا بهتر است نرمش‌های صبحگاهی خود را در خانه انجام دهید.

ماسک بزنید

قبل از بیرون رفتن ماسک بزنید

آلاینده‌های هوا دارای ذرات معلقی هستند که با تنفس هوای آلوده وارد ریه شده و به ریه‌های شما آسیب می‌زنند. برای در امان ماندن از آلودگی هوا بهتر است در فضای بیرون از خانه از ماسک استفاده کنید. البته این نکته را به خاطر بسپارید که ماسک‌های معمولی هیچ تاثیری در رفع آلودگی هوا ندارند چرا که ذرات معلق و خطرناک ریز از آن عبور می‌کنند، در صورتی که می‌خواهید از ماسک استفاده کنید، ماسک فیلتردار به کار ببرید.

میوه و سبزیجات

برای رفع آلودگی هوا غذاهای تقویت ‌کننده سیستم ایمنی مصرف کنید

یکی از راه‌های ایمن ماندن از اثرات آلودگی هوا مصرف غذاهای تقویت ‌کننده ایمنی بدن است. غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و میوه و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کنند. توصیه می‌شود از مواد غذایی مانند: سبزی، کلم، مرکبات، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج و‌آب هویج و… بیشتر استفاده کنید.

آب بنوشید

برای رفع آلودگی هوا زیاد آب بنوشید

در روزهای آلوده نوشیدن مقدار زیاد آب در طی روز را فراموش نکنید، آب مانند فیلتری عمل می‌کند که دفع سموم از بدن را راحت می‌کند. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در طی روز را فراموش نکنید.

مطلب پیشنهادی: دستگاه تصفیه آب، با این آب گوارا دلتان خنک شد؟!

کار با لپتاپ و گوشی

فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت کنید

برای اینکه بدنی قوی و سالم داشته باشید تا در مقابل آلودگی‌ها ایمن‌تر باشد توصیه می شود: از کارهایی که بدن شما را ضعیف می‌کنند مانند: خواب ناکافی و دیروقت، کار کردن طولانی با موبایل و لپتاپ، بی تحرکی، حمام سنگین، گرسنگی طولانی و سیگار کشیدن اجتناب کنید.

رفع آلورگی هوا در خانه‌ و محل کار

آلودگی هوا، فقط مربوط به آلودگی ناشی ازسوخت‌های فسیلی و در فضای باز نیست بلکه در محل کار و خانه هم منابعی از تولید آلودگی هوا مانند: دخانیات، طبخ غذا، پرز فرش و موکت، اسپری‌ها و.. وجود دارد که نیاز به تصفیه هوا نیاز می‌شود. در نتیجه شما باید به فکر هوای فضاهای بسته (خانه و محل کار) خود باشید و در جهت تصفیه هوای این فضاها اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی: آلودگی های خانه، 11 چیزی که می‌توانند شما را بیمار کنند!

منزل زیبای خانواده عشقی

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی زعفرانیه
استودیو پر

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

از نظر علمی ثابت شده است که برخی از گیاهان آپارتمانی قابلیت تصفیه هوای خانه را دارند. گیاهانی مانند: پتوس، آگلونما، گندمی، دراسنا، اسپاتی فیلوم و… از این گیاهان هستند. با استفاده از گیاهان آپارتمانی در خانه علاوه بر تصفیه هوا، خانه‌ای سبز و زیبا خواهید داشت. برای آشنایی با گیاهان تصفیه کننده هوا مطلب گیاهان تصفیه کننده هوا، 10 پیشنهاد ناسا برای خانه‌های ما را بخوانید.

دستگاه تصفیه کننده هوا

دستگاه تصفیه هوا، در تمیزی هوای خانه موثر است؟

این دستگاه‌ها هوای فضاهای بسته را تهویه می‌کنند و این تفکرکه این دستگاه‌ها هوای آلوده را از بین می‌برند اشتباه است. دستگاه‌های تصفیه هوا هوای محیط را از مواد حساسیت‌زا، برخی میکروب‌ها، گردوغبار و پرز فرش و موی حیوانات پاک می‌کنند. درست است که کارایی دستگاه‌های تصفیه هوا برای تمیز کردن هوای خانه از آلودگی، از نظر علمی تایید نشده است ولی به ایجاد فضای مطبوع‌تر خانه کمک می‌کند. بهتر است قبل از خرید این دستگاه راجع به ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن اطلاعات کافی بدست آورید.

رنگ تصفیه کننده هوا آرو آلمان AURO
رنگ آبی اتاق خواب
رنگ تصفیه کننده هوا آرو آلمان AURO

رنگ تصفیه کننده هوا!

رنگ‌های تصفیه‌کننده هوا یکی از تکنولوژی‌های جدید در زمینه رنگ و نقاشی ساختمان است که بوی طبخ مواد غذایی، مواد فرار متصاعد شده از لوازم منزل و… را در حضور نور تجزیه می‌کند. این محصول مانند کاتالیزوری عمل می‌کند که قادر به از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در هوا نظیر باکتری می باشد. برای آشنایی با این نوع رنگ، مطلب رنگ ساختمانی تصفیه کننده هوا، دکوراسیون شیک و سالم! را بخوانید.

شوینده های طبیعی

تمیزکننده‌های طبیعی برای رفع آلودگی هوا

یکی از عوامل آلودگی هوا در فضاهای بسته استفاده از اسپری‌ها و مواد شوینده و تمیزکننده است. به کمک راه‌حل‌های خانگی می‌توانید آلاینده‌های ناشی از مواد شیمیایی را کاهش دهید. به جای اینکه از تمیزکننده‌های شیمیایی برای خانه‌تکانی، تمیز کردن وسایل و گردگیری وسایل دفتر کار و.. استفاده کنید، مواد طبیعی را به کار ببرید. مطلب شوینده‌های طبیعی، 8 ترکیب خانگی که هر لکه‌ای را پاک می‌کنند! را بخوانید تا با این مواد طبیعی و خواص آنها آشنا شوید.

مدیریت مصرف انرژی

مدیریت مصرف انرژی برای رفع آلودگی هوا

از انرژی کمتری در خانه و محل کار استفاده کنید. با این کار نه تنها باعث تمیز‌تر ماندن فضای داخلی ساختمان خود می‌شوید بلکه به بهبود کیفیت هوا و مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در انرژی کمک کرده‌اید. به طور مثال به جای اینکه در فصول سرد وسایل گرمایشی را زیاد کنید لباس بیشتری بپوشید و دمای خانه را در حد متعادل نگه دارید.

مطلب پیشنهادی: بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان، ارزان با سرما بجنگید!

میوه های خوشبو

دود کردن گیاهان و بوییدن مواد خوشبوی طبیعی برای رفع آلودگی هوا

دود کردن برخی از گیاهان به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا کمک می‌کند. برای اینکه هوای خانه و یا محل کار خود را مطبوع‌ و تمیز کنید از گیاهانی مانند پوست انار، ریشه بادام تلخ، به، برگ بید، کندر، چوب سیب و.. استفاده کنید. مراقب حساسیت‌های تنفسی افراد خانواده باشید. بوییدن گیاهان و میوه‌هایی مانند پرتقال، سیب، لیمو، به، زعفران، دارچین را فراموش نکنید.

حرف آخر:به یاد داشته باشیم که علاوه بر انجام این روش‌ها و کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامتی خود، می‌توانیم با انجام کارهای کوچکی مانند:تولید زباله کمتر، عدم استفاده از خودرو شخصی در مواقع غیرضروری و به صورت تک سرنشین، استفاده از وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه و آموزش و آگاهی به کودکان در رابطه با محیط‌زیست سهمی بزرگ در کاهش آلودگی هوا و زمین داشته باشیم.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه