گیاهان فضای باز، ۱۰ گیاه برای زیباتر شدن حیاط، بالکن و تراس منزل!

گیاهان فضای باز، ۱۰ گیاه برای زیباتر شدن حیاط، بالکن و تراس منزل!

به قلم: سمانه زارعی

گیاهان فضای باز، ۱۰ گیاه

یکی از کارهای لذت‌بخش برای پر کردن اوقات فراغت و همینطور زیباتر شدن فضای زندگی، کاشت گل وگیاه و رسیدگی به آنهاست، این کار می‌تواند با داشتن چندین گل و گیاه آپارتمانی باشد و یا یک گلخانه کوچک، و یا اینکه یک حیاط با باغچه‌ای پر از گل و گیاه! در هر صورت برای انجام این کار باید در ابتدا با گل و گیاهان آشنایی داشته باشید تا بتوانید به درستی از آنها نگهداری کنید و فضایی سبز و زیبا داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم راجع به گیاهان فضای باز صحبت کنیم و با چندین گیاه مناسب برای فضاهای باز خانه آشنا شویم. اگر شما هم به دنبال تهیه گیاهان مناسب برای بالکن، تراس، روف گاردن یا حیاط خود هستید با ادامه این مطلب از چیدانه و های پلنت همراه باشید.

قالیشویی ادیب

گیاهان فضای باز

گیاهان فضای باز گستره‌ی زیادی از گیاهان؛ از گل‌های فصلی گرفته تا بوته‌ها و درختچه‌های زینتی را شامل می‌شود. فضای باز می‌تواند یک متر مربع از بالکن کوچک شما باشد که قرار است چندین گلدان در آن قرار بگیرد و یا یک حیاط یا تراس بزرگ و پر از گل و گیاه باشد. در اینصورت با وجود شرایط محیطی مختلف در این فضاها، گیاهان مناسب، آن هم متناسب با شرایط محیط انتخاب می‌شود.

به طور کلی گیاهان فضای باز باید به شرایطی که در فضای باز بیشتر وجود دارد مانند: آلودگی، نور زیاد، تغییرات دمایی زیاد، سایه و آفتاب.. مقاوم باشند. پس اول باید ببینید بستر کاشت گیاه شما کجاست و چه شرایطی دارد؟

گیاهان فضای باز سایه دوست

اگر تراس و یا بالکن منزل‌تان شمالی است. باید به دنبال گیاهان سایه دوست بگردید که فضای بالکن سایه‌دار را دوست داشته باشند و دوام بیاورند. همچنین این بالکن‌ها سردتر هستند، در نتیجه شما نمی‌توانید گیاهان حساس به سرما را برای بالکن شمالی منزل انتخاب کنید. گیاهان فضای باز سایه‌دوست مناسب مکان‌های سایه آفتاب تا تمام سایه هستند. در ادامه با چند گیاه فضای باز مناسب برای فضاهای باز سایه‌دار آشنا شوید.

گیاهان فضای باز؛ این ۵ گیاه سایه دوست!

  1. عشقه (Hedera Helix): این گیاه همیشه سبز، گونه‌های متنوعی دارد که اغلب آنها سایه‌دوست هستند و به دمای پایین مقاوم‌اند. با این حال برای انتخاب گونه مناسب برای بالکن شمالی دقت کنید تا گونه‌ی درستی از آن را انتخاب کنید. این گیاه رونده است و می‌تواند یک تراس یا بالکن سبز و زیبایی را برای شما بسازد.
  2. هوستا (Hosta Sieboldiana): گیاهی زیبا که تا دمای منفی ۱۵ درجه را تحمل می‌کند. باید در سایه و یا نیم‌سایه کشت شود.
  3. افرای ژاپنی (Acer Palmatum): درختچه‌ای از گیاهان فضای باز و سایه دوست که می‌توانید در بخش‌های سایه‌ی حیاط آن را بکارید. ولی این گیاه به سرمای خیلی زیاد حساس است در نتیجه در مورد کاشت افرای ژاپنی حتما به اقلیم منطقه خود و میزان سرمای زمستان توجه کنید.
  4. سرخس (Polypodiopsida): اگر در منطقه‌ای نه چندان سرد زندگی می‌کنید، می‌توانید گلدان سرخس را در بالکن یا تراس خانه خود آویزان کنید. این گیاه در سایه حال خوبی دارد. ولی باید رطوبت کافی دریافت کند و سرمای زیاد را تحمل نمی‌کند. در نتیجه اگر زمستان‌ هوای سردی را تجربه می‌کنید آن را از بالکن جابه‌جا کنید.
  5. بگونیا (Begonia): بگونیاها یکی دیگر از گیاهانی هستند که می‌توانید داخل گلدانی در بالکن و تراس آنها را نگهداری کنید. رطوبت این گیاه باید حفظ شود، در نتیجه اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید این گیاه مناسب بالکن شما نیست. 

مطلب پیشنهادی: گیاهان بالکنی، با این ۹ تا باغچه کوچک خودت را بساز!

گیاهان آفتاب دوست فضای باز

اگر بالکن و تراس شما جنوبی است، گیاهان آفتاب دوستی که نیاز به نور زیاد آفتاب و زمان بیشتری از نور روز دارند. این گیاهان که نور مستقیم خورشید و گرمای آن را تحمل می‌کنند، انتخاب خوبی برای سبز کردن تراس جنوبی خانه شماست.

گیاهان فضای باز؛ این ۵ گیاه عاشق نورند!

  1. شمعدانی (Plargonium Hortom): یکی از گیاهان فضای باز که همه ما حس نوستالژی نسبت به این گیاه داریم شمعدانی است. این گیاه را هم داخل خانه‌ها و هم در بالکن و یا حیاط خانه‌های ایرانی دیده‌ایم. این گیاه زیبا نور کافی و غیرمستقیم را می‌پسندد ولی نور مستقیم را طولانی مدت دوست ندارد.
  2. پیچ امین الدوله (Lonicera Japonica) : یکی از گیاهان فضای باز زیبا و رونده که بالکن و تراس شما را جذاب می کند پیچ امین الدوله است. این گیاه یکی دیگر از گیاهان اصیل خانه‌های ایرانی است. این گیاه نیاز به آفتاب دارد در نتیجه انتخاب خوبی برای بالکن جنوبی است.
  3. نیلوفر پیچ (Ipomoea Tricolor) : یکی دیگر از گیاهان فضای باز که نور زیاد را دوست دارد. گیاه نیلوفر پیچ است.  این گیاه می‌تواند دور یک قیم بپیچد و بالا برود. اگر می‌خواهید یک گیاه رونده با گل‌های زیبا در بالکن خود داشته باشید می‌توانید بذر این گیاه را در گلدان بکارید و در طی بهار و تابستان از گل‌های زیبای آن لذت ببرید.
  4. گل رز (Rosa): یکی از گیاهان فضای باز و مناسب برای کاشت در بالکن گل رز است. این گیاه پر طرفدار، زیبایی خاصی را به بالکن و تراس شما می‌بخشد. نگهداری گیاهان گل‌دار، کمی سخت‌تر از گیاهان برگ زینتی و یا بوته‌ها هستند. موادغذایی داخل خاک این نوع گیاهان باید به مقدار کافی و کنترل شده باشد تا گلدهی آنها به موقع اتفاق بیفتد. گل رز از گیاهانی با تعداد واریته‌های بسیار زیادی است که ویژگی‌های مختلفی دارند. حتما برای تهیه آن با کارشناسان متخصص در زمینه گل و گیاه مشورت کنید تا گونه مناسب برای بالکن خود را تهیه کنید.
  5. گل کاغذی (Bougainvillea): یکی از گیاهان فضای باز که مناسب مناطق گرم و مرطوب است. اگر در منطقه سردی زندگی می‌کنید می‌توانید این گیاه را در گلدان بکارید و در سرمای زمستان جای آن را تغییر بدهید. گل کاغذی گیاهی است که به نگهداری زیادی نیاز دارد در نتیجه اگر به نگهداری از گیاهان حساس، علاقه‌مندید می‌توانید گل کاغذی را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آفتاب دوست، شادابی گلدان‌ها در خانه پر نور!

گیاهان رونده فضای باز، بالکن خود را باگیاه بپوشانید!

کاشت گیاهان رونده یکی دیگر از گزینه‌های انتخاب شما برای سبز کردن منزل است. درست است که اغلب این گیاهان را در باغچه‌های حیاط دیده‌ایم ولی شما می‌توانید از گیاهان رونده در بالکن، تراس خود هم استفاده کنید و یک فضای سبز خاص داشته باشید. پس خود را محدود نکنید، گیاهان رونده با توجه به شرایط محیط می‌توانند به خوبی بالکن شما را پوشش دهند و یک انتخاب بسیار خوب برای حل مشکل مشرف بودن همسایگان بر تراس و بالکن شما هستند. گیاهان رونده‌ای مانند: نیلوفر پیچ، عشقه، پیچ امین الدوله، پیچ تلگرافی و.. می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای کاشت در بالکن یا تراس خانه شما باشند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان رونده، برای نمای ساختمان بهتر است یا داخل خانه؟

گیاهان فضای باز، چند نکته کوچک:

  • اولین و مهم‌ترین اصل برای تهیه گیاهان فضای باز، توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه و شهر است. مطمئنا گیاهان فضای باز در مناطق جنوبی کشور که دمای هوا بالاتر است با نوع گیاهان فضای باز در شهرهای شمالی و سردتر متفاوت است.
  • برخی از گیاهان فضای باز، با وجود مقاومت بالا نیاز به تغییر مکان دارند. به همین دلیل باید برخی از گیاهان را در روزهای خیلی سرد زمستان و یا در گرمای زیاد تابستان جابه‌جا کرد.
  • علاوه بر شرایط سایه و آفتاب بالکن و تراس خانه، به میزان رطوبت منطقه خود توجه کنید. در صورت نیاز باید بارپاشی برای گیاهان انجام شود تا رطوبت کافی دریافت کنند.
  • علاوه بر گیاهان فضای باز که در این مطلب معرفی شدند، شما می‌توانید در بالکن خود فضای کوچکی برای کاشت سبزیجات ایجاد کنید.

برای آشنایی با کاشت سبزیجات در بالکن مطلب کاشت سبزی خوردن در خانه، خودت هم از پسش برمیای! را از دست ندهید.

کلام آخر:

در این مطلب گیاهان فضای باز برای بالکن و تراس شمالی و جنوبی معرفی شدند. فراموش نکنید که شرایط محل قرارگیری گیاهان برخی از ویژگی‌های آنها را تعیین می‌کند. زمانی که گیاهان فضای باز را برای بالکن و تراس خود تهیه می‌کنید، پس از کاشت و قرار دادن آنها در فضای مدنظر به حال گل و گیاه خود توجه کنید تا روند تغیراتش را ببینید و از نیازهایش آگاه شوید.

های پلنت مجری پروژه‌های طراحی و اجرای فضاهای باز، با الهام از طبیعت حس خوب گیاهان را با شما به اشتراک می‌گذارد. گیاهان مناسب فضاهای بازی چون باغ، حیاط، بالکن و حتی روف گاردن را می‌شناسد و با بهترین روش کاشت و نگهداری آن‌ها آشناست. آماده مشاوره و خدمات رسانی‌های مختلف و متنوع در این حوزه است. شما هم برای تهیه بهترین گیاهان فضای باز برای منزل یا باغ خود، با سایت های پلنت یا اینستاگرام های پلنت در ارتباط باشید.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه