چگونه سوختگی فرش را رفع کنیم؟

چگونه سوختگی فرش را رفع کنیم؟

به قلم: گلنار

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بر اثر حادثه و یا بی‌توجهی، با مشکل سوختگی فرش و یا موکت مواجه شوید. لکه‌های سوختگی به‌خصوص برای فرش و موکت، همیشه یکی از دردسرسازترین و چالش‌برانگیزترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر خانم خانه‌داری اتفاق بیافتد. به‌همین منظور در این مطلب از چیدانه می‌خواهیم شما را با پاسخ سوال “چگونه سوختگی فرش را از بین ببریم؟" آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا با روش‌های رفع سوختگی فرش بیشتر آشنا شوید.

چوب و هنر

انواع سوختگی فرش

سوختگی فرش می‌تواند در درجات مختلفی اتفاق بیفتد. با توجه به نوع منبع سوزاننده فرش و شدت دمای آن ممکن است فرش به شکلی عمیق و به طوری که باعث سوراخ شدن آن شود، بسوزد. گاهی هم به صورت گود شدن فرش و سوختن پودهای فرش اتفاق می‌افتد. و یا در درجه کمتر؛ سوختگی ممکن است در حد تغییر رنگ فرش و یا قهوه‌ای شدن سطح آن باشد. در هر صورت راهکاری برای رفع اثرات سوختگی فرش و یا رفوی آن وجود دارد.

 

راهکارهای رفع سوختگی فرش

با توجه به اینکه میزان سوختگی فرش چقدر است، می‌توانیم راهکارهای مختلفی را برای رفع ظاهر سوخته فرش به کار ببریم. برای سوختگی‌های سطحی راهکارهای خانگی و استفاده از مواد مختلف موثر است ولی هنگامی که فرش به مقدار زیادی سوخته، به طوری که باعث پارگی و سوراخ شدن فرش شده باشد، لازم است از یک متخصص برای رفع سوختگی فرش و رفوی آن کمک بگیرید. گاهی نیاز است بخش سوخته فرش را از آن جدا کنند و مجددا تارهای جدید ایجاد کرده و بافت فرش را در آن نقطه انجام دهند.

 

رفع سوختگی فرش با سیگار

  • برای رفع سوختگی فرش با سیگار، ابتدا با کمک یک کاغذ سمباده سطح سوختگی را بسابید.
  • در مرحله بعد با کمک جاروی معمولی و یا شارژی، سوختگی‌های سابیده‌شده را از روی فرش تمیز کنید.
  • در صورت ماندن بخشی از سیاهی‌های سوختگی، می‌توانید با استفاده از نوک یک قیچی کوچک، به دقت لکه را از روی پرز و بافت فرش قیچی کنید.
  • حالا با دقت لکه را بررسی کنید. اگر هنوز لکه سوختگی باقی مانده است؛ با کمک محلولی از یک قسمت آب اکسیژنه و ده قسمت آب و به‌وسیله یک پارچه روی لکه را به آرامی تمیز کنید. برای این منظور دقت کنید که ابتدا سطح بیرونی لکه و سپس بافت داخلی فرش را تمیز کنید.
  • در مرحله آخر، محل لکه را با آب بشویید و سطح آن را کاملا خشک کنید.

مطلب پیشنهادی: شستشوی فرش، خودم بشورم یا ببرم قالیشویی؟

 

رفع سوختگی فرش با زغال

برای رفع سوختگی فرش با زغال هم می‌توانید همانند روش رفع فرش سوخته با سیگار، عمل کنید. با این تفاوت که پس از کوتاه کردن پرزهای سوخته فرش، محل سوختگی را با کمک یک لایه ضخیم از محلول شامپوفرش، بپوشانید و اجازه دهید کاملا خشک شود. پس از آن سطح سوخته را جاروبرقی بکشید. در صورتیکه هنوز آثار سوختگی مشهود بود؛ می‌توانید از یک محلول رنگ‌بر ضعیف استفاده کنید. سپس در محلی که سوختگی را شستید، یک وسیله سنگین مثل کتاب قطور قرار دهید و فرش را روی آن بگذارید تا سریع‌تر خشک شود.
نکته: برای شست و شوی فرش، هرگز از صابون استفاده نکنید و فرش را بیش از اندازه خیس نکنید. همچنین برای سوختگی‌های عمیق، حتما فرش را برای رفو به قالیشویی بسپارید.

این مطلب هم خواندنی‌ست: 5 دلیل کثیف شدن فرش؛ چالش‌های مراقبت از فرش چیست؟

 

ترمیم سوختگی فرش با اتو

برای ترمیم سوختگی فرش با اتو، اگر میزان سوختگی محدود بود و فقط در اثر سوختگی روی فرش؛ لکه زردرنگ ایجاد شد، از یک پیاز کمک بگیرید. به این صورت که یک پیاز را به دو نیم کرده و روی محل لکه بگذارید. بعد آن را با آب سرد خیس کنید و بشویید تا لکه و سوختگی برطرف شود. در صورتی‌که سوختگی عمیق بود، برای ترمیم سوختگی فرش با اتو بهتر است آن را برای رفوگری به قالیشویی بسپارید. همچنین در مورد موکت می‌توانید با کمک کاتر، آن بخش را ببرید و موکت تازه‌ای جایگزین آن کنید. بعد از چسباندن موکت، سطح آن را با جاروبرقی جارو بکشید تا یکدست شود.

مطلب پیشنهادی: 7 راه حل خانگی برای پاک کردن پارچه چسبیده به کف اتو

 

 رفع سوختگی فرش با قابلمه

برای رفع سوختگی فرش با قابلمه، بسته به میزان سوختگی، می‌توانید از روش‌های بالا کمک بگیرید. اگر سوختگی شما خفیف و در حد ایجاد اثر کف ظرف، بدون تغییر رنگ روی فرش بود؛ می‌توانید از یک قطعه یخ برای بازگرداندن آن به حالت اول استفاده کنید. همچنین می‌توانید بعد از آن پرزهای فرش را شانه بکشید و آثار سوختگی را کاملا از بین ببرید.

این مطلب هم به کارتان می‌آید: سریع ترین راه ها برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش

 

رفو فرش ماشینی دچار سوختگی

اگر بخشی از فرش یا موکت شما در اثر هر حادثه‌ای دچار سوختگی شود، برای رفو فرش ماشینی سوخته؛ به وسیله یک ریش‌‌تراش یا موچین، مقداری پرز از قسمت سالم فرش ببرید. توجه داشته باشید که بخش‌های جداشده متناسب با نقش فرش شما باشد. سپس مقداری چسب (مانند چسب سیمان) به قسمت سوخته شده فرش بزنید و پرزها را بر روی آن گذاشته و فشار دهید. در آخر روی آن یک وسیله سنگین مثل کتاب قطور، بگذارید و اجازه دهید کاملا خشک شود. در مورد موکت هم دقیقا به همین ترتیب می‌توانید عمل نمایید.

مطلب پیشنهادی: احیا و رفوگری فرش دستبافت؛ همیشه با من باش!

کلام آخر

در این مطلب راه‌کارهایی برای رفع سوختگی فرش توسط مواد و وسایل خانگی مختلفی مثل سیگار، زغال، اتو و قابلمه، عنوان کردیم. همچنین اگر به ترفندهای خانه‌داری در زمینه رفو فرش ماشینی دچار سوختگی خود نیاز دارید؛ پاسخ شما در این مقاله وجود دارد.

در صورت تمایل، سوالات خود را در مورد خانه‌داری در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما مطرح کنید.

بازنویسی و انتشار: فهیمه مصدرالامور

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محمددددد در تاریخ 28 دی 1396
آقا دمت گرم خیلی ممنون جبران کنیم
مصطفی 123 در تاریخ 17 خرداد 1397
سلام . بنده رفو گر فرش هستم رفو فرش تعمیر فرش سوختگی فرش با ذغال در اسرع وقت ودر محل پذیرفته میشود 09386389276
کارگاه رفوگری تهران در تاریخ 24 خرداد 1397
ممنون بابت مطالب زیبا و مفیدتون که معلومه تیمی با تجربه و متخصص این مطلب زیبا رو جمع آوری کردن . با تشکر وب سایت خوبتون تیم کارگاه روفوگری تهران https://rofogar.ir/
narjes در تاریخ 05 تیر 1397
سلام،من فرشم با زغال سوخته،درست میشه؟و این که خیلی عمیق نیس و اندازه یه بند انگشت،چقدر میشه هزینش؟؟
ایلیا در تاریخ 02 اردیبهشت 1402
سلام فرش منم بازغال سوخته ولی کم به اندازه زه ی نصف بند انگشت چقدر هزینه ی رفو میشه
احمد وسیم در تاریخ 23 مرداد 1402
فرش من با ذغال سوخته یکم عمیق هزینه درست گردنش چقد میشه
بهاره در تاریخ 26 دی 1402
سلام گلیم فرش من با قابلمه سوخته قچد هزینشه؟

ثبت دیدگاه