Chidaneh.com placeholder image

غار موزه وزیری، اولین غارموزه ایران

به قلم: گلنار

برای این قسمت از پروژه گردی، فضای کاملا متفاوتی را انتخاب کردیم. جایی که به عنوان اولین غار موزه خصوصی ایران شناخته شده و از استاد برجسته مجسمه سازی به یادگار باقی مانده است. با ما و گروه معماری چکاد همراه باشید تا داستان این غارموزه و بازسازی آن را ببینیم.

.jabeh_embed_frame{position:relative; overflow: hidden; padding-top: 56.25%;} .jabeh_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;border:none;}

سرویس خواب بالسا

 

غار موزه وزیری

در این موزه وسایل دورریختنی و غیرقابل استفاده، با دستان هنرمند و ذهن خلاق استاد وزیری به مجموعه ای جالب، برای بازدید تبدیل شده است. شاید بد نباشه بدانید که از زمان شروع فعالیت موزه، دالان هایی در دل کوه حفاری شده تا کلکسیونی از آثار استاد به نمایش گذاشته شود، اما آن چه که گروه معماری چکاد انجام داده، نوطازی ساختمان این غار بوده که زمانی کارگاز استاد محسوب می شده است.

اتلیه معماری چکاد
طراحی و اجرای موزه وزیری
اتلیه معماری چکاد

مراحل بازسازی و نوسازی غارموزه وزیری :

به طور کلی در این پروژه، به جای کارگاه کوچک یک ساختمان دو طبقه ساخته می شود که یک طبقه به موزه شطرنج و طبقه دیگر به موزه آفتابه اختصاص داده شده است. اما اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم، می توانیم پروژه را در مراحل زیر تعریف نماییم:

  • برداشت از محل و عملیات اجرایی و سفیدکاری
  • کف سازیبا سیستم گرمایش از کف
  • طراحی و قرارگیری ویترین ها
  • نورپردازی

اتلیه معماری چکاد
طراحی و اجرای موزه وزیری
اتلیه معماری چکاد

عملیات اجرایی غار‌موزه وزیری

بعد از برداشت از محل ساختمان و نهایی شدن پلان ها، عملیات اجرایی مثل برداشتن سقف شیروانی ساختمان قدیمی و اجرای ستون ها تا مرحله آخر یعنی سفیدکاری و نصب در و پنجره انجام شد.

به گفته کارشناسان چکاد، برای قسمت موزه نیز در مرحله کف سازی، در هر دو طبقه، از سیستم گرمایش از کف استفاده شده و در نهایت با سنگ مرمریت کف سازی اصلی انجام گرفته است.

اتلیه معماری چکاد
طراحی و اجرای موزه وزیری
اتلیه معماری چکاد

اتلیه معماری چکاد
طراحی و اجرای موزه وزیری
اتلیه معماری چکاد

طراحی ویترین های غار‌موزه وزیری :

برای قرار دادن ویترین ها، قاب هایی در داخل دیوارها طراحی و اجرا شده که ویترین ها در داخل آن ها قرار گرفتند.  علاوه بر این طبقات شیشه ای داخل ویترین ها نیز به گونه ای است که هیچ اتصالاتی از بیرون دیده نشده و فقط شیشه ها برای چیدمان اشیا دیده می شوند.

نورپردازی موزه وزیری:

نورپردازی در بخش موزه، به شکل نور مخفی در بالای ویترین ها و همین طور نورهای تاکیدی در داخل ویترین انجام شده که علت آن هم تاکید و تمرکز بر اشیا و وسایل داخل ویترین هاست.

معمولا در اکثر موزه ها از رنگ قرمز برای داخل ویترین ها استفاده می شود که این موزه نیز از همین قانون پیروی کرده است. در کنار قرمز یک رنگ خنثی یعنی طوسی برای رسیدن به یک هماهنگی در کل فضا به کار رفته است.

“برای مشاهده پروژه های بیش تر با گروه معماری چکاد درارتباط باشید"

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه