Chidaneh.com placeholder image

خودنمایی گره چینی ایرانی در دکوراسیون خانه های امروزی

به قلم: لاله داورپناه

همه ما هنگام حضور در فضاهای تاریخی معماری ایرانی، لحظاتی محو تماشای زیبایی کاشیکاری ها و پنجره های ارسی آن ها می شویم. آیا تا به حال طراحی نقوش این دو بخش از بناها را با دقت و ظرافت دیده اید؟! این نقوش زیبا در کاشی کاری و ساخت قاب های چوبی ارسی را گره چینی می گویند. گره چینی هنری آمیخته و ریشه دار در هندسه است.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان گره چینی
goldگره و مبلمان آل یاسین

قالیشویی ادیب

   

کاربرد گره چینی در دکوراسیون داخی

ایرانیان نقوش گره چینی را در طراحی بناهای خود بسیار به کار برده اند. نقوش زیبایی که در هر گوشه از بناهای تاریخی به شکلی تازه و چشمگیر خودنمایی می کند. چیدانه در این مطلب قصد دارد به شما پیشنهاداتی دهد تا بتوانید از هنر زیبای گره چینی در طراحی داخلی خانه های امروزی نیز استفاده کنید. با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: پنجره ارسی، بازی رنگ و نور در دکوراسیون داخلی

گره چینی دکوراتیو

در کارگاه های نجاری، گره چینی هایی از جنس چوب، پس از سال ها هنوز ساخته می شود. اما در قطعات و ابعادی متنوع و برای کاربردی متفاوت از آنچه در گذشته داشت. این صفحات چوبی گره چینی را می توانید به عنوان پارتیشن و دیوارهای مشبک جدا کننده در هر کجای به کار گرفت. در تصویر بالا طراح از آنها به عنوان بخشی از دیوار سرویس بهداشتی استفاده کرده است.

در مکان هایی که نمی خواهید با یک دیوار صلب ارتباط فضا ها را با هم قطع کنید و یا تنها به تعیین مرز و تقسیم فضایی احتیاج دارید از این پارتیشن ها و دیواره های مشبک استفاده کنید. انتخاب مصالح مصرفی برای ساخت چنین دیواری با شماست، برای چنین کاری محدودیت نخواهید داشت. به یاد داشته باشید که با انتخاب درست و رنگ آمیزی مناسب می توانید رنگ این صفحات گره چینی شده را با محیط اطرافش هماهنگ کنید.

گره چینی در کاشی کاری

وقتی برای خرید کاشی و انتخاب طرح و رنگ آن به فروشگاه ها مراجعه می کنید دقت داشته باشید که در طراحی کاشی های امروزی نیز نقوش گره چینی را با کمی خلاقیت و شاید تغیر رنگ می توان دید. این کاشی ها را برای پوشش دیوارهای سرویس بهداشتی انتخاب کنید و زیبایی آنها را به خانه تان بیاورید.

مطلب پیشنهادی: کاشی ها، نقش زیبایی بر پیکره معماری

گره چینی در طراحی سقف

این گره چینی ها برای طراحی سقف نیز مناسب هستند. یک گچکار ماهر به سادگی با پیاده کردن یک نقشه هندسی گره چینی در سقف به زیبایی فضای داخلی خانه کمک خواهد کرد. نیازی نیست که از ترکیب رنگ های مختلف برای کار استفاده شود. رنگ سفید گچ کافی است تا بتواند زیبایی آن را به نمایش بگذارد.

کاغذ دیواری گره چینی

کاغذ دیواری ها با طرح گره چینی پوشش خوبی برای دیوارها و حتی سقف خانه هستند. در تصویر بالا طراح اتاق کودک با انتخاب ترکیب رنگ سفید و آبی متناسب با دیگر اجزای فضا کاغذ دیواری را هم به همین رنگ انتخاب کرده است.

گره چینی در وسایل

کاربرد گره چینی در طراحی داخلی وسعت زیادی داشته و بنا ب خلاقیت و سلیقه شما می تواند در هرکجای دکوراسیون و یا متریال های مختلف اجرا شود.

  • درب و پنجره
  • لوستر
  • کتابخانه
  • اکسسوری

شاید یکی از ساده ترین راه ها این است که شما دربی را که با این نقوش هندسی طراحی و تزئین شده به فضای داخلی خانه تان بیاورید و در چهارچوب نصب کنید. اما اگر شما مستاجر هستید و یا به هر دلیلی امکان ایجاد چنین تغییراتی را در فضای داخلی منزل خود ندارید چیدانه به شما پیشنهاد می کند که به سراغ وسایل تزئینی و کاربردی خانه بروید.

مطلب پیشنهادی: صنایع دستی ایران را به مهمان خارجی تان هدیه دهید

کتابخانه ای که در تصویر بالا می بینید با انتخاب الگوی واحدی از گره چینی ها طراحی و اجرا شده است. با اختصاص دادن یک دیوار خانه به چنین کتابخانه ای شش باکس گره چینی با دو رنگ مختلف حال و هوای سنتی را به خانه ای مدرن آمده است.

از صفحات گره چینی چوبی به عنوان لوستر استفاده کنید. لوسترهای سقفی و لوسترهای آویزی با شیشه های رنگی و یا بدون استفاده از آنهای می توانند به سطح صاف و یکدست سقف خانه شما متصل شوند و ظاهر آن را از یکنواختی خارج کنند.

گره و مبلمان آل یاسین
مبلمان سنتی
goldگره و مبلمان آل یاسین

گره چینی در دکوراسیون اتاق خواب

تخت خواب گره چینی

مهمترین عنصر در طراحی اتاق خواب، انتخاب تخت خواب آن است. تخت خواب سفید رنگ با تخته پشت آن که طرح گره چینی دارند در فضای اتاق خواب مدرن جلوه خواهد کرد. البته می توانید از همان رنگ طبیعی چوب نیز استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی: ۲۰ ایده جذاب برای تخته‌های پشتی تخت‌ خواب‌ها

پارچه با نقوش گره چینی

روتختی با پارچه هایی با طرح گره چینی گزینه دیگر شما است تا بتوانبد از این هنر در محیط اتاق خواب خود استفاده کنید. روکش بالش ها و کوسن ها را نیز با رو تختی ست کنید.

برای تکمیل چیدمان چنین خانه ای بر روی عکس زیر کلیک کرده و از گروه آل یاسین کمک بگیرید:


گره چینی در دکوراسیون


مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
sadeghkargar در تاریخ 02 شهریور 1394
عالی بود با تشکر

ثبت دیدگاه