Chidaneh.com placeholder image

10 دکوراسیون ویلای ایرانی که شما را میخکوب می کند!

به قلم: تحریریه چیدانه

پروژه های برجسته: وقتی صحبت از معماری داخلی ویلا به میان می آید همه ی ما در انتظار اثری منحصر به فرد هستیم. اصولا در اکثر ساخت و سازهای ویلایی به لحاظ بزرگ بودن متراژ زمین معماران برجسته قدرت مانور بیشتری در طراحی های خود دارند که همین امر سبب ساخت بناهایی بی نظیر با نماهای بیرونی خیره کننده و دکوراسیون داخلی منحصر به فرد می کند. امروز در چیدانه می خواهیم با 10 دکوراسیون داخلی جذاب از ویلا های ایرانی آشنا شویم با ما همراه باشید. 

دفتر معماری 51-35
ویلای ونوش
دفتر معماری 51-35

سرویس خواب بالسا

1. ویلای رویایی ونوش

از معماری گذشته مان قابلیت جا به جا شدن در فضاها و توانایی فضاها برای پذیرش این جا به جایی و تغییر، و همچنین احساس امن بودن را آموختیم. و از معماری جدید آموختیم که می شود آنچه ضروری نیست را، نه از زندگی که از فرم کم کرد. و می شود باز با فرم، اضافه کرد به زندگی آنچه را که ضروری است. در صحبتهای کارفرما سه خواسته برای گروه ما پر رنگ تر جلوه گر شد:

  1. محدود نبودن به زیربنا در هنگام استفاده از ویلا
  2. اتاقی امن (با توجه به حجم زیاد مهمانها و استفاده کنندگان از ویلا ) 
  3. محرمیت

مطلب پیشنهادی : طراحی ویلای دریس کیش، برندهای مطرح دنیا در یک ویلای ایرانی!

آتلیه مکعب سفید
ویلای ماگوش
آتلیه مکعب سفید

2. ویلای مدرن ماگوش در ماکو

طراحی مدرن ویلای ماگوش در آغاز، کارفرما با در نظر گرفتن برخی از پروژه های ساخته شده ما در شهر ماکو و تصوراتی از ویلایی شاخص با سقف شیروانی و فرم خاص برای طراحی مدرن ویلا در ارتفاعات جنوب ماکو به ما مراجعه کرد. معماری مدرن در ذهن ما برگرفته از ارزش های معماری لوکوربوزیه بود که در ابتدای تحصیل در دانشکده آموخته بودیم و این روند با الهام از اندیشه های پیتر زومتور در جهت احترام معماری مدرن به طبیعت و تلاش برای درک مصالح تداوم یافت.

مطلب پیشنهادی : ویلای رز؛ بنایی خاص در شهرک غرب

دفتر معماری برانیا
ویلا بید مجنون در کرج
دفتر معماری برانیا

3. ویلای آجری بید مجنون

اشکال اصلی که در وضع موجود ساختمان ویلای آجری بید مجنون می دیدند کمبود فضا متناسب با نیازهایشان بود. آن ها میخواستند یک ویلای اقامتی، تفریحی داشته باشند که بتوانند با دو فرزند و همچنین پدر و مادرهای سالمندشان در آن زندگی کنند.
در عین حال امکانات و فضای لازم برای برگزاری مهمانی و دورهمی های اخر هفته فامیل و دوستان را هم در این ساختمان ویلایی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی : نمای آجری ساختمان ویلایی، خانه بید مجنون در زیبادشت کرج

دفتر معماری حیات
ویلای حیاط
دفتر معماری حیات

4. خانه ویلایی در اصفهان

  • نام پروژه: ویلای حیاط
  • موقعیت پروژه: ایران، اصفهان، روستای حیدرآباد، بلوار امام خمینی
  • طراحی: دفتر معماری حیات

تاکید کارفرما خانه ویلایی حیاط بر ساده بودن روابط فضایی و پیوند مستقیم با طبیعت بود.
خانه ای که در عین ساده و بدیهی بودنِ فضاهای داخلی اما در لحظه فرصت نظاره کردن حیاط از دریچه های پنجره را در هر زمانی از روز و در هر مکانی از خانه را برای کاربران بنا فراهم نماید.

مطلب پیشنهادی : معماری ساختمان مسکونی ملک، خانه مدرن یک خانواده اصفهانی!

معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش
خانه ما، گلستانه
معماران رویداد : زهرا آرمند | مصطفی امیدبخش

5. ویلای مینیمال گلستانه

  • نام پروژه: خانه ما، گلستانه
  • موقعیت: روستای زوات غرب، چالوس، ایران
  • شرکت مشاور: معماران رویداد

در طراحی خانه گلستانه معماران پروژه نقل کرده اند که: همیشه دلمان می‌خواست فضایی برای خودمان بسازیم تا بتوانیم آخر هفته‌ هایمان را به دور از مشغله‌های کاری و فکری در آن سپری کنیم و یا بعد از تحویل هر پروژه، قدری در آن بیاساییم.جایی برای بازسازی افکارمان، قوایمان و مکانی برای عاشقی کردن و با هم زیستن. جایی با مختصات متفاوت از فضای آتلیه و یا حتی آپارتمان‌مان. اما مثل خودمان و معماری ‌مان ساده و منطقی. فضایی آشنا، فضایی صمیمی، فضایی راحت، فضایی سپید.
به این ترتیب برای تقویت حس مکان فضا، خلوص، سادگی و خوانایی در معماری داخلی ویلا تقویت شد. کمینه‌گرایی، وضوح در طراحی پلان، سیالیت فضایی، انعطاف‌پذیری عملکردی و پیوستگی و تداوم بصری، بدون هرگونه بیان پیچیده، معماری داخلی‌ای یکپارچه اما خیال‌انگیز به وجود آورد.

مطلب پیشنهادی : خانه ویلایی تریبلکس، غرق زیبایی خانه آرام اصفهان می شوید!

دفتر طراحی معماری پراگماتیکا
ویلای لانک در جاده چالوس
دفتر طراحی معماری پراگماتیکا

6. بازسازی ویلا در چالوس

آنچه در پروژه بازسازی ویلا لانک دنبال شد، تلاش برای بازتعریف زمینه در یک پروژه بوده است.
تبدیل مجموعه موجود از سه واحد مستقل به مجموعه ای شامل یک واحد اصلی با قابلیت های فضایی و امکانات متنوع  و یک واحد مهمان با حریم و امکاناتی محدودتر نسبت به واحد اصلی تغییر عمده ای در برنامه و شکل استفاه از مجموعه بود.
شکل های مختلف از ارتباط فضای داخلی ویلای ایرانی و بیرون اعم از ورود نور، دید به چشم انداز و ارتباط فیزیکی یا امکان حضور موجب ایجاد تجربیات فضایی متنوعی بوده است. ایجاد گشایش و شفافیت حداکثری به سمت چشم انداز جنوبی؛ ایجاد گونه های متنوعی از تراس به لحاظ مقیاس، تناسبات و سناریو در نقاط و ترازهای مختلف؛ تنوع  در شکل گرفتن نور برای فضاها؛ ارتباط هر نقطه از فضا را به شکل متمایزی با محیط بیرون برقرار می کند. 

مطلب پیشنهادی : بازسازی ویلا در شمال،ویلای لانک در جاده چالوس

دفتر معماری شار (احمد قدسی منش و همکاران)
خانه شماره 3
دفتر معماری شار (احمد قدسی منش و همکاران)

7. ویلای شماره سه

مالک پروژه خانه شماره 03 خانواده‌ای هستند کم جمعیت، در عین حال پر رفت و آمد. با توجه به صحبت‌های طولانی و اولیه با مالک و نیاز های متنوع آنها برنامه فیزیکی بسیار پر حجمی آماده شد که با توجه به آن، ایجاد تنوع فضایی چه در فضاهای بسته و چه در فضاهای باز در اولویت طراحی قرار گرفت. سازماندهی اصلی پروژه ویلای ایرانی به این صورت قرارگرفت که در زیر زمین، استخر، یک اتاق خواب، سالنی جهت پذیرایی و یا میهمانی دور همی و یک انبار و اتاق سرایداری (با دسترسی از حیاط) قرار گیرد. در طبقه همکف، اتاق میهمان آشپزخانه نهار خوری ، سالن نشیمن و سالن اصلی طراحی شد. در طبقه اول نیز سه اتاق خواب، یک نشیمن خصوصی و فضایی کوچک جهت کار قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی: خانه ویلایی دوبلکس ایرانی، خانه شماره سه در شیراز

علیرضا تغابنی
فضای ورودی ویلایی برای برادر کوچکتر
علیرضا تغابنی

8. ویلای برادر کوچکتر 

ویلای برادر کوچکتر در زمینی قرار می گرفت که از سمت ورودی آن زمینی تودلی به حساب می آمد و در گودی می نشست اما از سمت پشت به محوطه گسترده که قبلا بستر رودخانه بود مشرف بود. در معماری داخلی ویلا مطالعه بر روی انواع سقف های شیبدار و کلیشه زدایی از تیپ های شناخته  شده ای مثل “شله" و ترکیب آن با فضای داخلی و دیوارهای منحنی شکل داخل پروژه از چالش های این پروژه محسوب می شد که فضای های متنوع و پر از انقباض و انبساط را برای پروژه به ارمغان آورد.

مطلب پیشنهادی: ویلای برادر کوچکتر در لواسان تهران

دفتر معماری متد
طراحی داخلی ویلا
دفتر معماری متد

9. ویلا 101 

نقطه شروع در طراحی ویلا مدرن 101 این ساختمان ارتباط بنا با محیط خود بود، به ویژه ارتباط درون با بیرون ؛ به نوعی که ساختمان موجودیتی در محیط خود باشد و هنگام حضور در درون ارتباط با بیرون حفظ شود، که مشخصا این ارتباط با نظر گرفتن محرمیت و کاربری های مورد نظر طرح می بایست به دست می آمد. در برخورد با عرض کم سایت و طول زیاد آن، حجم اولیه با جداره های صلب و بسته رو به واحد های کناری در نظر گرفته شد و بر خلاف آن، جداره های رو به محوطه جلو و پشت تماما شفاف و باز دیده شد. دو محور عمود بر هم دسترسی ها و ارتباط ها با چهار طرف بنا را شکل داد که برای کنترل و بهبود نور، دید و دسترسی، محور عرضی به دو سمت جابجا شد.

مطلب پیشنهادی : خانه ویلایی ، طراحی در زمین کم عرض کوهسار!

کلیاس کویر
دکوراسیون نشیمن نازدلکده ایزدشهر
کلیاس کویر

10. ویلا ناز دلکده 

ویلا ناز دلکده در یک طبقه استوار شده است، مگر بخش هایی از خانه اصلی که خواب اصلی و نیز فضاهای سرگرمی مرتبط با ایوان را شامل می شود، این ایوان که بام خانه بال دوم آن است ، از یک سو به دریا رومی کند و از سوی دیگر به باغ مجموعه. در معماری داخلی ویلا تمامی قسمت های این مجموعه سعی شده است تا از تمام المان های استفاده شده در طراحی نمای ساختمان استفاده شود. این کار باعث ایجاد هماهنگی میان نمای بیرونی و دکوراسیون منزل شده است. ارتفاع فضاهای داخلی به گونه ای است که فراهم آوردن امکان سرمایش و گرمایش ، تمهیدات ویژه ای را طلب می کند.از همین رو کانالهای دمنده هوا از پیرامون ساختمان عبور کرده اند و دریچه هایی ار کف که پوشش آنها هم جنس با پوشش کف است ، دمای ساختمان را تأمین می کنند. طراحی ویلای نازدلکده در مازندران برای یک خانواده پر جمعیت را حتما بخوانید.

“برای مشاهده پروژه های بیش تر ویلا می توانید به بخش پروژه های برجسته مراجعه نمایید"

مطالب پیشنهادی :

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه