Chidaneh.com placeholder image

کرونا ویروس، چطوری خانه را عاری از ویروس کنیم؟

به قلم: سمانه زارعی

مهم‌ترین توصیه‌ای که این روزها برای مقابله با ویروس کرونا می‌شنویم این است که در خانه بمانید و مراقب خود و خانواده‌تان باشید. خانه شما باید محلی آرام و تمیز باشد تا با خیال راحت و بدون استرس بتوانید از پس این روزهای آلوده به کرونا بر بیایید. در این مطلب نکته‌هایی برای مقابله با ویروس کرونا در منزل بیان کرده‌ایم. این مطلب را تا آخر بخوانید.

 

چوب و هنر

کرونا ویروس

کمی در مورد کرونا ویروس

کرونا ویروس‌ها خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که از سرماخوردگی ساده تا سارس و کرونا کووید ۱۹ را شامل ‌می‌شود. کرونا کووید۱۹ عامل بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ است. همان ویروسی که این روزها هم درباره‌اش حرف می زنند. این ویروس از طریق قطره‌های ترشحات دهان و بینی که حاوی ویروس باشند ار فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این ویروس اولین بار در شهر ووهان چین شیوع یافت و پس از آن به کشورهای زیادی انتشار پیدا کرد.

 

پیشگیری از کرونا

پیشگیری از انتشار ویروس کرونا

پیشگیری از انتشار این ویروس و ابتلا به این بیماری را باید از خانه شروع کنیم؛ با کارهای ساده‌ای می‌توانیم با خیال راحت این روزها را سپری کنیم. در قدم اول باید بهداشت فردی را رعایت کنیم. رعایت مواردی مانند شستن دستها، گرفتن جلوی دهان به هنگام سرفه و عطسه، عدم حضور در مکان‌های پر رفت و آمد ضروری است. از مهم‌ترین کارهای دیگر برای از بین بردن این ویروس در خانه، تمیز کردن روزانه سطوح مختلف خانه در قسمت‌های مختلف است.

مطلب پیشنهادی: ویروس کرونا در ایران، پیش گیری و بهداشت در منزل

 

پیشگیری از کرونا

این بخش‌های خانه را هر روز تمیز کنید!

با تمام تلاش‌هایی که افراد برای مقابله با ویروس کرونا با ماندن در خانه انجام‌ می‌دهند ممکن است افرادی از خانواده مجبور باشند که هر روز به محل کار خود بروند و یا برای کارهای ضروری از خانه خارج شوند؛ با توجه به احتمال انتقال این ویروس از بیرون به منزل شما مجبور هستید هر روز قسمت‌هایی از خانه را ضدعفونی کنید.  بهتر است یکبار به طور کامل و با شوینده‌های قوی‌تر این فضاها را حسابی تمیز کنید و در روزهای بعدی با مواد رقیق‌تر و سریع‌تر سطوح را به صورت روزانه تمیز کنید.

بخش‌های مهم خانه که باید به صورت روزانه ضدعفونی شوند:

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی خیابان دولت
استودیو پر

تمیز کردن آشپزخانه

آشپزخانه: اجاق گاز، سینک، سطح کانتر آشپزخانه، شیرآلات آشپزخانه، هود، دسته‌ی یخچال، دسته کابینت‌ها، سطح اُپن را هر روز با استفاده از مایع سفیدکننده رقیق شده تمیز کنید. هر وسیله‌ای که از بیرون خانه وارد آشپزخانه می‌شود را بشویید و اگر قابل شستشو نیست، دو الی سه روز دور از دسترس قرار دهید تا مطمئن شوید ویروسی روی آنها قرار ندارد.

مطلب پیشنهادی: خانه‌تکانی آشپزخانه، به همین راحتی همه‌چیز را برق بیندازید!

 

[[nid:247667]]

سرویس بهداشتی: شیرآلات دستشویی و دستگیره در دستشویی و حمام از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که باید هر روز با مواد شوینده آنها را بشویید.کاسه توالت، وان حمام و کاشی‌های حمام و دستشویی را هر چند وقت یکبار با جرم‌گیر تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: رازهایی درباره نظافت حمام و سرویس بهداشتی

 

اتاق نشیمن: دسته‌های مبلمان، میز جلومبلی، کنترل تلویزیون، آیفون، دستگیره در ورودی را هر روز ضدعفونی کنید. فراموش نکنید که بهتر است ماده ضدعفونی کننده را به صورت اسپری روی این سطوح اسپری کنید و بگذارید خودش خشک شود و با پارچه آن را خشک نکنید.

 

اتاق خواب: روی سطح میز آرایش، دستگیره در، سطح روی کمد لباس و دستگیره کشوها و همه سطوحی که هر روز با آنها در تماس هستید، را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: خانه‌تکانی در ۷ روز؛ اتاق خوابتان را زیرورو کنید!

 

اتاق کار: اگر با لپ‌تاپ و یا کامپیوتر کار می‌کنید، موس و صفحه کنید را با دستمالی نرم و تمیز ضدعفونی کنید.

 

مواد ضدعفونی کننده

از چه موادی برای تمیز کردن سطوح استفاده کنیم؟

مایع سفید کننده: برای تمیز کردن سطوحی مانند؛ دستگیره‌های در، دسته‌های مبل، روی سطح اُپن آشپزخانه، درهای کابینت می‌توانید محلولی ۱٪ از مایع سفیدکننده را درست کنید و سطوح را با آن تمیز کنید.

الکل: با استفاده از پدهای الکلی و یا الکل ۷۰ درصد که می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید؛ وسایلی مانند گوشی موبایل، کنترل تلویزیون، آیفون، تلفن خانه و سطوحی که برخورد با آنها در طی روز زیاد است را تمیز کنید.

سرکه سفید: یکی از موادی که می‌توانید در این روزها برای تمیز کردن و گندزدایی به کار ببرید سرکه سفید است، با توجه به اینکه سرکه سفید ماده‌ای طبیعی است برای شستن و ضدعفونی کردن قسمت‌های مختلف فضای آشپزخانه مانند سینک آشپزخانه، شیرآلات آشپزخانه، دسته یخچال و … استفاده کنید.

مواد شوینده: امروزه انواع مختلفی از مواد شوینده در بازار وجود دارد که به شما در تمیز کردن قسمت‌های مختلف خانه (سطوح، لباس، ظروف و..) کمک می‌کند. از موادی مانند جرم‌گیر، چندمنظوره، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، سفیدکننده و… برای تمیز کردن استفاده کنید. برخی از افراد هم از شوینده‌های طبیعی (سرکه، جوش شیرین و..) برای از بین بردن آلودگی سطوح استفاده می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: شوینده‌های طبیعی، ۸ ترکیب خانگی که هر لکه‌ای را پاک می‌کنند!

 

مقابله با ویروس کرونا

نکته‌های مهم برای مقابله با ویروس کرونا:

  • دستگیره‌های در از مهم‌ترین سطوحی هستند که تمیز کردن آنها بسیار اهمیت دارد و در طی رور بهتر است چندین بار ضدعفونی شوند.
  • احتمال وجود ویروس کرونا در سطوح از جنس فلز بیشتر است، به تمیز کردن سطوح فلزی بیشتر توجه کنید.
  • اگر بیرون از خانه بودید، بعد از ورود به منزل لباس‌هایتان را در فضای جدایی از دیگر لباس‌ها بگذارید و در صورت امکان با استفاده از سشوار دمای لباس‌ها را بالا ببرید تا ویروس احتمالی روی آنها از بین برود.
  • تمیز کردن گوشی موبایل را فراموش نکنید، یکی دیگر از مهمترین وسایل و آلوده‌ترین وسایل گوشی موبایل است، هر روز چندین بار با پد الکلی گوشی خود را تمیز کنید.
  • سطح روی پریز و کلیدهای برق را هر روز تمیز کنید.
  • در استفاده از مواد ضدعفونی کننده زیاده روی نکنید زیرا سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. رقیق کردن الکل و مایع سفیدکننده فراموش نشود.
  • فراموش نکنید که وجود جریان هوا در خانه به تمیز شدن آن کمک می‌کند، پنجره‌های خانه را به مدت چندین دقیقه باز بگذارید تا هوای خانه کاملا عوض شود.
  • بهتر است برای ظروف از مایع ظرفشویی با کیفیت استفاده کنید و با دست ظرف‌ها را بشویید و مدتی از ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف‌ها استفاده نکنید.
  • دمای آب ماشین‌لباسشویی را نسبت به همیشه روی دمای بالاتری تنظیم کنید.
  • در کنار همه‌ی کارهایی که برای تمیز کردن خانه انجام می‌دهید، نکته‌های رعایت بهداشت فردی از جمله؛ شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، دست نزدن به صورت خود، دست ندادن و روبوسی نکردن را فراموش نکنید.
  • یادتان نرود: در مصرف آب صرفه‌جویی کنید.

مطلب پیشنهادی: تمیز کردن خانه، این ۷ قسمت از دستتون در نره!

 

شستن دستها

حرف آخر:

برای اینکه به راحتی از این روزهای کرونایی عبور کنیم، این ویروس را جدی بگیرید و مهم‌ترین موارد برای جلوگیری از احتمال ابتلا به ویروس کرونا را انجام دهید:

  • دستهایتان را مرتبا با آب و صابون و به مدت ۲۰ الی ۴۰ ثانیه بشویید.
  • هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید و دستمال را در سطل زباله دردار بیندازید.
  • از تماس نزدیک با افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند خودداری کنید.
  • از دست دادن و روبوسی خودداری کنید.
  • اگر تب دارید و سرفه می‌کنید و احساس تنگی نفس دارید به مراکز مشخص شده برای کنترل این بیماری مراجعه کنید.

و درنهایت اگر کار ضروری ندارید از خانه خارج نشوید و محیط خانه را تمیز و استرلیزه نگه دارید.

 

مطالب پیشنهادی:

آشپزخانه

 

سرویس بهداشتی و حمام 

 

خانه

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه