Chidaneh.com placeholder image

ویروس کرونا در ایران، پیش‌گیری و بهداشت در منزل

به قلم: یاسمین ثریا

برای پیش‌گیری از اپیدمی ویروس کرونا در ایران، باید روزی 20-30 بار دست‌های‌مان را با آب و صابون مایع بشوییم، اصلا به صورت و گوش‌های‌مان دست نزنیم، در مکان‌های شلوغ و پر ازدحام تردد نکنیم، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم، علایم تنفسی را جدی بگیریم و هنگام عطسه و سرفه نکات بهداشتی را رعایت کنیم اما می‌دانید در منزل‌مان چطور باید از انتشار ویروس جلوگیری کنیم؟ اگر ویروس به هر دلیل با ما به خانه رسید، راهی وجود دارد که در کل منزل منتشر نشود و به اعضای خانواده سرایت نکند؟ در این مطلب تمامی نکات بهداشتی مبارزه و پیش‌گیری از ورود کرونا ویروس به خانه را می‌خوانید و یاد می‌گیرید در  این اوضاع بحرانی چطور رعایت بهداشت را در خانه به جریان بیاندازید؛ همچنین از کودکان و سالمندان در برابر بیماری کرونا محافظت کنید.

ویروس کرونا در ایران چقدر جدی گرفته شده؟

مسلما تمام مسئولان ویروس کرونا در ایران را با جدیت دنبال می‌کنند و کارشناسان بهداشت عمومی و وزارت بهداشت و درمان، تمامی اصول بهداشتی در شرایط اپیدمی یک بیماری در جامعه را پیش گرفته‌اند اما به عنوان یک شهروند آیا ما هم کرونا ویروس را جدی گرفته‌ایم؟ تنها رئییس جمهور،شرکت‌های هوایی، سازمان اتوبوس‌رانی و مترو و بیمارستان‌ها مسئول ما نیستند؛ یادمان باشد بهداشت جامعه از بهداشت فردی شروع می‌شود.

سرویس خواب بالسا

پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در ایران

اگر بهداشت فردی و مسئولیت‌پذیری افراد در رعایت بهداشت در سطح شهر، توسط خود شهروندان جدی گرفته می‌شد؛ شاید کرونا ویروس در ایران تا این حد منتشر نمی‌شد. همه ما باید فکر کنیم هر ویروس یا میکروبی که در بدن ماست امکان دارد به تمام مردم شهر و کشورمان منتقل شود؛ پس باید در هر شرایطی حتی اگر سرماخوردگی جزئی هم داریم، اجازه ندهیم ویروس کرونا در ایران، از بدن‌مان به بدن دیگران منتقل شود.

مطلب پیشنهادی: اشتباه‌های رایجی که خانه تکانی را مختل می‌کند

ویروس کرونا در ایران از خانه تا محل کار

برای حفظ ایمنی خانه و محل کار در برابر کرونا ویروس پیشنهادی می‌کنیم این نکات بهداشتی را حتما رعایت کنید تا نه تنها ویروس کرونا در ایران بیشتر منتشر نشود، بلکه سطح سلامت شما و عزیزان‌تان پایدار بماند.

  • ویروس کرونا، عمدتاَ از راه دهان، بینی، چشم و گوش وارد بدن می شود. بنابر این دست هایتان را قبل از شست و شوی کامل با آب و مایع دستشویی به این 4 قسمت بدن نزنید.
  • هر روز چندین بار دست هایتان را با آب و مایع دستشویی و هر بار به مدت نیم دقیقه با دقت بشویید. اگر مایع یا ژل ضدعفونی کننده هم بزنید، بهتر است.
  • همراه تان یک مایع ضدعفونی کننده کوچک داشته باشید تا در محیط های عمومی مانند مترو و خیابان و … که دسترسی سریع به آب و مایع دستشویی ندارید، بعد از تماس با افراد و اشیاء، مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.
  • اگر نزدیک شما، کسی سرفه با عطسه کرد، فوری دهان و بینی تان را ببندید و حتی المقدور چند متری از او دور شوید، چون یکی از راه های انتقال کرونا، تنفس است.
  • اگر مسوول اشیائی هستید که دست های افراد مدام با آنها در تماس است، آنها به کرات ضدعفونی کنید؛ مانند دستگیره های در، ستون های فلزی اتوبوس و مترو که افراد برای حفظ تعادل، آنها را می گیرند، پیشخوان بانک ها و ادارات، خودکارهای عمومی بانک ها، دکمه های آسانسور و خودپردازها ، نازل بنزین، نرده های کنار پله ها.
  • همچنین سعی کنید تا حد امکان به چنین اشیائی دست نزنید و اگر هم زدید – که اکثراً ناگزیر هستید – دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید و قبل از شست و شو، به آن 4 قسمت بدن که در بند اول گفتیم، دست نزنید.
  • دست دادن و روبوسی را به حداقل ممکن برسانید.

مطلب پیشنهادی: ماشین ظرفشویی هم تمیز کردن میخواد؟

مطلب پیشنهادی: در قحطی مواد شوینده، این شوینده‌های آشپزخانه‌ای را بسازید

  • بلافاصله بعد از ورود به خانه، دست های خود را بشویید و ضدعفونی کنید. این را از همه اعضای خانواده بخواهید. همچنین در محل کار نیز با همکاران چنین قراری بگذارید.
  • سیستم ایمنی بدن تان را با خوردن ویتامین C ، میوه ها ، سبزیجات و داروهای تقویتی، ارتقا دهید. خوردن روزانه یک لیوان “آب ولرم + آب لیموی تازه + یک قاشق عسل طبیعی" توصیه می شود.
  • میوه ها و سبزیجات را با آب و چند قطره مایع ظرفشویی بشویید.
  • غذای آلوده از راه های انتقال کروناست. از خوردن غذا و مایعات در جاهای غیر مطمئن جدا خودداری کنید.
  • غذاهایتان کاملا پخته شود. بنابراین از خوردن غذاهای نیم پز مانند تخم مرغ عسلی، استیک نیم پز یا آبدار خودداری کنید.
    تاکید می شود مرغ و گوشت قرمز و شیر را خوب بجوشانید و کامل بپزید.
  • مسواک تان را مدام با مایع دستشویی بشویید و ضدعفونی کنید.
  • برخی ویروس های مشابه کرونا به ندرت از طریق بخارات مدفوع نیز می توانند وارد فضای تنفسی شوند. از توالت های عمومی که در آنها بهداشت رعایت نمی شود استفاده نکنید
  • تا حد امکان در خانه بمانید، اگر بیرون رفتید بکوشید به جاهای شلوغ نروید و مدام دست هایتان را ضدعفونی کنید.

  مطلب پیشنهادی: اگر عزیزتان کرونا گرفت، طبق این لیست خانه را تمیز کنید 

ویروس کرونا در ایران اما پشت در خانه

کرونا ویروس مانند دیگر ویروس‌ها، ذراتی به ابعاد نانو ( یعنی 1 میلی‌تر را تقسیم بر 1 میلیون کنید) با مقداری ماده ژنتیک هستند که همین‌طوری خطرناک نیستند اما در بدن انسان و دیگر موجودات زنده، فعال می‌شوند و کلی دردسر درست می‌کنند که نمونه‌اش همین ویروس کرونا در ایران است که می‌دانید که بلوایی به پا کرده است. برای این که این ذرات خیلی ریز را به هیچ عنوان وارد خانه نکنید این نکات ایمنی را حتما رعایت کنید.

مطلب پیشنهادی: جلوی کرونا، خسیسی و شلختگی را کنار بگذارید؛ نمونه‌هایش اینجاست

کفش و لباس بیرون در خانه ممنوع: 

قبل از هر چیز یاد بگیرید به هیچ عنوان با کفش وارد خانه نشوید؛ همچنین بلوز، شلوار،کت‌، مانتو و مقنعه‌ یا هر چیزی که بیرون می‌پوشید را وارد قسمت درونی خانه نکنید. در این صورت شای ویروس کرونا ایران را درگیر کند اما حداقل شما آن را با لباس‌های شخصی که روی تاکسی، سکو مترو یا در و دیوار کوچه و بازار مالیده شده، کرونا ویروس را به خانه نمی‌آورید.

کیف دستی و کیف پول جلوی در بماند. 

پول، سکه، اسکناس، چک، کارت بانک و هر آنچه که در کیف پول افراد است، می‌تواند منبع آلودگی به ویروس و باکتری باشد؛ از طرفی وقتی این لوازم وارد کیف پول باشند، آلودگی به مقلا ویروس کرونا را به سطح کیف منتقل می‌کنند. خودتان هم وقتی کیف دستی یا دوشی‌تان را با خود بیرون می‌برید، احتمال آلودگی آن به کرونا ویروس وجود دارد. وقتی کرونا ویروس ایران را در گیر کرده، هر کجای جامعه ممکن است این ویروس روی سطوح باشد و وقتی شما کیف‌تان را مثلا روی صندلی تاکسی یا روی سطح میز بانک می‌گذارید احتمال آلوده شدن آن به کرونا ویروس که از فرد آلوده به سطح میز، صندلی یا کف هرجا پاشیده شده، وجود دارد. در نتیجه کیف‌تان را از دم در خانه وارد بخش‌های داخلی منزل نکنید.
مطلب پیشنهادی:در نظافت منزل برای پیش‌گیری از کرونا این‌ جاهای خانه یادتان نرود

ورود چمدان ممنوع. 

چمدان در کثیف‌ترین بخش هواپیما، قطار و صندوق خودرو و اتوبوس قرار می‌گیرد؛ ده‌ها نفر آن را با دستان آلوده لمس می‌کنند و چرخ‌هایش هم که معدن آلودگی هستند. به هیچ عنوان چمدان را از مرز آلودگی و پاکیزگی منزل‌تان رد نکنید؛ خصوصا حالا که ویروس کرونا در ایران شایع شده است.

ایست بازرسی برای خریدهای سوپرمارکتی! 

اگر به بقالی، سوپرمارکت، هایپرمارکت یا فروشگاه زنجیره‌‌ای برای خرید مواد غذایی رفته‌اید، تمامی کالاهای بسته‌بندی شده را از  کیسه‌ها، زنبیل یا سبد خریدتان را کنار در آپارتمان (داخل محدوده کثیف- در ادامه توضیح داده‌ایم) در بیاورید و بدون اینکه به جایی بمالید به سینک کثیف ( در ادامه توضیح داده‌ایم) منتقل کنید و تمام سطوح آن را با آب و صابون مایع بشویی یا مواد ضد عفونی کننده بزنید.

مطلب پیشنهادی: در شیوع کرونا ماشین لباسشویی را چطور بشوییم؟

برای خانه مرز کثیف و تمیز بگذارید

 از در آپارتمان تا محدوده هال اگر راهرو یا پارتیشن ندارید یک مرز تعیین کنید و این مرز را با وسیله‌ای نشان دهید ، مثلا یک میز یا صندلی بگذارید یا با نوار چسب سفید، گچ، ماژیک یا روبان نشان دهید که آن طرف مرز ممکن است آلوده باشد و این طرف مرز همه چیز تحت کنترل است. لوازمی که بیرون استفاده می‌کنید را بین در ورودی آپارتمان و مرز تعیین شده بگذارید و آن محدوده را «محدوده کثیف» نام بگذارید؛ سایر بخش‌های خانه «محدوده پاکیزه» هستند. چطوری؟ مثل تصویر بالا از بعد چوب لباسی را مرز محدوده کثیف و محدوده پاکیزه تعیین کنید.

مطلب پیشنهادی: در مقابله با کرونا، کف خانه را اینطوری تمیز کن

محدوده کثیف 

  • تعویض لباس: هر کس وارد خانه می‌شود، کفش و لباس خود را باید در محدوده کثیف بگذارد.
  • ورود به دستشویی: وقتی فرد لباس‌های رویی‌اش را از تن خارج کرد، بدون دست زدن به لباس‌های زیر و لمس در، دیوار، لوازم خانه و دستگیره در دستشویی وارد دستشویی شود و دست‌هایش را مطابق اصول بهداشتی 20-30 ثانیه با صابون مایع و آب بشوید.
  • شستن شیر آب فراموش نشود. قبل از این‌که دست‌تان را آب‌کشی کنید شیر آب و پیچ آن را هم حدود 20 ثانیه بشویید یا با دستمال تمیز آن ببندید و دستمال را دور بیاندازید.
  • سینک تمیز و کثیف: اگر در خانه دو دستشویی دارید. یکی از آنها را بگذارید برای کسی که تازه از بیرون به خانه آمده و در طول روز و شب از دستشویی و سینک تمیز استفاده کنید. سینک تمیز را روزی یک‌بار ضد عفونی کنید و نگذارید کسی که از بیرون آمده، به شیر آب آن دست بزند.

مطلب پیشنهادی: اشتباهات رایج در نظافت سرویس بهداشتی

میوه و سبزی را چه کار کنیم؟  میوه‌ و سبزی‌ها را با مواد ضد عفونی‌کننده میوه و سبزی یا با مایع ظرف‌شویی گندزدایی کنید و در این شرایط حاد گسترش کرونا در ایران، حتما میوه را پوست بگیرید و بعد بخورید. همچنین بهتر است، سبزی‌ها را به صورت آب‌پز یا بخارپز میل کنید.

مطلب پیشنهادی: یک فیلم آموزشی برای نظافت یخچال و بسته بندی مواد غذایی

محدوده پاکیزه کرونا ویروس ایران

محدوده پاکیزه

در محدوده پاکیزه خانه نسبت به کرونا ویروس ایران در امان هستید. یعنی اگر ویروس به هر دلیلی بیرون از خانه به شما منتقل شد، وارد خانه نمی‌شود. البته این در صورتی است که در خارج از منزل و محدوده کثیف خانه به هیچ عنوان، اجزای صورت، گوش‌ها و موهای‌تا را لمس نکنید.

رعایت بهداشت در محدوده پاکیزه

در محدوده پاکیزه خانه هم باید بهداشت را رعایت کنید. مثلا هنگام عطسه و سرفه جلوب دهان خود را بگیرید یا مراقب باشید کودکان و سالمندان بهداشت و ایمنی ویروس کرونا در ایران را رعایت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: در شیوع کرونا، لوازم بهداشتی، تی و جارو را مرتب نگاه دارید

 

آشپزخانه هنگام حضور ویروس کرونا در ایران 

سینک کثیف، سینک تمیز

در آشپزخانه اگر سینک ظرفشویی دو قسمتی است، یک سینک را به عنوان سینک کثیف مشخص کنید و یک سینک را به عنوان سینک تمیز.

در سینک کثیف چه کار کنیم؟

  1. تمام خوراکی‌های بسته بندی‌شده را در سینک کثیف ابتدا با آب و صابون بشویید بعد به دست بچه‌ها و سالمندان بدهید.
  2. ظرف غذای خودتان، همسرتان و بچه‌ها را در سینک کثیف بشویید و اصلا در سینک تمیز نگذارید.

مطلب پیشنهادی: فیلم آموزشی ضد عفونی کردن سینک ظرفشویی

آیا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

متاسفانه هیچ راه درمانی برای بهبود این ویروس وجود ندارد، اما محققان در تلاشند تا اطلاعات تازه‌ای در این خصوص به منظور جلوگیری از ابتلا به آن کسب کنند. اما خبر خوش این است که محققان موفق شده‌اند این ویروس را در آزمایشگاه کشت دهند که همین این امر می‌تواند گام مهمی در جهت ساخت واکسن باشد.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس کرونا از طریق سرفه، عطسه و قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منقل می‌شود. اما هنوز هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس در هوا وجود نداشته و نمی‌توان ثابت کرد که این ویروس در اتاق بسته وجود دارد.

مسافرت به کشورهای دیگر امن است؟ 

ایالت متحده توصیه کرده است که از سفر به کشور چین خودداری شود و تمامی پرواز‌های هوایی کشور‌های مختلف پرواز‌ها را به حالت تعلیق درآورده اند و شهروندان ساکن چین از همان فرودگاه به کشور خود برگشته اند.

چه افرادی در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند؟ 

افراد در هر سنی می‌توانند به این ویروس آلوده شوند، اما افراد مسن بالای 60 سال، کودکان، بانوان باردار و افراد دارای سابقه پزشکی در برابر عوارض شدید ابتلا به ویروس کرونا آسیب پذیر هستند.

چگونه می‌توان کرونا را از آنفلوانزا تشخیص داد؟ 

ویروس کرونا همانند آنفلوانزا شامل تب، سرفه، تنگی نفس یا مشکلات تنفسی است البته ناگفته نماند که لرز، درد بدن، گلودرد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی از علائم ابتلا به ویروس کرونا هستند. اگر اخیراً به کشور چین سفر کرده و با شخص چینی در ارتباط بوده اید بهتر است مراجعه به پزشک را جدی بگیرید چرا که احتمال دارد به ویروس کرونا مبتلا شده باشید.

مطلب پیشنهادی: چه چیزهایی را می شود با مایع ظرفشویی شست؟
مطلب پیشنهادی: در شیوع کرونا لوازم آرایش‌تان را این‌طوری تمیز کنید

راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا در خانه با محل کار فرق دارد؟

فقط یک نفر باید از فرد مبتلا به ویروس کرونا مراقبت کند و سایر اعضای خانواده در مکانی دور‌تر یا اتاق دیگر خانه، ساکن باشند تا به این ویروس مبتلا نشوند و بهتر است افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، ریه، کلیه و بیماران دیابتی به هیچ وجه نزدیک فرد مبتلا به ویروس کرونا نشوند.

رعایت نکات بهداشتی در مواجه با ویروس کرونا 

  • اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا درخانواده وجود دارد باید لباس‌های او و ماشین لباس شویی را ضد عفونی کرده و از ظروف یک بار مصرف استفاده کنید.
  • باید دیدارها محدود شده و سالمندان همچنین مبتلایان به بیماری های مزمن قلبی ریوی کلیوی و دیابتی از بیمار دور باشند.
  • جریان هوا در محل اقامت بیمار مناسب باشد یا دستگاه تهویه هوا در آن محل به کار گرفته شود.
  • هر روز وسایل حمام توالت، تلفن، میز کار و حتی تبلت را تمیز کرده و سطوح و لباس هایی که ممکن است خون و ترشحات بدن بر روی آن ریخته باشد به خوبی ضدعفونی شود.
  • بهتر است هر 20 دقیقه یک بار دستان خود را با آب و صابون بشویید.

مطلب پیشهادی:در مبارزه با کرونا جاهای کثیف آشپزخانه یادت نرود!

پایان جنگ ویروس کرونا در ایران

در این مطلب یاد گرفتیم که چطور خودمان و اعضای خانواده را در خانه از ویروس کرونا در ایران حفظ کنیم. یادمان باشد که کرونا ویروس به تنهایی قاتل جمعیت نیست و این ماییم که با رعایت نکردن بهداشت در منزل، محل کار و جامعه سبب انتشار آن و ایجاد بیماری می‌شویم. اگر در این باره نظری دارید با ما در میان بگذارید یا در اینستاگرام چیدانه کامنت بنویسید.
 

مطالب بهداشتی در چیدانه:

شستشوی بهداشتی

نظافت بهداشتی منزل

برق انداختن خانه

فوت کوزه‌گری

مطلب پیشنهادی: 

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه