Chidaneh.com placeholder image

عمارت روبرو،وعده‌گاه هنرمندان

به قلم: صبا اکبری

تاریخچه عمارت روبرو: 

دوباره با کمی جستجو، خانه‌ای قدیمی 60 ساله به مساحت 700متر‌مربع (مربوط به دوران پهلوی) پیدا کردیم که در همان قالب قدیمی خود اما سرحال‌تر و سرپاتر، به همت چند جوان از فضایی مسکونی به فضایی فرهنگی تغییر کاربری داده است.
عمارت روبرو، اسم فعلی این خانه‌ی باصفاست. شاید از خودتان بپرسید چرا روبرو؟! سوال خوبیست!
به دو دلیل:
1.چون این عمارت در حال حاضر مجری رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاریست و در واقع روبرو کننده مردم از هر قشری با این فعالیت‌هاست.
2.چون این عمارت از لحاظ جغرافیایی واقع در بن‌بست کیانپور رو دقیقا روبروی تئاتر شهر است و پشت‌بام این خانه کاملا به آنجا مشرف است.

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

chidaneh ad banner

معماری عمارت روبرو:

سبک معماری این فضا ایرانی و مربوط به دوران پهلوی است.

دیوارهای بیرونی  این خانه و نمای ساختمان آجر سه سانتیست که همین آجرهای سه سانت برای اثبات قدمت این خانه کافیست. کف این خانه سنگ فرش و فضاهای پوشیده از سنگریزه است.

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

فضای داخلی خانه، حس و حال خانه‌ی مادربزرگ‌ها را دارد؛ از حیاط و بالکن زیبایش که میگذریم و وارد خانه می‌شویم، دیوارهای گچی شیاردار با پلکان‌های گچی و پله‌های سنگی آن در روبرو به چشم میخورند؛ در سمت راست، راهرویی باریک وجود دارد که به چند اتاق راه دارد و با کاربری امروز تبدیل به فضای خدماتی و اداری شده است.
به شخصه اگر بخواهم ویژگی منحصر بفرد این خانه را از لحاظ معماری بیان کنم باید به فضای صمیمی و پراز درخت‌های قدیمی(مخصوصا درخت نخل آن) و تلفیق مصالح صلب و شفاف آن که باعث ایجاد پارادوکس و تنوع است، اشاره کنم. البته یک ویژگی مهم دیگر آن، تغییر کاربری گلخانه به فضای پلکانی است. 

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

مطالب مرتبط:دکوراسیون مغازه، 20 طراحی چشمگیر برای فروش بیشتر!

جذاب ترین دکوراسیون داخلی رستوران های مدرن ایرانی!

درباره‌‌ی عمارت روبرو:

وارد بن بست کیانپور که میشویم انتهای کوچه، روبروی پاساژ عمارت روبرو را میبینیم؛ به محض ورود، پوستر‌های تئاتر و نمایشنامه‌ خوانی‌ها، آکادمی بازیگری و موسیقی خبر از کاربری فضا میدهند. همانطور که پیشتر اشاره شد، کاربری قبلی این بنا مسکونی بوده اما در کاربری جدید، فضاهایی خلق  شده که تعاملات فرهنگی و هنری شکل میگیرد.

حیاط عمارت به سه قسمت تقسیم شده است: روبروی نخل که قبلا گلخانه بوده ولی الان تغییراتی در آن ایجاد شده، هرچند حالت سکویی آن حفظ شده و دورتادور آن، فضای سکویی مستطیل شکل وجود دارد و میتوان گفت تا حدودی فضای گلخانه را حفظ کرده، اما با کاربری جدید. جالب است که همین سکوها باعث ایجاد فضایی صمیمی و پاتوق مانند شده است که میتوان گفت چنین فضایی در مکان‌هایی با این کاربری کمتر دیده می شود. نکته‌ی جالب اینکه هرکس در این سکوها مشغول کاریست: یکی با لپ‌تاپ، دو یا چند نفر در حال صحبت، یکی مشغول کتاب خواندن و طبیعتا تعدادی هم نوشیدنی به دست.

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

نخل وسط حیاط که دورتادور آن نیمکت گذاشته‌اند و سایه آن باعث ایجاد فضایی خصوصی شده، برای صحبت‌های گروهی بسیار مناسب است.
روبروی این نخل کتاب فروشی با دیوارهای شیشه‌ای وجود دارد و درست در کنارش کافه‌ای کوچک و نقلی قرار دارد.

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

اهداف آینده‌ی عمارت روبرو:

صاحبان این عمارت به دنبال گسترش این عمارت و فعالیت‌های آن هستند و البته قدم‌هایی در راستای هدفشان برداشته‌اند؛ مثلا در ایام ماه رمضان طرح سانس‌های سینما از  افطار تا سحر را اجرا کردند و در صدد اجرای بیشتر تئاتر و نمایشنامه خوانی هستند.

صبا اکبری
عمارت روبرو
صبا اکبری

مطالب مرتبط: گیاهان چهار فصل باغچه ای، حیاط سبز پر از گلدان در خانه علیرضا!

کافه خانه مقدم، صرف نوشیدنی با خاطرات قاجاری!

 

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه